Anhel Oy valmistaa alumiinituotteita ja lasikuituosia alihankintatyönä ajoneuvovalmistajille. Pitkän linjan ammattilaisten perustama yritys pyörittää arkeaan tehokkaasti Netvisorin ja tanskalaisen Rackbeatin toteuttaman Netvisor Varaston avulla. Netvisor Varasto by Rackbeat on tuotannonohjaus- ja ERP-järjestelmä.

Netvisor Varasto by Rackbeat on tuotannonohjaus- ja ERP-järjestelmä

Kokonaisuuden avulla niin kassan, varaston, hankintojen, tuotannon kuin laskutuksenkin kokonaisuus pysyy jiirissä silloinkin, kun vauhti liiketoiminnassa on kovaa.

Pyysimme Anhelin Markku Elomaata kertomaan, miten palapeli toimii, ja millaista hyötyä järjestelmien keskittämisestä ja yhdistämisestä on.

Fiksu järjestelmäkokonaisuus heti yritystoiminnan alusta alkaen

Netvisor ja Netvisor Varasto by Rackbeat ovat olleet Anhelin käytössä heti yritystoiminnan alusta alkaen. Järkevät kustannukset olivat yksi valintakriteeri, mutta myös ohjelmistojen yhteensopivuutta mietittiin.

– Kartoitin erilaisia järjestelmävaihtoehtoja jonkin aikaa. Netvisor oli tuttu jo ennestään, joten oli luontevaa kysyä heiltä esittelyä. Siinä samalla tuli puheeksi varastonhallinta, ja Netvisorilta kerrottiin Rackbeatista. Heti alusta lähtien näytti siltä, että se voisi palvella meitä hyvin, Elomaa muistelee.

Varastonhallinnan lisäksi myös Anhelin tuotannonohjaus pyörii Netvisor Varaston päällä.

– Yhdistelmän avulla on helppo varmistaa tuotanto tilauksia vasten, ettei tavara pääse loppumaan varastosta. Se on tällä alalla aivan äärettömän tärkeää.

Tietojen siirtyminen ja läpinäkyvyys tekevät tuotannosta, laskutuksesta ja ostoista sujuvia

Netvisor Varasto by Rackbeatin ja Netvisorin taloushallinnon yhdistelmä kulkee läpi Anhelin tilaus-, valmistus- ja laskutusprosessin.

– Ostotilaus kun tulee, syötetään se Rackbeatiin. Siitä jalostuu suoraan tieto, onko meillä varastossa kaikki tarvittava – omavalmisteille syntyy tuotantotilaus, ja lisäksi järjestelmä näyttää, tarvitseeko materiaaleja tilata lisää. Siitä tilaus sitten lähtee tuotantoon.

– Kun tuotteet valmistuvat, ne kirjataan järjestelmässä valmiiksi, materiaalit poistuvat varastosaldolta, ja myynti menee siitä valmiiksi laskutusta varten, Markku Elomaa kuvailee.

Automatisoitu varastonhallinta on tämän mittakaavan tuotannossa lähes elinehto. Kun nimikkeitä on useita satoja, on niiden perustamisessa järjestelmään toki aikamoinen työ. Mutta sitten, kun sen on tehnyt, pyörii kokonaisuus ajantasaisesti järjestelmässä.

– Ostotyökalun avulla pystyn lähettämään ostotilaukset toimittajille suoraan, eli mitään tiedostoja ei tarvitse erikseen latailla ja lähettää sähköpostitse. Se helpottaa työtä paljon, Elomaa kertoo.

Erilaisten järjestelmien välillä on myös eroja.

– Aiemmassa työssäni käyttämääni järjestelmään verrattuna tämä on paljon läpinäkyvämpi. Pääsen jokaisesta näkymästä pikalinkein katsomaan seuraavat vaiheet, vaikka myyntitilauksesta aina toimitukseen asti. Edellisessä piti klikkailla eri näkymien välillä, joten tämä on nopeampi käyttää, ja tehokkaampi, Elomaa kiittelee.

Näppärät ominaisuudet auttavat yrityksen eri toiminnoissa

Anhelin Markku Elomaa

Markku Elomaa

Netvisor Varaston ominaisuudet tekevät tuotteita valmistavan yrityksen elämästä helpompaa. Esimerkiksi sarjanumeroseuranta, jota Anhelissa käytetään omavalmisteisissa tuoteissa.

– Sarjanumeroseurannan avulla pystyn seuraamaan, mitä on valmistunut, ja milloin. Laadun seuranta ja parantaminen edellyttävät, että pystymme näkemään, milloin poikkeava tuote on tehty, ja miksi laatupoikkeama on syntynyt.

Mobiilisovellus puolestaan tulee todennäköisesti helpottamaan Anhelin inventaarioita.

– Aiemmin inventointilistat on tehty useammasta eri excelistä, merkinnät tehty kynällä varastossa ja sitten erikseen näpytelty takaisin exceliin. Mobiilisovelluksella pääsemme tästä systeemistä reilusti eteenpäin, Markku Elomaa kertoo.


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 175 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.