Yritykselle kaikki kaikessa on kassavirran hallinta. Tämä korostuu toimialoilla, joissa on pakko ostaa ennakkoon ja ylläpitää varmuusvarastoa. Varastoon hankittavat hyödykkeet ostetaan etukäteen ja asiakkaiden laskutus tapahtuu prosessissa tämän jälkeen. Jos varastoon ostetut hyödykkeet seisovat pitkään, asettaa tämä kassanhallinnalle operatiivisen haasteen.

Tilasu-toimitsuketjun hallinta ja taloushallinto kannattaa yhdistää.

Logistiikka-alalla on monia erilaisia järjestelmätoimittajia, mutta harvassa järjestelmässä logistisia toimintoja on yhdistetty fiksusti yrityksen talouden hallintaan ja kirjanpitoon. Näin ollen lakisääteisen kirjanpidon ja varastoraportoinnin aikaansaamiseksi tarvitaan huomattava määrä manuaalisia toimenpiteitä, jotka vievät turhaan aikaa yrityksen työntekijöiltä.

Manuaalinen työ mahdollistaa myös inhimillisten virheiden tekemisen. Lisäksi tiedän, että monessa yrityksessä varastokirjanpitoa pyöritetään edelleen excelissä, joka on kaikkea muuta kuin luotettavaa ja tehokasta.

Kun taloushallinto ja tilaus-toimitusketjun hallinta ovat samassa järjestelmässä, vähenee käsin tehtävien kirjausten ja siten virheiden määrä. Taloushallinnon osaksi rakennettu prosessi mahdollistaa automaattiset ostolaskujen käsittelyt ja myyntilaskujen hallinnan sekä kassavirran automaattisen ennustamisen reaaliaikaisesti.

Tilaus-toimitusketjun hallinta on osa modernia taloushallintoa

Netvisor on tällä hetkellä yksi markkinoiden parhaista ja eniten automatisoiduista taloushallinnon ohjelmistoista, sisältäen kirjanpidon, tilaus- ja laskukäsittelyn niin ostoissa kuin myynneissäkin, tuntikirjaukset sekä palkanlaskennan.

Materiaalihallinnon osalta Netvisorissa voidaan jo nyt hallita perusasiat, kuten tavaroiden tilaaminen – vastaanotto – varastosiirrot – yksinkertainen valmistus – myyntitilaus sekä tilausten toimittaminen (sisältäen lähetteet ja keräilylistat).

Lisäksi Netvisorilla on erittäin laaja kumppaniverkosto ja kattavat rajapinnat erilaisten integraatioiden tekemiseen. Kumppanien avulla voimme täydentää Netvisorin kautta saatavaa tarjoamaa alueille, jotka eivät ole oman osaamisemme ytimessä.

Paras varasto-kirjanpito -yhdistelmä tavoitteena

Onko Netvisor sitten logistiikan alueella jo täysin valmis – No ei ole. Meillä on hyvä pohja oman varastonhallintamme ansiosta ja olemme nyt ottaneet logistiikan yhdeksi strategisesti tärkeäksi kehityskohteeksi.

Tulemme näin ollen ohjaamaan kehitystyötämme logistisen kokonaisprosessin parantamiseen. Automaatio ja helppokäyttöisyys ovat tietenkin tärkeimpinä ohjaavina tekijöinä.

Tavoitteenamme on rakentaa logistiikan ja talouden ympärille kokonaisuus, jota muut eivät Suomen markkinoilla pysty tarjoamaan. Asiakkaillemme tämä tarkoittaa pienempää työkuormaa, parempaa raportointia, uusia työkaluja sekä yrityksen tarpeiden mukaan laajennettavaa palvelukokonaisuutta.

Otamme työssämme huomioon myös kansainvälistyvän liiketoiminnan ja siihen liittyvät vaatimukset, kuten tullauksen.

Tule mukaan rakentamaan tulevaisuuden logistiikan hallintaa

Tulemme kevään 2021 aikana tekemään paljon päätöksiä siitä, mitä osia rakennamme Netvisoriin ja mitä lisäpalveluita tai -ominaisuuksia integroimme kumppaniverkostomme avulla.

Jos olet jo kumppanimme, mutta tiedät, että integraatiossa tai palvelunne hyödyntämisessä on parantamista tai jos olet uusi logistiikka-alan toimija ja haaveilet ekosysteemiimme liittymisestä, ole minuun yhteydessä ja kerro millä logistiikan alueella pystytte meitä auttamaan. Kun hyödynnämme toistemme vahvuudet, voimme yhdessä tarjota asiakkaille markkinoiden parhaan kokonaisuuden tilaus-toimitusketjun hallintaan.

jani.korhola@visma.com


Jani Korhola työskentelee logistiikan tuotepäällikkönä Visma Solutionsin taloushallinnon ratkaisun Netvisorin tuotekehityksessä ja uskoo, että oikeanlaisella tekemisellä on mahdollista saavuttaa ihmeitä.