AJ Laskenta on jyväskyläläinen tilitoimisto, jonka lähivuosien selkeä tavoite on kasvaa. AJ Laskenta työllistää tällä hetkellä kolme täysipäiväistä työntekijää ja palvelee vajaata sataa asiakasyritystä. Tilitoimistossa on käytössä modernit työkalut niin kirjanpitotyössä kuin oman työn ohjaamisessa. He ovat juuri aloittaneet Netvisor Kasvuohjelmassa saadakseen tukea, kasvuun ja yrityksen tuottavuuden lisäämiseen.

Netvisor tilitoimiston kasvun tukena

– Tyhjille jakkaroille pitää saada ihmisiä. Kannattavampi yritys kannustaa itseäkin jatkamaan yrittämistä. Se tuo tunteen, että meillä on osaamista, josta on asiakkaille hyötyä. Tavoitteellista tilitoimistoa on myös helpompi myydä asiakkaille, AJ Laskennan omistajayrittäjä Jukka Salminen pohtii.

AJ Laskenta eli muutamia vuosia sitten hankalia aikoja. Pieni tilitoimisto oli jäämässä isompien jalkoihin. Pienen on vaikea saada hyviä, tuottavia asiakkaita, kun varsinkin kasvuyrityksillä on kovat vaatimukset tilitoimistopalvelun tasolle ja sähköisille valmiuksille.

Netvisor on hyvä ohjelmisto tilitoimistolle, koska sen avulla voi tarjota melko kattavat palvelut

– Netvisor on hyvä ohjelmisto tilitoimistolle, koska sen avulla voi tarjota melko kattavat palvelut. Se on paras markkinoilla oleva kokonaisuus. Kasvuyrityksillä on kuitenkin niin paljon tarpeita, ettei pienellä tilitoimistolla ole mahdollisuutta hankkia kaikkia tarvittavia ohjelmistoja, Salminen kertoo.

Salminen kertoo, että he olivat jo aikeissa myydä yrityksen, mutta huomasivat, että pieni koko oli myös myynnin este. Siitä he saivat kimmokkeen lähteä kehittämään ja kasvattamaan liiketoimintaansa. Viime vuonna mukaan tuli uusi osakas Ville Kiviranta, joka on tuonut taloon paljon uutta osaamista.

Pankkiyhteyksien kytkeminen vei viikon

Nykyään minkä tahansa taloushallinnon ohjelmiston saa käyttöön ja toimintakuntoon muutamassa päivässä. Tilanne oli kuitenkin hyvin toinen Salmisen tilitoimistouran alkutaipaleella. Hän muistelee, että he olivat ensimmäisiä tilitoimistoja Jyväskylässä, joka otti pankin verkkopalvelut käyttöön 80-luvun lopulla.

– Paikallisessa Osuuspankissa olimme ensimmäiset asiakkaat, jotka ottivat käyttöön linjasiirrot. Modeemi oli silloin tärkeä ja kallis työkalu. Uutena ne maksoivat maltaita, mutta käytettynä Nokian modeemin sai noin 1500 markalla. Viikko tehtiin töitä, että saatiin modeemi kytkettyä ja siirrot toimimaan, Salminen muistelee.

Lama vaikutti AJ-Laskennan toimintaan vahvasti 90-luvulla. Vaikka välillä kannattamattoman toiminnan jatkaminen tuntui turhauttavalta, sai Salminen yrittäjäasiakkailtaan tukea ja voimaa jatkaa.

Laajassa vertailussa Netvisor nousi ylivoimaiseksi

2000-luvun alussa Jukka Salminen päätti kouluttautua lisää. Uuden osaamisen innoittamana hän teki ensimmäisen yritysoston, joka toi taloon mukavasti uusia asiakkaita. Joukossa oli joitakin isompiakin yrityksiä, joiden taloushallintoon sisältyi Salmiselle täysin uusia, haastavia tehtäviä. Vasta käyty täydennyskoulutus tuli heti hyötykäyttöön, mutta käytössä ollut ohjelmisto aiheutti hankaluuksia.

– Meillä oli ollut 80-luvulta lähtien Tikon käytössä ja näiden uusien, suurempien asiakkuuksien myötä aloimme pohtia, että jokin järkevämpi ohjelmisto täytyisi löytää.

Viimeistään viiden vuoden päästä meidän kannattavuus on parempi ja väkimäärä suurempi

Salminen lähti runsaan kymmenen muun jyväskyläläisen tilitoimiston kanssa mukaan projektiin, jossa tehtiin laaja vertailu silloin tarjolla olleista sähköisistä taloushallinnon ohjelmistoista.

– Ohjelmistotoimittajat kävivät esittelemässä meille ohjelmistojaan ja jokainen tilitoimisto sai valita itselleen parhaiten sopivan. Silloisesta tarjonnasta Netvisor nousi ylivoimaisesti parhaaksi. Siinä oli palkanlaskentaa lukuunottamatta kaikki ne ominaisuudet, mitä me haimme. Ja palkanlaskentakin tuli melko pian sen jälkeen, Jukka Salminen kertoo.

Tulevaisuuden kuva selkeänä

AJ Laskennan tulevaisuuden visio on hyvin selkeä. Netvisor Kasvuohjelman avulla tilitoimisto kasvaa ja kannattavuus nousee. Muutaman vuoden kuluttua Salminen saa arvoaan kartuttaneesta yrityksestä mukavat eläkerahat itselleen.

– Viimeistään viiden vuoden päästä, kun saadaan kehityshankkeet läpi, myyntiä tehostettua ja käytetään entistä enemmän automaation mahdollisuuksia hyväksi, on meidän kannattavuus parempi ja väkimäärä suurempi, arvioi AJ Laskennan uusi partneri Ville Kiviranta.

Ensimmäiset askeleet on jo otettu ja asiakaskunnasta on alettu karsia vähiten tuottavia asiakkaita. Pääasiassa ne ovat pieniä, tiukasti paperikirjanpidosta kiinni pitäviä yrityksiä.

– Paperikirjanpidossa olevien asiakkaiden keski-ikä on korkea, joten siinä asiakasryhmässä on tulossa myös luonnollista poistumaa, Salminen arvioi.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.