Yrityksen perustaminen on jännittävää, joskus se voi jopa hieman pelottaa. Onneksi kenenkään ei tarvitse tehdä sitä yksin, vaan apua ja neuvoja on saatavilla monesta suunnasta.

Sarjayrittäjä Johannes laine

Kun kysyin Johannes Laineelta taannoin webinaarissa, mikä olisi hänen tärkein neuvonsa uusille yrittäjille, nousi juurikin avun kysyminen ja yhdessä tekeminen esiin.

Johannes Laine on sarjayrittäjä ja intohimoinen yrittäjyyden puolestapuhuja. Hän auttaa uusia yrittäjiä sekä vapaaehtoisesti, että yrityksensä kautta. Lisäksi hän tekee yrittäjille suunnattua podcastia, jossa hän keskustelee yrittäjäkollegoidensa kanssa yrittäjyyden eri osa-alueista.

Johannes ammentaa neuvonsa sekä omasta, että yrittäjätuttaviensa kokemuksista. Kun on perustanut pitkälti yli 10 yritystä ja kokenut myös kolme konkurssia, on takataskuun jo jäänyt jotain nyrkkisääntöjä, mikä toimii ja mikä ei toimi yrittäjyydessä.

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty – ei pidä paikkansa!

Suurin virhe, jonka yrittämisen alkutaipaleella voi tehdä, on Johanneksen mukaan pitkällinen suunnittelu ja asioiden yksin pyörittely. Hän kertoo törmäävänsä yllättävän usein yrittäjiin, jotka ovat jo kuukausia, jopa vuoden suunnitelleet, kehittäneet ja viilanneet yritysideaa tai tuotetta, tekemättä lainkaan markkinointi- tai myyntitoimenpiteitä.

– Se, että suunnitellaan ja suunnitellaan, mutta mitään ei viedä konkretiaan, on ehkä pahin virhe, mitä voi tehdä. Ei ole mitään järkeä käyttää hirveästi aikaa kehittämiseen, jos ei ole mitään hajua, tuleeko se myymään, Johannes Laine sanoo.

Etsi ympärillesi ihmisiä, joiden kanssa voit sparrailla

Hän itse on tehnyt pääosin päin vastoin. Keksinyt idean ja alkanut myydä ilman sen suurempia suunnitelmia tulevasta. Hän uskoo, että paras vaihtoehto löytyy tässäkin asiassa kultaiselta keskitieltä. Jotain suunnitelmia on hyvä olla, mutta melko nopeasti täytyy alkaa viedä tuotetta markkinoille, jotta saa asiakkailta elintärkeää palautetta tuotteen kehittämiseen.

Paras tapa välttää suurimmat mokat on keskusteleminen kokeneempien kollegoiden tai yritysneuvojien kanssa. Neuvonantaja on hyvä olla sellainen, joka uskaltaa sanoa suoraan ja rehellisesti, mutta positiivisella, kehittävällä tavalla.

– Kyllä se suu kannattaa avata ja keskustella asioista. Etsi ympärillesi ihmisiä, joiden kanssa voit sparrailla. Se voi olla joku tuttu yrittäjä, mentori, konsultti tai jokin yrittäjien yhteisö. Mielellään joku kokeneempi, joka pystyy näkemään kokonaisuuden eri tavalla.

Yleisin moka tehdään jo sopimusvaiheessa

Yrittämisessä tietyt tilanteet tulevat vastaan säännöllisesti ja jos niissä tekee joka kerta virheen, kertautuvat ongelmat niiden mukana. Yksi yleisimmistä virheistä on suullinen sopiminen. Johannes tunnustaa tehneensä sen itsekin, mutta oppineensa.

Sopimukset kannattaa tehdä aina kirjallisena, vaikka toisena osapuolena olisi paras kaveri tai oma äiti. Suullisissa sopimuksissa on se ongelma, että yleensä osapuolet ymmärtävät asian vähän eri tavalla ja jos asiasta tulee kiistaa, ei ole mitään dokumenttia mihin nojata. Parasta olisi aina tehdä virallinen, allekirjoitettu sopimus, mutta pienemmissä asioissa voi riittää esimerkiksi sähköposti.

– Kaikki pitää olla kirjallisena, vähintään Whatsappissa tai sähköpostiviestinä. Kiistat siitä, mitä oikeastaan olikaan sovittu, on ihan turhia ajansyöppöjä ja pahimmillaan niissä menettää myös rahaa, Johannes muistuttaa.

Toinen yleinen moka on hoitaa taloushallinto manuaalisesti

Toinen hyvin yleinen virhe on yrittää hoitaa yrityksen taloushallintoa itse, manuaalisesti. Yrittää pitää tulot ja menot selkeästi kirjattuna, omat rahat erillään firman rahoista, kirjata kuitteja Exceliin ja säilöä niitä jossain vuosikaudet.

