Moni aloittava yrittäjä ajattelee aluksi kokeilevansa, toimisiko hänen ideansa. Lähdetään liikkeelle varovaisesti; ei markkinoida eikä tehdä isoja investointeja. Katsellaan, jos myynti lähtisi liikkeelle.

yrityksen perustaminen

Mutta siinäpä se kompastuskivi jo onkin. Liiketoiminta harvoin lähtee liikkeelle rytinällä, mutta vielä vaikeampaa on saada myyntiä aikaan, jos yrittäjä pidättelee todellista potentiaaliaan. Harrastepohjainen, sivutoiminen kevytyrittäminen toimii silloin, kun saat elantosi jostain muualta. Jos kuitenkin haluat elättää itsesi ja ehkä jopa vaurastua yritystoiminnalla, täytyy sinun ottaa yrittäjyys alusta asti tosissaan.

Talouden hallinta yksi tärkeimpiä tehtäviä

Yrittäjää ei turhaan kutsuta moniosaajaksi. Sen lisäksi, että hän on oman alansa asiantuntija, täytyy hänen hallita monia lakipykäliä, selviytyä suomalaisessa byrokratiaviidakossa ja ennen kaikkea hänen täytyy ymmärtää yrityksensä taloutta. Alkuun voi tuntua, että sehän riittää, kun vain maksaa laskunsa ajallaan ja huolehtii, että saa myös asiakkailta maksun myydyistä tuotteista ja palveluista. Aivan niin yksinkertaista se ei kuitenkaan ole ja se on vain hyvä asia sinun ja yrityksesi kannalta.

Suomessa nimittäin laki määrittää, miten yrityksen kirjanpito täytyy hoitaa. Lain mukaan liiketapahtumista tulee tehdä merkinnät siten, että kirjanpitovelvollinen voi jatkuvasti selvittää ostovelkojen ja myyntisaamisten määrän ja kirjanpidosta voidaan saada tarvittavat tiedot verovelvollisuuden täyttämiseksi. Käytännössä tämä tarkoittaa kahdenkertaista kirjanpitoa.

Kahdenkertaisesta kirjanpidosta yrittäjä saa myös paljon enemmän tietoa yrityksensä taloudellisesta tilasta, kuin pelkästä tilitapahtumiin pohjautuvasta yhdenkertaisesta kirjanpidosta. Yhdenkertaisen kirjanpidon tiedot kertovat vain sen hetkisen tilanteen yrityksen tilillä.

Kahdenkertaisen kirjanpidon kiemuroita yrittäjän ei kuitenkaan ole tarvetta opiskella, sillä tilitoimistot ja nykyaikaiset taloushallinto-ohjelmistot hoitavat kirjanpidon puolestasi edullisimmillaan muutamilla kympeillä kuukaudessa. Eli merkittäviä investointeja uuden yrityksen talouden hoitaminen ammattimaisesti ei todellakaan vaadi.

Miksi talous kannattaa hoitaa ammattimaisesti alusta alkaen?

Kysymys kuulostaa lähtökohtaisesti hassulta. Miksi joku hoitaisi yrityksensä taloutta jotenkin muuten kuin ammattimaisesti? Kuitenkin yritystä perustamassa oleva päättää usein säästää juuri kirjanpidosta. Tässä kaksitoista syytä, miksi yrityksen taloushallinto on hyvä hoitaa ensimmäisestä päivästä alkaen pilvipalveluna toimivalla taloushallinto-ohjelmistolla huolellisesti ja virheettömästi.

1. Lakisääteinen kirjanpito

Netvisor taloushallinto-ohjelmisto automatisoi monia toimintoja, kuten kirjaa tulot ja menot automaattisesti debet ja kredit -kirjauksina, jolloin sinun ei tarvitse opetella kahdenkertaista kirjanpitoa.

2. Kirjanpidon automaatio

Kun lähetät ja vastaanotat laskusi sähköisinä, hoitaa ohjelmisto kirjanpidon kirjaukset puolestasi.

3. Lakisääteiset verot ja muut ilmoitukset

Netvisorissa alv-käsittely tehdään kirjanpidon tositteille automaattisesti myynti- ja ostolaskujen tietojen perusteella. Myös alv-ilmoitus muodostuu automaattisesti näiden kirjausten perusteella. Tulorekisteri-ilmoitus puolestaan lähtee palkanmaksun yhteydessä täysin automaattisesti.

4. Säästää työaikaa

Se säästää merkittävästi sekä sinun että mahdollisen kirjanpitäjäsi työaikaa. Esimerkiksi ostolaskujen automaatiosäännöillä voit vähentää ostolaskujen käsittelyyn menevää työaikaa huomattavasti. Tuplatyö poistuu, kun järjestelmässä tieto siirtyy ajantasaisesti sinulta kirjanpitäjälle, eikä esimerkiksi sähköpostissa, josta kirjanpitäjän täytyy siirtää tiedot käsin ohjelmistoon. Kun sinulla ja kirjanpitäjälläsi on pääsy ajantasaisesti samoihin tietoihin, ei sinun tarvitse kysyä jokaista pientä asiaa kirjanpitäjältä, vaan voit tarkistaa ne itse. Talousasioista on huomattavasti helpompi kommunikoida, kun molemmat näkevät samat tiedot omalta koneeltaan.

