Mikä ajaa miehen jättämään hyvin toimivan, kymmeniä ihmisiä työllistävän yrityksen ja kumppanit taakseen ja ryhtymään yksinyrittäjäksi? Vastaus on intohimo. Voimakas halu auttaa toisia ja tehdä asioita omalla tavallaan.

Tiliampparin kasvutarina

Kuuntele podcastina

Jarmo Sassali näki sekä tilitoimistossa työskennellessään että omaa yritystä pyörittäessään, että tilitoimistoalalla on selkeää tilausta uudenlaiselle, erilaiselle palvelulle. Yrittäjillä on toiveita ja tarpeita, joihin perinteinen tilitoimisto ei välttämättä vastaa. Niinpä hän perusti Tiliampparin, tilitoimiston, joka on aktiivinen, etsii koko ajan uusia näkökulmia ja käyttää pilvipalveluita yrittäjän hyväksi. Sassalin mukaan Amppari on myös terävä ja kertoo pistävän analyysin yrityksen tilasta.

Mitä ilmeisimmin Sassalin näkemys on ollut oikea. Ensimmäisen toimintavuotensa aikana Tiliampparin liikevaihto oli yli 160 000 euroa, vuoden 2017 ensimmäisestä neljänneksestä tämän vuoden ensimmäiseen neljännekseen yrityksen liikevaihto on yli kaksinkertaistunut ja ensimmäisen tilikauden tuloskin oli plusmerkkinen. Toisesta toimintavuodesta on tulossa vielä parempi.

Aito halu auttaa huomataan

Mitä Sassali sitten tekee eri tavalla? Mikä hänen toiminnassaan on saanut niin monet yritykset siirtymään hänen tilitoimistoonsa? Yksi syy on varmasti hänen intohimoinen suhtautumisensa yrittäjien auttamiseen.

– Minulla oli kokemusta tilitoimistotyöstä ennen yrittäjäksi ryhtymistä, ja jotenkin se oli jäänyt takaraivoon, että ehkä minun intohimoni on siellä muiden yrittäjien auttamisessa, Jarmo Sassali kertoo.

Tiliampparin liikeidea on tarjota pienyrittäjille talousjohtaja-palvelua perinteisen kirjanpidon hinnalla. Sassalin mukaan jokaisen asiakkaan kirjanpito pitää tehdä ajatuksen kanssa, ja kun niihin perehtyy oikein kunnolla, löytyy aina jotain säästökohteita tai lisäansaintamahdollisuuksia.

– Yllättävän monelle asiakkaalle olen pystynyt ensimmäisen vuoden aikana antamaan niin paljon vinkkejä, että käytännössä niistä saaduilla rahoilla on kuoletettu kirjanpidon hinta.

Kokemusta molemmilta puolilta pöytää

Kaikessa yrittämisessä on tärkeää luoda hyvä luottamus asiakkaisiin. Erityisen tärkeää se on tilitoimistobisneksessä, koska kirjanpitäjä ottaa ison vastuun yrityksen lakisääteisistä talousasioista. Sassalin mielestä hänen tilitoimistouraansa on erityisesti vauhdittanut se, että hänellä on itsellään pitkä kokemus yrittämisestä. Hän tietää omakohtaisen kokemuksen perusteella, mitä yrittäjä tarvitsee.

– Se pöydän toisella puolella oleminen on ollut useimmille nykyasiakkaille se juttu, minkä vuoksi he ovat päätyneet valitsemaan minut. Se, että minulla on monipuolinen kokemus yrittäjän haasteista, on usein ratkaissut valinnan.

Myynnissä auttaa oikea asenne

Kolmas asia, joka varmasti on edistänyt Tiliampparin menestystä, on Sassalin asennoituminen myyntityöhön. Kun hän tekee asiakkaalle tarjouksen, hän ei koe myyvänsä mitään, hän tarjoutuu auttamaan. Jos asiakas puolestaan kokee, että myyjä ei vain tyrkytä, vaan tarjoaa aidosti tarpeellista palvelua, syntyy yleensä myös kaupat.

– Onhan se mielettömän hyvä tunne, kun se kauppa tulee. Sen vuoksi tykkään myynnistä, Sassali kertoo.

Toki yrityksen alkutaipaleella on pakko tehdä aktiivista myyntiä. Eivät ne asiakkaat tule oven taakse, ellet itse kerro olemassaolostasi. Sassali on käyttänyt omassa myyntityössään suoraa sähköpostimarkkinointia. Hänen mielestään se on tehokkuuteensa nähden edullista. Alkuun asiakkaita tuli hitaasti, mutta pikkuhiljaa ahkera markkinointi alkoi tuottaa tulosta. Nyt hänen ei tarvitse enää edes tehdä aktiivista myyntiä ollenkaan, vaan asiakkaita tulee suositusten perusteella.

