Netvisor Professional-paketti -20 % / 24 kk

Taloushallinto

Arvonlisävero eli ALV pähkinänkuoressa

2 min luku | 23.7.2024

Arvonlisävero eli ALV, puhekielessä tuttavallisesti alvi on välillinen kulutusvero, jota maksetaan lähes kaikista tuotteista ja palveluista. Sitä maksetaan aina, kun yritys myy tuotteita ja palveluita, ja yrityksen toiminta on arvonlisäveron alaista eli arvonlisäverovelvollista. Verokolikon toinen puoli on se, että arvonlisäverovelvollinen yritys saa vähentää itse ostamistaan tuotteista ja palveluista arvonlisäveron – silloin alvista tulee yritykselle läpikulkuerä.

Kun ostamme tuotteita tai palveluita yrityksiltä kuluttajina, sisältää maksamamme hinta myös arvonlisäveron osuuden. Ostoksesta saamaltamme kuitilta tulee ilmetä, mikä osa maksustamme on itse tuotteen hintaa, ja mikä veroa. Kuulostaa mutkikkaalta, vaikka on osa jokapäiväistä arkeamme.

Tässä jutussa käymme läpi yrityksen ja kirjanpitäjän velvoitteita arvonlisäveroon liittyen, ja selvitämme, miten älykäs taloushallinto-ohjelmisto voi auttaa alv-velvoitteiden hoitamisesta. Asiantuntijoinamme toimivat Senior Business Analyst Marja-Liisa Lohtander ja Netvisorin Product Manager Jarmo Annala.

Milloin arvonlisäveroa maksetaan?

Yritys on arvonlisäverovelvollinen, kun sen vuosittainen liikevaihto ylittää 15 000 euroa – vuoden 2025 alusta raja nousee 20 000 euroon. Yrityksen tulee itse ilmoittautua arvonlisäverovelvolliseksi ALV-rekisteriin, ja lisätä myyntihintojensa päälle voimassaoleva arvonlisävero, joka sen täytyy tilittää verottajalle säännöllisesti – useimmiten kuukausittain.

Samaan aikaan yritykselle syntyy arvonlisäveron vähennysoikeus, eli se voi vähentää yrityksen arvonlisäverolliseen toimintaan tekemiensä hankintojen alvit maksettavista alveista.

Miten ALV on mukana yritysten toiminnassa?

ALV näkyy kaikkein voimakkaimmin tietysti yritysten myynti- ja ostotoiminnassa. Yritysten velvoite on arvonlisäveron maksaminen eli tilittäminen verottajalle, ja vastaavasti oikeutena on alvien vähentäminen yrityksen omassa verotuksessa.

ALV tulee huomioida yrityksen myymien tuotteiden ja palveluiden hinnoittelussa, sillä arvonlisävero vaikuttaa etenkin kuluttajan maksamaan hintaan. ALV täytyy huomioida myös sopimuksissa ja esimerkiksi siinä, miten se ilmoitetaan tarjouksissa.

Ostoissa ja investoinneissa yrittäjän on tiedettävä, saako arvonlisäveron vähentää juuri kyseisessä hankinnassa. Vaikka vero näkyy ostolaskussa, se ei suoraan tarkoita sitä, että vero on yritykselle vähennyskelpoinen. Osa palveluista on nimittäin määritelty laissa arvonlisäverottomiksi, ja arvonlisäverollisen, vähennyskelpoisen oston täytyy kohdistua yrityksen arvonlisäverolliseen toimintaan.

Arvonlisäveroihin liittyvissä kysymyksissä kannattaa aina kääntyä asiantuntevan tilitoimiston puoleen

Jos yrittäjä hankkii yritykselle tarvikkeen tai asian, jota hän käyttää myös yksityisesti, voi alvit vähentää ainoastaan siltä osin, kuin hankinta liittyy yrityksen arvonlisäverolliseen toimintaan – edessä on siis sekä harkintaa että jakolaskua.

Lisäksi on paljon hankintoja, joista arvonlisäveroa ei vähennetä ollenkaan, jos niitä käytetään myös yksityiseen käyttöön; esimerkiksi asunto ja sen käyttöön liittyvät tavarat ja palvelut. Myöskään edustuskäyttöön tehdyistä hankinnoista ei alveja saa vähentää.

