Netvisorin logistiset ominaisuudet omaa luokkaansa
Netvisorin logistisia ominaisuuksia on kuluneen vuoden aikana kehitetty merkittävästi. Tällä hetkellä Netvisorin varastonhallinta ja tuoterekisteri ovat laajin kotimaan markkinoilla tarjolla olevista, taloushallinto-ohjelmiston sisällä toimivista kokonaisuuksista.
Ratkaisu toimii varastonohjausjärjestelmänä puhtaasti varastotavaraa myyville ja pienimuotoista kokoamistyötä tekeville yrityksille. Taloushallinto-ohjelmiston yhteydestä on merkittävää hyötyä niin ostotilaus- kuin myyntilaskutusvaiheessa.
Ostot, varasto ja myynnit samassa
Netvisorissa voit hoitaa koko prosessin myyjän tekemästä tarjouksesta, ostotilaukseen, myyntitilaukseen, varastotapahtumiin, -kirjanpitoon, myyntilaskuun ja sen kirjanpitoon kirjaamiseen saakka. Virheiden määrä vähenee merkittävästi, kun kaikki tieto on koko ajan yhdessä ja samassa järjestelmässä.
Prosessi etenee seuraavasti:
Myyjä tekee tarjouksen Netvisorissa ja lähettää sen järjestelmästä asiakkaalle. Kun asiakas hyväksyy tarjouksen, voi myyjä heti tarkistaa onko tarvittava määrä tavaraa varastossa, vai täytyykö sitä tilata lisää. Jos tavaraa ei ole, tehdään Netvisorissa ostotilaus toimittajalle.
Kun tilattu tavara saapuu, pystyy varastomies tarkistamaan järjestelmässä olevalta ostotilaukselta, tuliko kaikki mitä oli tilattu ja onko tavara sen laatuista kuin oli tilattu. Tilaukselle voi kirjata laatuvaatimuksia ja jos vastaanottaja huomaa, ettei laatu täsmää, voi hän lähettää toimittajalle reklamaation heti poikkeaman havaittuaan.
Jos toimitus saapuu useammassa osassa, kirjaa järjestelmä automaattisesti osatoimituksen tiedoksi. Se luo kaksi riviä, joista toinen toimitetulle osalle ja toinen toimittamattomalle tavaralle.
Ostolasku myös kohdistuu automaattisesti ostotilaukselle, jos automaatiosäännöt on asetettu. Lasku lähtee automaattisesti tarkastuskierrokselle ja kirjautuu kirjanpitoon tiliöinnin ja hyväksynnän ja maksatuksen jälkeen.
Kun myyntitilaukselle tarvittu tavara on hyllyssä, varaa Netvisor tavaran varastosta automaattisesti. Tilaukselle voi määrittää esimerkiksi, mistä hankintaerästä ja varastosta tuotteet otetaan. Automaation voi määrittää valitsemaan tuotteet esimerkiksi varaston vanhimmasta päästä. Kun tuotteet on kirjattu myyntitilaukselle, poistuvat ne varastosaldosta saman tien.
Kun myyntitilaus etenee toimitukseen ja tavara lähtee asiakkaalle voi tilauksen kirjata Netvisorissa toimitetuksi ja järjestelmä muodostaa siitä myyntilaskun automaattisesti. Myyntilaskulle voi lisätä tuotteita myös käsin. Tuotteita lisättäessä, järjestelmä näyttää koko ajan kyseisten tuotteiden ajantasaisen varastotilanteen.
Varaston hallintaan monia työkaluja
Netvisorista löytyy monia työkaluja varastonhallinnan helpottamiseen. Esimerkiksi hankinnoille, varastosiirroille, inventoinneille ja varaston arvon korjaamiselle on omat toimintonsa.
Monilta eri raporteilta on helppo seurata varaston tilannetta. Netvisorista löytyy esimerkiksi varastotapahtuma- ja varastonohjausraportti, tuotteiden menekin ja varaston arvostuksen kertovat raportit sekä inventaario- ja eräpohjaisia raportteja.