Oman tiensä kulkija

Jarmo Sassalin mukaan hinnoittelu on aina ollut tilitoimistoalalla hyvin epäselvää, minkä vuoksi palveluiden hintavertailu on lähes mahdotonta. Hän halusi hoitaa hinnoittelun omassa tilitoimistossaan hieman eri tavalla. Tiliampparilla on ollut alusta asti käytössä pakettihinnoittelu, ja Sassali pitää kunnia-asianaan, että kuukausimaksun päälle tulee mahdollisimman vähän lisämaksuja.

– Halusin tehdä tämän varsinkin pienyrittäjälle mahdollisimman helpoksi. Kun on kiinteä hinta, on yrittäjän paljon helpompi arvioida vuosittaiset kulunsa, eikä tule yllätyksiä. Selkeästi yrittäjätkin tykkäävät mallista, sillä noin 90 prosenttia asiakkaistani on valinnut pakettihinnan.

Jarmo Sassali on ollut myös hyvin tarkka siitä, kenelle hän myy. Asiakkaiden valinta on sekä oman työviihtyvyyden, että myös yrityksen kehityksen kannalta erittäin tärkeää. Jos kemiat eivät potentiaalisen asiakkaan kanssa kohtaa, on parempi jättää sopimukset allekirjoittamatta.

– Tästä saan kiittää edellisen yritykseni tilintarkastajaa, joka neuvoi, että älä täytä kalenteria huonoilla asiakkailla. Olihan se aloittavalle yrittäjälle äärimmäisen vaikeaa, kun kalenteri näyttää tyhjää ja palkkaakin olisi pitänyt pystyä nostamaan. Oli vain pakko ottaa kaikki mahdolliset asiakkaat vastaan. Mutta nyt ensimmäisen vuoden jälkeen voin todeta, että sitä neuvoa noudattamalla pääsee pitkälle, Jarmo Sassali sanoo.

Ohjelmistot kaiken mahdollistajana

Sassalin Tiliamppari on lähes sataprosenttisesti sähköinen tilitoimisto. Reilusti yli 90 prosenttia hänen asiakkaidensa kirjanpidosta hoidetaan Netvisorissa. Sähköisen taloushallinnon ansiosta työ on paljon tehokkaampaa, kun kaikki päällekkäinen työ on poistettu. Sassalin ei tarvitse tehdä perinteistä kuittien kirjaamista, vaan hän voi aidosti keskittyä tekemään syvällisempää talousanalyysiä ja etsimään esimerkiksi säästökohteita asiakkailleen.

– Kaikki lähtee siitä yhteiskäyttöisyydestä. Kun asiakas soittaa minulle kysyäkseen jotain, voimme yhdessä katsoa asiaa Netvisorista ja pystyn neuvomaan, miten asia pitää hoitaa.

Netvisorin ansiosta myös tilinpäätösten teko on sujunut erittäin nopeasti. Sassali kertoo, että hän kävi osan tilinpäätöskeskusteluista jo vuoden lopulla ja pystyi sen vuoksi saamaan peräti neljän yrityksen tilinpäätökset valmiiksi jo tammikuun ensimmäisenä päivänä. Kolme niistä oli myös allekirjoitettu saman päivän aikana.

– Sähköinen allekirjoitus Visma Sign on ollut tässä asiassa kaikkein merkittävin yksittäinen tekijä. Se on mahdollistanut sen, että asioita voi hoitaa todella nopeasti.

Kirjanpitoa New Yorkista

Tiliamppari on hyvin nuori yritys. Se on toiminut vasta puolitoista vuotta, mutta alkuvauhdista voisi päätellä, että edessä on huikea yrittäjätarina. Jarmo Sassali ei kuitenkaan tavoittele kuuta taivaalta, vaan hänen unelmansa on pienehkö tiivis työyhteisö, jossa kaikkien on hyvä tehdä töitä.

– En ole asettanut mitään suuria tavoitteita. Mielestäni yritys saa kasvaa luonnollisesti, eli jos tulee lisää mielenkiintoisia asiakkaita, palkataan lisää henkilökuntaa. Ja jos löytyy hyviä tekijöitä, voidaan alkaa myydä enemmän.

Tavoitteena on kolmesta viiteen hengen tiimi, jossa Sassali itse saa edelleen tehdä sitä työtä, josta hän nauttii. Kun ympärillä on myös muita vastuunjakajia, voi välillä pitää lomaa tai tehdä vaikka etätöitä lempi lomakohteessaan.

– Olen rakentanut toimistoani paperittomaksi sillä ajatuksella, että voin halutessani tehdä töitä kuukauden pari vuodessa ihan mistä tahansa. Mielelläni tekisin välillä töitä esimerkiksi New Yorkista tai Berliinistä, Jarmo Sassali kuvailee tulevaisuuden visioitaan.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.