– Monen yrityksen arvonlisäverollinen toiminta on hyvin selkeää, mutta jos yritys harjoittaakin esimerkiksi kansainvälistä kauppaa ja liikuttelee tavaraa eri tavoin maasta toiseen, saattavat arvonlisäverokuviot ollakin hieman mutkikkaampia. Siksi arvonlisäveroihin liittyvissä kysymyksissä kannattaa aina kääntyä asiantuntevan tilitoimiston puoleen, Marja-Liisa Lohtander korostaa.

Alv-alarajahuojennus, pienet yritykset ja arvonlisäverovelvollisuuden liikevaihtoraja

Pienet yritykset ovat aiemmin voineet hyödyntää arvonlisäveron alarajahuojennusta.

Se on ollut verohelpotus alv-rekisteriin kuuluville yrityksille, joiden 12 kk tilikauden liikevaihto on ollut alle 30 000 euroa. Alarajahuojennus kuitenkin poistuu vuoden 2025 alussa – luvassa on myös muita pienten yritysten alv-velvoitteisiin liittyviä muutoksia.

Yritysten alv-rekisteriin liittymisen liikevaihtoraja nimittäin nousee. Aiemmin raja on ollut 15 000 euroa, vuoden 2025 alusta alkaen se nousee 20 000 euroon.

– Jos siis tiedät, että yrityksesi liikevaihto ei 12 kuukauden aikana tule ylittämään kahtakymmentätuhatta euroa, ei yritystäsi tarvitse lisätä arvonlisäverorekisteriin. Silloin et kuitenkaan voi myöskään vähentää alveja omassa verotuksessasi, Lohtander muistuttaa.

– Yrityksen täytyy myös muistaa seurata omaa liikevaihtoaan ja rekisteröityä alv-verovelvolliseksi heti, jos 20 000 euron raja-arvo ylittyy. Samana hetkenä syntyy myös velvollisuus maksaa arvonlisäveroa.

Vuoden 2025 alusta käyttöön tulee myös pienten yritysten EU-myynnin alv-järjestelmä. Sen myötä esimerkiksi suomalainen yritys voi myydä tavaroita tai palveluitaan toiseen EU-maahan arvonlisäverovapaasti, jos sen maakohtainen liikevaihto ei yritä ko. kohdemaan vähäisen liiketoiminnan rajaa, eikä koko EU-alueen liikevaihto 100 000 euroa vuodessa. Jos yritys haluaa hyödyntää verovapautta toisessa EU-maassa, täytyy sen rekisteröityä EU-myynnin alv-järjestelmään.

ALV-laskuri: yrittäjä, käytä arvonlisäverolaskuria oikein

Arvonlisäveron osuuden sekä verottoman ja verollisen hinnan laskemisessa auttavat laskurit, joita löydät esimerkiksi Vero.fi -sivustolta.

Näiden kysymysten avulla saat laskurista oikeita tuloksia ja varmistat, että otat oikeat asiat huomioon – etenkin silloin, kun lasket ostamillesi palveluille arvonlisäverollista hintaa.

Mitä alv-kantaa eli arvonlisäveroprosenttia käytetään?

Arvonlisäverokannat eli alv-prosentit kertovat, millaista arvonlisäprosenttia tuotteen tai palvelun ostamisessa ja myymisessä käytetään.

Yleinen arvonlisäverokanta on toistaiseksi 24%, mutta se nousee syyskuun 2024 alussa 25,5 prosenttiin.

Alennettuja alv-kantoja ovat 10% alv (käytetään mm. sanomalehtien myynnissä) ja 14% alv (käytetään mm. elintarvikkeiden ja niiden keräilyn ja kotiinkuljetuspalveluiden myynnissä).

Oletko sisällyttänyt arvonlisäverottomaan hintaan kaiken, mitä hinta sisältää?

Arvonlisävero lasketaan hinnasta, joka sisältää kaikki ostajan maksamat hinnanlisät. Jos siis ostat yrityksellesi esimerkiksi ajoneuvon huoltopalveluita, joihin sisältyy sen noutaminen yrityksesi tiloista, lasketaan alv hinnasta, jossa on mainittu noutopalvelu mukana.

Kun haluat laskea palvelun tai tuotteen arvonlisäverollisen hinnan alv-laskurin avulla, tarkista siis, että syötät alvittoman hinnan kenttään koko summan, jonka myyjäyritykselle kyseisestä palvelusta tai tuotteesta kuljetuksineen ja lisineen maksat.

Onko myyjä varmasti arvonlisäverovelvollinen?

