Kirjoittaja Petteri Rantamäki työskentelee tilitoimistojen kehittämisen parissa ja on yksi Netvisorin Kasvuohjelman valmentajista. Petterin intohimona on liiketoiminnan muutos, rohkeasti uuden kokeileminen ja jatkuva oppiminen, joka näkyy otteessa kehitykseen.

Alkuvuodesta käynnistyi pandemia, joka pysäytti maailman. Yksilöinä vetäydyimme koteihimme suojaan, mutta yrityksinä pohdimme selviytymistämme. Mitä jos poikkeustila pitkittyisi, selviävätkö asiakkaamme, miten voimme vaikuttaa lopputulokseen niin, että onnistumme välttämään pahimpien uhkakuvien toteutumisen?

Tilitoimistoilla on ollut paljon huolenaiheita vuodenaikana, jolloin iso osa toimijoista edelleen paini tilinpäätösten kanssa. Vuoden kiireisimpänä aikana asiakkailta tuli tarve rahoitushakemuspyynnöille, tarvittiin apua ennustamiseen ja syntyi kysyntää uuden tyyppiselle konsultoinnille. Resursointi oli haastavaa ja oman jaksamisen tasapainottaminen pakollista, ettei pala loppuun. Tämän poikkeusajan hoitaminen vaati paljon työtä, ja tämä stressitesti on hoidettu hyvin vaihtelevilla tavoilla.

Asiakkailla viimeinen sana

Suomen 4500:sta tilitoimistosta toiset ovat hoitaneet asian kiitettävästi, toiset tyydyttävästi. Lopullisina tuomareina toimivat asiakkaat. Otsikkoon peilaten uskallan ennustaa, että tilanteen normalisoituessa portit aukeavat ja asiakasvirrat vyöryvät markkinoille.

Alkuvuodesta peräti 15% suomalaisista pk-yrityksistä harkitsi tilitoimiston vaihtoa, nyt tämä luku lienee vieläkin suurempi. He, jotka saivat tänä aikana apua ongelmiinsa, ovat lojaalimpia kuin ikinä. He jotka kokivat tulleensa unohdetuksi, huonosti hoidetuksi tai laiminlyödyksi lähtevät kevyillä kengillä etsimään uutta ja parempaa. Kuinka nämä kaksi ääripäätä jakautuvat teidän tilitoimistossa? Oletko se, jonka luokse asiakkaat suuntaavat vai se, joka pelkää omiensa menettämisen puolesta?

Ovatko tilitoimistot varautuneet uusiin asiakkaisiin?

Jos haet kasvua, niin oletko valmis tähän vyöryyn? Näyttääkö tilitoimisto digitaalisesti hyvältä, onko viestintää ja näkyvyyttä oikeissa paikoissa, onko verkkosivuilta helposti ja nopeasti tehtävissä tarjouspyyntö? Entäs jos kaikki menee nappiin ja asiakkaita tulee runsaasti, onko teillä käyttöönotto suoraviivaista ja nopeaa?

Näistä teemoista ollaan keskustelu erittäin paljon Netvisor Kasvuohjelman tilitoimistojen kanssa kahdenkesken, mutta myös ryhminä. Ohjelmassa jutellaan paljon ns. “121-palavereissa”, jotka ovat tilitoimistokohtaisia keskusteluja heidän liiketoiminnasta ja projekteista. Ryhmäkeskustelut taas käydään kvartaalittaisissa ryhmäpalavereissa ja mixer-palavereissa, joissa jutellaan vaihtuvista aiheista.


Kasvuohjelman Avaustyöpaja

Radikaalit muutokset luovat mahdollisuuksia niille, jotka niihin osaavat varautua. Jos tilitoimistosi ei ole valmis, menee vuosikymmenen suuri mahdollisuus hukkaan.

Nämä ajat ovat myös pakottaneet meitä muuttumaan ja sopeutumaan. Muutoksessa on yksi ongelma. Muutoksen suuntaa ja lopputulosta on vaikea ennustaa, eikä ole helppoa tietää josko suunta on oikea. Netvisor Kasvuohjelma on oikea paikka, jos ideoiden pallottelu ja toteutus muiden tukemana on se, mitä kesän jälkeen tarvitset.

Tule mukaan muuttamaan taloushallinnon kenttää

Seuraava Kasvuohjelman tilitoimistoryhmä aloittaa matkansa kaksipäiväisessä avaustyöpajassa 7.10 – 8.10. Vuoden pituinen ohjelma on ilmainen ja aiempien osallistujien palaute on kauttaaltaan positiivista. Jos tilitoimistosi ei ole valmis mainittuun asiakasvirtaan taikka potee muuten muutokseen liittyvissä ongelmissa, niin tämä on mahdollisuutesi päästä mukaan porukkaan, joka on muuttamassa taloushallinnon kenttää.

Ilmoittaudu Kasvuohjelmaan tästä


Petteri Rantamäki työskentelee tilitoimistojen kehittämisen parissa. Petterin intohimona on liiketoiminnan muutos, rohkeasti uuden kokeileminen ja jatkuva oppiminen, joka näkyy otteessa kehitykseen.