Miten perinnällä voi tukea hyvää asiakaskokemusta?

Perintä kiinnostaa ja askarruttaa yrityksiä monella tavalla. Usein lähestymistapa on tehokkuusnäkökulma, mutta monesti mietitään ratkaisuja myös asiakasnäkökulmasta.

Tässä muutama esimerkki keinoista, joilla perintäprosessi saadaan tukemaan hyvää asiakaskokemusta:

Etukäteismuistutus / asiakaspalveluviesti, on pehmeä tapa aloittaa huomautusprosessi

Perinnän kentälle on tullut uusia tapoja muistuttaa erääntyneestä laskusta. Joillakin yrityksillä on jo käytössä ns. etukäteismuistutus, joka tarkoittaa, että asiakaspalvelu lähettää loppuasiakkaalle esimerkiksi sähköpostiviestin tai jopa soittaa pari päivää laskun erääntymisen jälkeen. Tämä tuo ryhtiä maksamiseen, parantaa asiakaskokemusta ja auttaa asiakastasi välttämään perinnästä mahdollisesti aiheutuvat kulut.

Sähköinen perintä palvelee asiakastasi 24/7

Sähköinen perintä sisältää myös asiakkaasi palvelua netin kautta. Maksuhelposti.fi -palvelu on turvallinen maksamisen palvelukanava, joka on huomautus- tai perintäkirjeen saaneelle avoinna aina. Palvelussa asiakas voi tehdä maksusuorituksen ja tarvittaessa sopia lisämaksuajasta, antamiesi rajojen puitteissa.

Helposti tavoitettava ja ystävällinen asiakaspalvelu

Velallisen saama nopea ja asiantunteva asiakaspalvelu tukee perinnän asiakaskokemusta ja tehostaa maksamista. Kun asiakkaalla on mahdollisuus kysyä epäselviä asioita ja neuvotella tarvittaessa uudesta maksuaikataulusta huomautus- ja perintäpalvelun kanssa, jää yrityksellä aikaa sen ydintoimintaan.

Tiedottaminen avainasemassa perintäpalveluiden käytössä

On erittäin tärkeää tiedottaa asiakkaille huomautus- ja perintäpalvelun käytöstä avoimesti ja etukäteen. Tämä voi tapahtua esimerkiksi laskujen mukana lähetettävällä tiedotteella.

ePerintä tuo perinnän sinne, missä asiakas toimii

ePerinnän avulla voidaan nopeuttaa laskun kotiutumista 6,6 päivää verrattuna perinteiseen postitse lähetettyyn maksuvaatimukseen. Verkkolaskua käytettäessä säästetään kirjepostin jakeluun kuluva aika. Näin nopeutetaan maksuprosessia ja tuodaan perintä sinne, missä asiakas toimii.

Visman huomautus- ja perintäpalvelu Netvisor-käyttäjille

Netvisor Store

Huomautus- ja perintäpalvelu tuntee yritysten ja velallisten perintään liittyvät tarpeet ja pystyy muodostamaan näiden pohjalta kokonaisuuden, joka tukee niin taloudellista tehokkuutta kuin asiakaskokemusta.

Saat Visman huomautus- ja perintäpalvelun käyttöön suoraan Netvisor Storesta. Lue Netvisor-käyttäjien kokemuksia Visman huomautus- ja perintäpalvelusta ja katso yksinkertainen ohje sen käyttöönotosta täältä.


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 35 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.