Vaikka arvonlisävero näkyykin jokaisella ostolaskulla, on ostoja tekevän yrityksen vastuulla tarkistaa, onko myyjä arvonlisäverovelvollinen, eli kuuluuko se rekisteriin. Jos näin ei ole, ei ostajayritys voi vähentää maksamaansa arvonlisäveroa omassa verotuksessaan.

Myyjäorganisaatio ei ole alv-velvollinen esimerkiksi silloin, jos kyseessä on liikevaihdoltaan hyvin pieni yritys, tai esimerkiksi yleishyödyllinen yhdistys, kuten urheiluseura. Myyjän arvonlisäverovelvollisuuden tarkistat helpoiten YTJ-palvelusta.

Löydät verottajan ALV-laskurin tästä!

Arvonlisävero ja taloushallinnon ohjelmisto: automaatiot ohjaavat oikeaan toimintaan

Älykäs taloushallinnon järjestelmä on arvonlisäverovelvollisen yrittäjän paras ystävä – tai ainakin hyvä kakkonen heti ammattitaitoisen kirjanpitäjän jälkeen.

Ohjelmistossa yrityksen talouden tapahtumat siirtyvät kirjanpitoon heti, ja tiedot pysyvät tallessa alv-käsittelyä varten. Kun järjestelmään muodostetaan yrityksen myytävät tuotteet ja palvelut tuotetiedoiksi, joissa on myös alv-käsittely, hoituvat myyntilaskutuksen myötä myös alv-käsittelyt oikein, ja tiedot uivat suoraan kirjanpidosta arvonlisäverolaskelmaan ja siitä alv-ilmoitukselle.

Data kulkee järjestelmässä reaaliaikaisesti, ja jos tietoja täytyy myöhemmin tarkistaa tai selvitellä, löytyvät ne myös helposti yhdestä paikasta.

– Digitaalisessa maailmassa koko arvonlisäverotuksen putki toimii hyvin, mutta toki sitä pitää myös valvoa. Siksi onkin tärkeää, että kirjanpitäjä on jyvällä yrityksen liiketoiminnasta, ja etenkin mahdollisista poikkeamista, esimerkiksi uusista ulkomaankaupoista. Tässäkin kokonaisuudessa yrityksen ja kirjanpitäjän välinen yhteistyö on siis todella arvokasta ja tärkeää.

Taloushallinnon ohjelmiston automaatiot auttavat myös alv-prosesseissa. Esimerkiksi ostolaskujen käsittelysäännöt auttavat varmistamaan, että arvonlisäverokannat ovat ostolaskukäsittelyssä oikein heti alusta alkaen.

– Moni ohjelmisto sisältää myös AI-työkaluja, jotka oppivat esimerkiksi ostolaskuja käsitellessään arvonlisäverokannat ja muut säännöt, Lohtander vinkkaa.

Lue lisää: Miten yleisen arvonlisäverokannan nosto 25,5 prosenttiin vaikuttaa yrityksen taloushallintoon, ja miten siihen kannattaa valmistautua?

Netvisor tekee arvonlisäverojen hoitamisesta helpompaa – myös tulevaisuudessa

– Yritysten taloushallinnon – ja sitä myötä tilitoimistojen – maailma muuttuu koko ajan yhä reaaliaikaisemmaksi. Kun tapahtumat viedään kirjanpitoon sitä mukaa kun ne oikeasti tapahtuvat, vähentää se töiden kasautumista, niin sanottua kuukauden 12. päivän verotilannetta, kuvaa Jarmo Annala.

Reaaliaikaisuus vähentää harmaata taloutta, ja auttaa yrityksiä parempaan päätöksentekoon. Yllätyksiä ei synny, kun tehtävät ja rahasummat eivät pääse kasautumaan.

– Netvisor on mukana tässä kehityksessä, jotta pystymme mahdollistamaan sekä tilitoimisto- että yritysasiakkaillemme mahdollisimman reaaliaikaisen taloushallinnon, Annala mainitsee.

– Tunnistamme Netvisorin käyttäjien toiminnan ja palautteen perusteella jatkuvasti pieniltä tuntuvia asioita, joita kehittämällä ohjelmiston käytöstä tulee jatkuvasti sujuvampaa. Olemme laskeneet, montako klikkausta tai eri näkymien tarkistamista esimerkiksi arvonlisäveron maksaminen tällä hetkellä vaatii, ja aiomme pienentää tätä määrää radikaalisti tulevaisuudessa.

Tutustu Netvisoriin tarkemmin, ja aloita ilmainen koekäyttö vaikka heti!

Visma Solutions Oy

Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 175 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.