Jutta Angelma ja Jukka Mäkelä olivat vielä nuoria opiskelijoita, kun he perustivat ensimmäisen tilitoimistonsa Hämeenlinnaan vuonna 1990. Tänä vuonna he juhlivat 30 vuotisen yrittäjätaipaleensa lisäksi myös 15-vuotisjuhlia Netvisor-tilitoimistona. Jukka Mäkelän mukaan Netvisorilla on ollut todella suuri merkitys heidän yrityksensä kehityskulussa.

– Tuskin olisi selväjärkisinä selvitty. En tiedä oltaisiinko enää edes alalla. Toiminta olisi ainakin paljon pienempää, ehkä ⅓ osa nykyisestä. Netvisor on kätevä, kun sillä pystyy hoitamaan kaiken, tilintarkastaja ja yrittäjä Jukka Mäkelä kuvailee.

Netvisor-tilitoimisto Angelma & Mäkelä Kuva: Pasi Vähänen
Kuva: Pasi Vähänen

Alusta alkaen Angelma & Mäkelän tärkeimpänä tavoitteena on ollut tarjota asiakkailleen laadukasta palvelua ja henkilökunnalle miellyttävä työpaikka. Heidän ideologiassaan yksi tärkeimmistä keinoista näiden molempien saavuttamiseksi on ollut rutiinien automatisointi.

Jo vuonna 1995 he investoivat ohjelmistoon, jonka avulla he pystyivät tuomaan tiliotteet konekielisesti omaan järjestelmäänsä. 90-luvulla se oli merkittävä investointi, joka vähensi tiliotteiden käsittelyyn käytettävää aikaa peräti 70%.

Ohjelmistot aiheuttivat alkuun kommelluksia

2000-luvun alussa Angelma & Mäkelä oli kasvanut nelihenkiseksi työyhteisöksi. He tekivät kirjanpitoa Tikonissa ja investoivat myös henkilöstöhallinto-ohjelmistoon. Siihen aikaan ohjelmistojen käyttöönotto kesti ja hankintahinta oli huomattava. Jutta ja Jukkakin investoivat peräti 100 000 euroa, koska uskoivat alan tulevaisuuden olevan koneissa ja ohjelmistoissa.

Ohjelmistoinvestoinnit nopeuttivat työprosesseja ja yritys pystyi niiden ansiosta palvelemaan asiakkaita entistä paremmin, mutta aiheuttivat ne kommelluksiakin. Jukka Mäkelän kuvaillessa 2000-luvun alun arkea tilitoimistossa, nousee hymy väkisinkin huulille. Ohjelmistojen yhteiskäytön alkuvaiheessa jouduttiin nimittäin investoimaan muihinkin laitteisiin kuin tietokoneisiin.

– Asiakkaat pystyivät näillä uusilla ohjelmistoilla laskuttamaan itse, mutta laskut piti edelleen tulostaa paperille. Toimitimme siis jokaiselle asiakkaalle oman printterin, jolla he pystyivät tulostamaan laskunsa, Mäkelä muistelee.

Toimitimme jokaiselle asiakkaalle oman printterin, jolla he pystyivät tulostamaan laskunsa.

2000-luvun alussa internet ei ollut vielä tuttu juttu kovin monille. Kirjanpito-ohjelmisto Tikonissa oli tuolloin oma nappula, jonka avulla ohjelmistosta sai yhteyden internetiin. Jukka Mäkelä kertoo saaneensa eräänä päivänä puhelun it-alalla toimineelta asiakkaaltaan.

– Asiakas soitti ja kertoi päässeensä napin kautta käsiksi minun tietokoneellani olleisiin tiedostoihin. Lähdin siltä istumalta vetämään serverit internetistä. Ohjelmistossa oli selkeä tietoturva-aukko, jota kukaan ei ollut huomannut. Se kyllä korjattiin heti sen jälkeen.

2005 Netvisor tuli taloon

Sopimus Angelma & Mäkelän ja Netvisorin yhteistyöstä

Vuonna 2005 yksi tilitoimiston asiakas ilmoitti haluavansa ottaa käyttöön Netvisor taloushallinto-ohjelmiston. Ohjelmisto oli heille silloin vielä tuntematon, mutta koska sen kokeileminen ei vaatinut suuria käyttöönottoinvestointeja, päättivät he antaa ohjelmistolle mahdollisuuden.

– Myyjä lupasi meille maat ja taivaat. Netvisorilla yhden kirjanpitäjän piti pystyä hoitamaan 50 asiakasta. Niin hyvin se alkoi meillä toimia, että jo parin vuoden päästä lopetimme Tikonin käytön kokonaan ja siirsimme kaikki asiakkaat Netvisoriin, Mäkelä muistelee.

Alusta alkaen yhtenä yrittämisen tärkeimpänä ohjenuorana ollut hyvinvoiva työyhteisö -ajattelu sai 2000-luvulla vahvistusta, kun Angelma & Mäkelän väkeä kävi kokeilemassa siipiään myös muutamissa suurissa tilitoimisto-konserneissa.