Johannes kertoo oppineensa jo ensimmäisen yrityksensä jälkeen, että taloushallinto kannattaa hoitaa sähköisesti, laskut verkkolaskuina ja skannata kuitit järjestelmään talteen. Ohjelmisto hoitaa monia taloushallinnon tehtäviä automaattisesti, jolloin yrittäjällä jää paljon enemmän aikaa olennaisempiin tehtäviin.

Enpä ole törmännyt kovin moneen menestyvään yritykseen, jossa sähköistä taloushallintoa ei olisi käytössä

Kirjanpito on myös yksi niistä asioista, jotka kannattaa alusta alkaen antaa ammattilaisen hoidettavaksi. Ellei yritystoiminta ole todella pienimuotoista, vaatii kirjanpidon tekeminen syvempää talousosaamista.

– Enpä ole törmännyt kovin moneen menestyvään yritykseen, jossa sähköistä taloushallintoa ei olisi käytössä, Johannes huomauttaa.

Ensin investoidaan ja vasta sitten mietitään tuloja – eiku

Kolmas, yleinen virhe on, että yritystä perustamassa oleva luulee, että hän tarvitsee kaikenlaista rekvisiittaa ympärilleen ollakseen yrittäjä. Hankitaan käyntikortit, uusi läppäri, puhelin, auto ja toimistotilat, vaikka yritys ei vielä tuota mitään.

– Yhtäkkiä ollaan tilanteessa, jossa yrityksellä on jo kiinteitä kuluja ja pankista saatu laina on käytetty sellaisiin hankintoihin, jotka eivät oikeasti edistä liiketoimintaa millään tavalla, Johannes ihmettelee.

Järkevä tapa käynnistää yritystoiminta on hankkia ensin tuloja ja sen jälkeen vasta miettiä investointeja. Myynti on loppujen lopuksi ainoa tapa saada tuloja yritykselle, joten se täytyy käynnistää mahdollisimman nopeasti.

Näin toimimalla onnistut varmemmin

Yrittäjyydessä pyörää ei kannata keksiä kerta toisensa jälkeen uudelleen. Joku on jo tehnyt kaikki mahdolliset virheet, joten kysymällä selviää vähemmällä ja voi jopa välttyä ongelmilta kokonaan. Johannes on koonnut ympärilleen kylän verran ihmisiä, joiden kanssa hän keskustelee, joille hän delegoi ja joiden kanssa hän jakaa yrittäjyyden ilot ja surut. Samaa hän suosittelee muillekin yrittäjille. Erityisesti yrittäjyyden alussa.

Yhdessä tekeminen on tärkeää. Älä edes yritä tehdä kaikkea yksin

– Yhdessä tekeminen on tärkeää. Älä edes yritä tehdä kaikkea yksin. Vaikka omistaisit yrityksen yksin, on sinulla hyvä olla yhteistyökumppaneita, joilta ostat ne työt, jotka eivät ole omaa vahvuusaluettasi. Kirjanpito on yksi esimerkki tehtävästä, joka ehdottomasti kannattaa ulkoistaa, Johannes Laine kertoo.

Kun tunnistaa omat vahvuudet ja heikkoudet ja asettaa omalle työlleen hinnan, löytää varmasti ne tehtävät, jotka kannattaa hoitaa itse ja ne, jotka on järkevää ulkoistaa. Sinun ei esimerkiksi välttämättä kannata käyttää omaa työaikaa siivoamiseen, kun voisit käyttää sen asiakkaisiin.

Asiakas on kuitenkin yrityksesi tärkein henkilö. Hän tuo sinulle tuloja ja auttaa kehittämään tuotetta. Johannes neuvookin määrittelemään jokaiselle yritykselle oman unelma-asiakkaan. Kun tiedät millainen ihminen tuotteitasi ostaa, on sinun helpompi kohdentaa markkinointia, palvella heitä paremmin, tuottaa heille lisäarvoa ja myydä entistä enemmän.

Muista pitää asiakkaat keskiössä kaikessa mitä teet

– Muista pitää asiakkaat keskiössä kaikessa mitä teet, Johannes muistuttaa.

Viimeinen, mutta aivan yhtä tärkeä neuvo on se, että erehtyminen kuuluu vahvasti yrittämiseen. Johanneksen mukaan epäonnistumista ei kannata pelätä, vaan ennemminkin tehdyt mokat tulee ottaa oppimismahdollisuuksina, joista voi aina ammentaa jotain tulevaa varten.

– Epäonnistumisia tapahtuu, se kuuluu elämään. Miksi siis pelätä niitä. Eli kannustan rohkeasti tekemään asioita ja jos epäonnistumisia tulee, otetaan niistä opiksi ja tehdään jatkossa toisin. Loppujen lopuksi ne epäonnistumiset voivat olla yritystoimintasi kannalta parhaita hetkiä. Sitä kautta se yritys kehittyy, Johannes Laine vinkkaa.

Jos haluat kuulla lisää Johanneksen vinkkejä sekä tarinoita hänen omalta yrittäjäuraltaan, niitä onnistumisia ja epäonnistumisia, löydät koko tarinan alla olevasta videolta.