Palkanlaskennan integraatiot ja niiden hyödyt
Palkanlaskenta on yksi yrityksen tärkeimpiä ja tarkkuutta vaativimpia prosesseja. Siihen osallistuu useita henkilöitä ja siinä on useita vaiheita, joissa voi tapahtua virheitä. Automaatio vähentää käsin tehtävää tietojen siirtoa ja hoitaa monet laskutehtävät ihmisen puolesta, mikä nopeuttaa prosessia ja parantaa palkanlaskennan tarkkuutta.
Palkanlaskennassa käytetään useita järjestelmiä, joiden integroiminen toisiinsa automatisoi niiden välillä tapahtuvan tiedonsiirron. Integrointi nopeuttaa sekä asiakkaan että palkanlaskijan työtä ja vähentää virheiden riskiä.
Automatisoinnin avulla pystytään vähentämään mm. erilaisten laskutoimitusten tekoa sekä manuaalista tuntien ja poissaolotietojen kirjausta. Kun aikaa vapautuu rutiinitöistä, voi yrittäjä keskittyä yrityksen ydinliiketoimintaan ja palkanlaskijan työ muuttuu asiantuntijuutta vaativaan tulkintatyöhön.
Palkanlaskennan integroinnin tärkeimmät hyödyt:
Hyödynnä Netvisorin valmiita integraatioita
Työajanseuranta on pakollista jokaiselle yritykselle, ja toimiva työajanseurantajärjestelmä mahdollistaa prosessin sähköistämisen aina työvuorosuunnittelusta lähtien. Toimialasta riippuen pystyt määrittämään mm. työajan kohdistumisen eri kustannuspaikoille ja ohjelma laskee myös eri työehtosopimuksen pohjalta ylityöt ja vuorotyölisät automaattisesti.
Netvisorin palkkajärjestelmään pystyy integroimaan lähes minkä tahansa ohjelman. Palkanlaskennan osalta työhön saa tehokkuutta esimerkiksi integroimalla työajanseurantajärjestelmä.
Integraatio löytyy mm. Deltabitin, Kellokortin, Kihon, Mepcon, Kohon, TyövuoroVelhon, Tuntinetin, Planierin ja Tuntivelhon kanssa. Netvisorin asiantuntijat kertovat mielellään lisää eri vaihtoehdoista ja pääset tutustumaan monipuolisiin ratkaisuihin myös Netvisor Marketplacessa.
Palkanlaskennan integraation avulla on mahdollista siirtää Netvisoriin esimerkiksi:
Integraation hyödyt työntekijälle
Myös työntekijälle on eduksi, kun hyvin toimiva työajanseurantajärjestelmä on integroitu palkkajärjestelmään. Työntekijä pystyy itse kirjaamaan tunteja ja tekemään näppärästi matka- ja kululaskut esimerkiksi mobiililaitteella, jolloin työantajalle jää tehtäväksi vain hyväksyä tunnit ja laskut.
Lisäksi työntekijä pystyy itse tarkistamaan ajantasaisesti esimerkiksi omat tuntitoteumat, työaikaliukumat, työajan lyhennysvapaat, poissaolo- ja lomatiedot sekä palkkalaskelmat.
Palkkatiedot liikkuvat tietoturvallisesti integraation avulla
EU:n tietosuoja-asetus antaa tarkat määritykset yrityksille, miten palkka- ja henkilötietoja saa kerätä, säilyttää ja hallinnoida. Mitään henkilötietoja ei saa lähettää suojaamattomasta sähköpostista. Integraatioiden välillä tiedot liikkuvat ja säilyvät tallessa tietoturvallisesti.
Palkanlaskijan ei tarvitse viestitellä asiakkaan kanssa palkka-aineiston osalta. Tarvittaessa viestinvaihto tai liitteiden lähetys onnistuu Netvisorissa tietoturvallisesti NetBoxin avulla. NetBoxilla lähetetyn viestin voivat lukea lähettäjän lisäksi kaikki yrityksen Palkanlaskija-roolilla toimivat, jolloin viestit eivät huku tuuraustilanteessa.
Palkka-aineiston dokumentointi on tietoturvallista, kun tiedot ovat sisällä järjestelmässä. Tositteet siirtyvät heti kirjanpitoon ja tuntiseuranta on aina ajan tasalla.
Myöskään palkkojen hyväksymiskiertoon ei tarvitse erillistä viestinvaihtoa tai palkkalaskelmien edelleen lähetystä, sillä palkat lähtevät automaattisesti tarkastukseen oikealle henkilölle. Palkkalaskelmien käsittelyhistoriaan jää merkintä hyväksymisestä.
Netvisorin rajapinta mahdollistaa myös verokorttien noutamisen reaaliaikaisesti suoraan Verohallinnolta. Näin ollen palkansaajan ei tarvitse toimittaa verokorttia palkanlaskijalle.
Miten saat integraation käyttöön?
Tilitoimisto EMUn ja Netvisorin asiantuntijat ovat apunasi integraatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Autamme kartoittamaan palkkahallinnon nykyisten prosessien pohjalta automaatiopotentiaalin, jonka jälkeen arvioimme eri integraatiovaihtoehtoja ja valitsemme parhaiten yrityksellenne sopivat ratkaisut.
Monesti ohjelmistoratkaisut ovat laajoja ja keskenään erilaisia. Paras lopputulos saadaan, kun löydetään parhaimmat ratkaisut juuri sinun yrityksesi tarpeisiin ja integroidaan ne toisiinsa.
Palkkahallinnon automatisointi on hyvä ratkaisu kaikenkokoisille yrityksille, jotka haluavat tehostaa palkkahallinnonprosesseja ja vapauttaa työaikaa ydinliiketoimintaan.
Mikä EMU?
EMU Growth Partnersin missiona on uudistaa taloushallintoalan pölyttynyt asiakaskokemus osaavien ja hyvinvoivien emulaisten voimin. Olemme uuden aikakauden tilitoimisto, jonka henkilökohtainen asiakaskokemus ja laaja-alainen palveluvalikoima takaavat asiakkaille kokonaisvaltaisen talouskumppanuuden. Lue lisää osoitteessa www.emugroup.com
Maria Koskenmaa
Payroll Specialist, PHT
EMU Growth Partners