5. Talouden seuranta helpottuu

Netvisor laatii automaattisesti sinne tehdyistä tulo- ja menokirjauksista raportteja, joiden avulla voit seurata yrityksesi taloustilannetta ajantasaisesti ja myös ennustaa tulevien kuukausien taloutta.

6. Pysyt ajan tasalla tulo- ja menovirroista

Kassavirran seuraaminen ja ennustaminen on varsinkin uudessa yrityksessä elintärkeää. Jotta voit huolehtia yrityksesi maksuvalmiudesta ja tehdä tietoon pohjautuvia päätöksiä, täytyy sinun tietää kassatilanne mielellään kuukausia eteenpäin. Netvisorin kassavirtaennuste kertoo, paljonko sinulla on tuloja ja menoja lähiviikkoina ja -kuukausina.

7. Virheet vähenevät ja sisäinen valvonta helpottuu

Kun suurin osa yrityksesi tuloista ja menoista kirjautuu automaattisesti sähköisistä lähteistä (sähköiset laskut, kassajärjestelmä integroituna jne) kutistuu myös kirjanpidon virheiden määrä minimiin. Järjestelmä huomauttaa mm. laskujen eräpäivistä ja vääristä tilinumeroista, joten inhimillisiä virheitä tapahtuu vähemmän. Yrittäjän vastuulla on myös yrityksensä sisäinen valvonta. Se hoituu taloushallinto-ohjelmistossa kuin itsestään, kun pääset tarkastamaan ajantasaiset talousluvut aina, kun haluat.

8. Lakien noudattaminen helpottuu

Netvisor taloushallinto-ohjelmistoa päivitetään säännöllisesti. Sen kehitystyössä otetaan koko ajan huomioon lakien ja velvoitteiden muutokset, joten käytännössä ohjelmisto huolehtii useimmat taloutta koskevat uudistukset puolestasi. Näistä mainittakoon mm. GDPR ja tulorekisteri. Myös esimerkiksi kausiveroilmoitusten lähettäminen ja työnantajavelvoitteet hoituvat suoraan järjestelmästä, eikä sinun tarvitse hoitaa velvoitteita eri viranomaisten omissa palveluissa.

9. Tilinpäätös muodostuu lähes automaattisesti

Kun vuoden mittaan kirjanpidon kirjaukset on tehty ajantasaisesti ja oikein, ei tilinpäätösvaiheessa tarvitse stressata kateissa olevista kuiteista tai maksamattomista veroista.

10. Integraatiot tehostavat toimintaa

Netvbisoriin on mahdollista integroida esimerkiksi toiminnanohjaus-, varastonhallinta- ja kassajärjestelmiä. Niiden avulla yrityksesi toiminta automatisoituu ja tehostuu entisestään. Kaikki tieto kulkee järjestelmien välillä automaattisesti, mikä poistaa turhia työvaiheita ja tuplatyötä.

11. Netvisor kasvaa yrityksesi mukana

Netvisor taloushallinto-ohjelmisto on suunniteltu niin, että se täyttää erinomaisesti niin pienen kuin suurenkin yrityksen tarpeet. Yrityksen kasvaessa voit ottaa käyttöön uusia palveluosioita ja integroida tarvitsemiasi ohjelmistoja. Sinun ei tarvitse käydä läpi suuritöistä järjestelmänvaihtoprosessia.

12. Nyt saat monipuolisen taloushallinto-ohjelmiston käyttöösi ilman kiinteää kuukausimaksua yrityksesi ensimmäisen toimintavuoden ajaksi.

Lähtökohtaisesti yrityksen perustettuasi sinun pitäisi pystyä käyttämään kaikki aikasi liiketoiminnan ydintoimintoihin, niiden kehittämiseen ja kasvuun. Samalla sinun pitäisi helposti pysyä liiketoiminnan pulssilla.

Netvisor taloushallinto-ohjelmisto auttaa sinua vapauttamalla aikasi liiketoiminnan kannalta tärkeisiin tehtäviin. Se toimii sinulle talouden assistenttina kertoen esimerkiksi, milloin sinun täytyy maksaa laskut ja antaa päätöksentekoa varten tarvitsemasi taloustiedot. Se kasvaa yrityksesi mukana ja taipuu useimpiin suomalaisyritysten tarpeisiin. Ja jos yrityksesi on rekisteröity vuonna 2021, saat nyt Netvisorin käyttöön vuodeksi ilman kuukausimaksua.

Netvisor 12kk ilman kk-maksua uudelle yrittäjälle


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.