Laaturaporttien avulla pystyy tavarantoimittajia asettamaan järjestykseen esimerkiksi tuotteiden tai toimitusten laadun perusteella. Ostotilausten raporttien avulla voi tarkistaa täsmäävätkö toimitus ja laskutus.
Lähes kaikilta raporteilta voi porautua molempiin suuntiin, eli ketjua pystyy seuraamaan alusta loppuun tai lopusta alkuun.
Tuoterekisteri perustuotteiden varastointiin ja myyntiin
Voit laatia Netvisoriin sellaisen tuotekatalogin kuin haluat. Tarvittaessa järjestelmään voi lisätä myös kuvat havainnollistamaan ja helpottamaan tuotteiden löytämistä. Tuoterekisteri toimii vähän kuin verkkokauppa, sieltä on helppo kerätä myytävät tuotteet “ostoskoriin” ja valintojen jälkeen luoda myyntilaskun.
Netvisorin tuoterekisterissä voi pitää perustuotteita, kirjata niille tuotekoodin, nimikkeen, EAN-koodin, kuvauksen, tuoteryhmän, hinnan, hyllypaikan, painon, tullinimikkeet, eräkäsittelyn ja niin edelleen. Tuotteille voi määritellä myös kirjanpidon oletustilit, mikä helpottaa niiden kirjanpitoon kirjautumista.
Laajennettu tuoterekisteri vaativampiin tarpeisiin
Laajennetussa tuoterekisterissä on edellisten lisäksi lisätietokenttiä ja tuotteita voi hallita ns. päätuotteiden ja ominaisuuksien kautta. Voit siis kirjata tuoterekisteriin yhden päätuotteen, sille erilaisia ominaisuuksia ja ominaisuuksille erilaisia arvoja.
Esimerkiksi sinulla on päätuotteena t-paita, ominaisuuksiksi voit määrittää värit ja koot ja ominaisuuksien arvoiksi punainen, sininen vihreä sekä s-, m- ja l-koot. Ominaisuuksien arvoille voit määrittää, mikä on niiden vaikutus mallin hintaan; esimerkiksi tietty kerroin, jolla nostetaan tai lasketaan päätuotteelta perittyä perushintaa.
Eli, jos haluat muuttaa kaikkien paitojen hintaa, tarvitsee sinun tehdä muutos vain päätuotteelle. Jos taas haluat tehdä muutoksen vain punaisille paidoille, muutat vain punaisen ominaisuuden arvolle määritettyä hintakerrointa.
Laajennetussa tuoterekisterissä voit myös rakentaa koostetuotteita, eli tuotepaketteja. Tällaisia voivat olla esimerkiksi valmiiksi koottu saunatuotepaketti tai pienpanimo-olut. Saunapaketti voi sisältää monia yksittäisiä tuotteita, mutta se myydään yhtenä tuotteena. Olut sen sijaan tarvitsee ainakin pullon ja korkin ympärilleen, jotta sitä voi kuljettaa paikasta toiseen ja myydä.
Näistä varastossa olleista, yksittäisistä tuotteista koostetuista paketeista näkyy myyntilaskulla vain yksi tuote. Tuosta pakettituotteesta pääsee kuitenkin porautumaan varastotapahtumille ja ostolaskulle asti, mistä voi nähdä, mikä paketin sisältämien tuotteiden hankintahinta on ollut.
Integraatioiden avulla mahdollisuudet lähes rajattomat
Niihin tarpeisiin, joihin Netvisorin varastonhallinta ja tuoterekisterit eivät ole riittävä ratkaisu, löytyy kumppaniverkostostamme useita erinomaisia varastonhallintaan ja -toiminnanohjaukseen erikoistuneita vaihtoehtoja. Netvisor-integraation ansiosta pystyt hyödyntämään varastonhallinnan ja taloushallinnon yhdistämisen tuomat edut.