Netvisorilla yhden kirjanpitäjän piti pystyä hoitamaan 50 asiakasta.

Netvisor toi lisätukea hyvän työpaikan rakentamiseen. Monipuolisen automaationsa ansiosta se vapautti kirjanpitäjien aikaa rutiininomaisista kirjaamistöistä mielekkäämpiin ja haastavampiin tehtäviin. Yhden ohjelmiston taktiikka on myös parantanut työssäjaksamista, kun henkilökunnan tarvitsee osata vain yksi ohjelmisto hyvin. Se helpottaa myös lomien tuurauksissa.

Angelma & Mäkelällä etätöitä on voinut tehdä jo pitkään, sillä pilvipalveluna toimiva ohjelmisto ei määritä työnteolle vain yhtä paikkaa. Jukka Mäkelä kertookin, että heillä on panostettu merkittävästi etätyöskentelyyn.

– Olemme hankkineet kaikille työntekijöille välineet myös kotitoimistolle, jotta he voivat tehdä työnsä yhtä hyvin paikasta riippumatta, eikä heidän tarvitse kuljetella koneita mukanaan.

Mäkelä on itse hyödyntänyt etätyömahdollisuutta työskentelemällä kahdeksen talvea Floridassa, Yhdysvalloissa sijaitsevalla asunnollaan. Omaa työpistettä hän ei ole toimistolle hankkinut sen jälkeenkään, vaan hän tekee suurimman osan töistään kotona tai mökillä.

Netvisoriin keskittäville tilitoimistoille nyt avaimet käteen -paketti ilmaiseksi.

Myös tulevaisuus rakentuu Netvisorin ympärille

Angelma & Mäkelä on kasvanut tasaisesti, vaikka kasvu ei sinänsä ole ollutkaan heidän tavoitteensa. Tänä vuonna talossa on jo 14 työntekijää. He saavuttavat noin 1,7 miljoonan liikevaihdon, josta on jäämässä noin 300 000 euroa liikevoittoa. Tulevaisuuden suunnitelmissa on tarjota asiakkaille entistä laajempia palveluita automaation ja robotiikan tukemana.

– Olemme aloittaneet Business Finlandin tukemana ohjelman, jonka tavoitteena on, luoda asiakkaille uusia lisäarvopalveluita muun muassa BI-ohjelmistojen avulla. Visiomme on, että muutaman vuoden kuluttua kukaan asiakkaistamme ei maksa enää yksinkertaisesta kirjanpitotyöstä, vaan liiketoimintamme tulee keskittymään lisäarvopalveluiden tarjoamiseen.

Jukka Mäkelän visiossa tekoäly hoitaa peruskirjanpidon ja ammattitaitoinen henkilökunta auttaa yrittäjiä analysoimalla tietoa ja tarjoamalla tukea yrityksen toimintaan ja kehittämiseen. Hän uskoo, että koko ala tulee menemään siihen suuntaan.

Yhtä en vaihda ja se on Netvisor

Jukka Mäkelä työskentelee itse tilintarkastajana ja käyttää työssään useita eri taloushallinto-ohjelmistoja. Hän on siinä onnellisessa asemassa, että hän voi valita asiakkaansa ja hän onkin karsinut joukosta pois sellaisia, joiden käyttämät ohjelmistot hän on kokenut hankalimmiksi. Netvisoria hän pitää parhaana sekä kirjanpitäjän että tilintarkastajan näkökulmasta.

– Tilintarkastajalle siinä on parasta se, että kaikki tieto löytyy samasta paikasta ja sen käyttölogiikka on ýksinkertainen. Kirjanpitäjälle Netvisorissa parasta on tehokkuus ja selkeys. Asiakkaatkin ovat oppineet käyttämään sitä helposti ja saavat merkittävää hyötyä, kun heillä on ohjelmiston ansiosta tavallaan 24h-palvelu käytössään.

Kirjanpitäjälle Netvisorissa parasta on tehokkuus ja selkeys.

Mäkelän mukaan ainoastaan yksi asiakas on 15 vuoden aikana lopettanut Netvisorin käytön. Angelma & Mäkelä on muutamia kertoja harkinnut toisen ohjelmiston käyttöönottoa. Kerran sitä jopa kokeiltiin, mutta kokeilu havaittiin nopeasti huonoksi.

– Netvisor on ainoa, joka pysyy. Yksi ohjelma kasvattaa tehokkuutta merkittävästi, kun täytyy opetella paremmaksi vain sen yhden kanssa, Mäkelä kuvailee.

Angelma & Mäkelä on yksi Netvisorin pitkäikäisimmistä tilitoimistokumppaneista ja erinomainen esimerkki siitä, miten ohjelmiston täysimääräinen hyödyntäminen tuo merkittävää liiketoiminnallista hyötyä niin tilitoimistolle kuin sen asiakkaille.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.