logo-Artboard 3

Kevytyrittäjyyteen suunnattuja palveluita on syntynyt kuluvalla vuosikymmenellä runsaasti. Palveluiden suosio on perustunut muun muassa paperisodan minimoimiseen sekä lainsäädännöllisten vastuiden pienenemiseen. Kevytyrittäjyys on varsin näppärä tapa hoitaa yrittämisen velvoitteet, mutta jos suunnitelmissa on yritystoiminnan laajentaminen, kannattaa sekä juridisista syistä että toiminnan jatkuvuuden puolesta harkita yritystoiminnan aloittamista.

Mikä ihmeen kevytyrittäjyys?

Kevytyrittäjyys terminä kuvastaa toimintaa, jossa laskutus hoidetaan ulkopuolisen laskutuspalvelun kautta, jolloin laskuttajan ei tarvitse itse omistaa yritystä toimintaansa varten. Tästä johtuen kevytyrittäjää eivät koske kaikki samat oikeudet ja velvoitteet, kuin perinteisiä yrittäjiä. Jossain määrin “kevytyrittäjäksi” kutsuminen onkin hieman harhaanjohtavaa, sillä lopulta kyse on vain laskutuspalvelun käytöstä.

Kevytyrityspalveluiden välillä on joitakin eroja, jotka useimmiten koskevat prosentuaalista palvelumaksua asiakkaan laskutettavasta summasta – suosituimmissa laskutuspalveluissa palkkio on 5 % alvillisesta laskutussummasta. OP Kevytyrittäjä -palvelu eroaa muista laskutuspalveluista siten, että käyttöönoton yhteydessä asiakkaalle perustetaan toiminimi ja hän saa y-tunnuksen.

Plussat ja miinukset

Kevytyrittäjyyden helppoutta ei voida kiistää. Esimerkiksi aivan satunnaisissa ja pienissä toimeksiannoissa laskutuspalveluiden käyttö on hyvä vaihtoehto. Mikäli yrityksesi sen sijaan tähyää suurempaan kasvuun ja ammattimaisempaan toimintaan, kevytyrittäjyyspalvelun käyttäjänä jäät paitsi joistakin verohelpotuksista ja rahanarvoisista etuuksista.

Tulonhankkimiskulujen vähentäminen. Erityisesti pienelle toimijalle jokainen euro on tärkeä. Kevytyrittäjyyden yksi haittapuolista onkin, ettet ole oikeutettu vähentämään tulonhankkimiskuluja, kuten tietokonetta tai kameraa, joita olet käyttänyt tulojen saamiseksi. Muutaman tuhannen euron liikevaihdon yritykselle tulonhankkimiskulujen vähennysoikeus tarkoittaa prosentuaalisesti merkittävää verohyötyä, josta kevytyrittäjät eivät pääse nauttimaan, sillä vähennysoikeus ei koske laskutuspalveluiden käyttäjiä.

Arvonlisävero. Suomessa pienyrittäjiin on kohdennettu arvonlisäveron huojennus: Mikäli yrittäjän liikevaihto jää tilikaudelta (12 kk) alle 10 000 euroon, ei yrittäjän tarvitse tilittää arvonlisäveroa. Lisäksi, mikäli liikevaihto on 10 000 – 30 000 euron välillä, on yrittäjällä oikeus arvonlisäveron alarajahuojennukseen. Perinteisten laskutuspalveluiden asiakkaat eivät kuulu tämän huojennuksen piiriin, sillä liikevaihtoraja katsotaan palvelun tarjoajan (laskutuspalvelun) luvuista, ei palvelun käyttäjän (kevytyrittäjän).

Laske oma alarajahuojennusmääräsi Verohallinnon sivuilta.

Starttiraha. Yrittäjän uraa suunnittelevalle starttirahan hakeminen on erittäin suositeltavaa. Starttirahan tarkoituksena on tukea yrittäjää alkutaipaleellaan ja etu on vastikkeeton. Edun saamisen edellytyksenä on oma yritys (y-tunnus), jolloin kaikki kevytyrittäjät eivät ole oikeutettuja starttirahaan. Starttirahaa haetaan TE-palveluista ennen yrityksen perustamista. Edun myöntämiseen vaikuttaa mm. liiketoiminnan uskottavuus ja kilpailun määrä, minkä takia sitä ei myönnetä kaikille hakijoille.

Netvisorilta ammattimaiset työvälineet yrittäjyyteen

Mikäli kevytyrittäjyys tuntuu liian hintavalta tai rajatulta, olemme myös Netvisorilla tehneet yrityksen taloudenpidosta mahdollisimman helppoa palvelun ammattimaisuudesta tinkimättä.

Automaation avulla laskutuksen käytännöt aina kirjanpidon tiliöinteihin asti onnistuvat helposti kokemattomaltakin käyttäjältä. Netvisor on toki myös muutakin kuin laskutus- ja kirjanpito-ohjelma, sillä se toimii samalla talouden assistenttina tarjoamalla muun muassa raportteja, reaaliaikaisia lukuja yrityksesi tilanteesta sekä muistuttamalla eräpäivää lähestyvistä laskuista.

Mikäli sinulla on työntekijöitä tai suunnittelet niiden palkkaamista, sujuu palkkatietojen koostaminen vaivatta Netvisorin palkanlaskentaohjelman avulla. Netvisorilla myös tulorekisteri-ilmoitukset onnistuvat automaattisesti palkanmaksun yhteydessä, mikä tekee tulorekisteri-ilmoittamisesta helppoa ja vaivatonta.

Netvisorin kattavien käyttöohjeiden ja keskustelufoorumin johdosta et koe myöskään olevasi yksin, vaan saat tarvittaessa apua useista vaihtoehtoisista lähteistä ohjelmiston käyttöön liittyvissä kysymyksissä. Tarjoamme myös koulutuspalveluita ohjelmiston käyttöönottoon.

Kampanja – Netvisor vuodeksi ilman kiinteää kuukausimaksua

Netvisorin uusi kampanja tukee yrittäjiä heidän alkutaipaleellaan. Kampanjassa vuonna 2019 rekisteröity yritys saa Netvisorin vuodeksi käyttöön ilman kuukausimaksua. Kampanja on voimassa heinäkuun alusta vuoden loppuun asti (1.7 -31.12.2019). Kampanja ei koske nykyisiä Netvisor-asiakkaita.

Tutustu tarkemmin: Netvisor vuodeksi ilman kuukausimaksua

Heinäkuun (2019) alusta alkaen yrityksen perustamiskuluja ei tarvitse myöskään säikähtää, kun osakeyhtiön minimipääoma lasketaan 2500 eurosta nollaan euroon. Tällä edellinen hallitus haluaa alentaa kynnystä yrittäjäksi siirtymiseen. Näin ollen yrityksen perustamiskulut ovat kokonaisuudessaan 60-275 euron välillä riippuen perustettavasta yritysmuodosta. Kulut ovat siis käytännössä samaa luokkaa kuin kevytyrittäjyyspalveluiden palvelumaksu (5 %) muutaman tuhannen euron laskutussummasta.


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 175 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.