Mitä Netvisorin käyttöönotto vaatii? Onko sen käytön opettelu vaikeaa? Nämä ovat hyvin yleisiä kysymyksiä ohjelmiston hankintaa mietittäessä. Yksi tärkeimmistä valintakriteereistä ohjelmistohankinnoissa on helppokäyttöisyys, johon sisältyy myös, että sen käytön opettelu on mahdollisimman mutkatonta.

Netvisor koulutukset

Kokosimme tähän blogiin yleisimmät Netvisorin käyttöönottoa koskevat kysymykset. Jos et löydä vastausta omaan kysymykseesi alta, voit aina olla yhteydessä ammattitaitoisiin myyjiimme, jotka vastaavat kysymyksiisi mielellään.

Kysymyksiä ja vastauksia:

1. Miten nopeasti hankinnan jälkeen on mahdollista saada koulutusta?

Mahdollisimman pian hankinnan jälkeen järjestämme aloituspalaverin, jossa kouluttaja käy kanssanne läpi koulutustarpeen ja samalla suunnittelette yhdessä koulutusten aikataulun.

2. Mitä pitää osata ennen Netvisor koulutusta?

Ohjelmiston opettelu aloitetaan aivan alusta, eli ensin opetellaan kirjautumaan järjestelmään. Sinulla olisi kuitenkin hyvä olla jo valmiiksi ymmärrystä oman yrityksesi toiminnasta ja taloushallinnosta. Kirjanpidon perusteet eivät kuulu koulutukseen.

3. Miten koulutukseen pitää valmistautua?

Aloituspalaverissa listataan tulevat koulutukset ja mitä asioita kuhunkin koulutukseen on hyvä varata mukaan. Koulutuksen aiheesta riippuen saatat tarvita käden ulottuville esimerkiksi yrityksen pankkitilin numeron, käyttäjälistauksen ja verotilitiedot. Kun tarvittavat asiat on varattu työpöydälle, päästään koulutuksessa etenemään mahdollisimman jouhevasti.

4. Mitä koulutuksissa opetellaan?

Netvisor-koulutukset ovat aina asiakaskohtaisesti räätälöityjä. Käyttöönottokoulutus aloitetaan järjestelmän peruskoulutuksesta ja asetuksista. Tämän jälkeen edetään varsinaisiin käyttökoulutuksiin, joissa käydään kädestä pitäen läpi mm. myyntilaskujen teko, ostolaskujen käsittely ja ensimmäisten palkkojen laskenta. Lopuksi siirrytään syventäviin koulutuksiin, joissa kerrotaan, miten taloushallintoa voidaan automatisoida ja tehostaa toimintaa.

Uskomme, että käytännössä tekemällä oppii parhaiten. Netvisor-koulutuksissa ei luennoida, vaan käyttöä opetellaan oman yrityksesi Netvisor-ympäristössä oikeita asioita tehden.

5. Miten koulutus tapahtuu?

Ensisijaisesti suosittelemme etäkoulutusta, mutta koulutustapa sovitaan aina asiakkaan kanssa. Tarvittaessa tulemme myös teille, paikan päälle kouluttamaan.

6. Miten opiskelu onnistuu etänä?

Käytämme etäkoulutuksessa Zoom-ohjelmistoa. Saat kouluttajalta kalenterikutsun, josta löytyy liittymislinkki ja -ohjeet. Riittää, että sinulla on tavallinen tietokone ja nettiyhteys. Ääniyhteys voidaan ottaa tietokoneen tai puhelimen kautta, jos tietokoneessa ei ole mikrofonia. Kouluttaja opastaa mielellään myös etäyhteyteen liittymisessä, jos se on sinulle uutta.

Koulutuksen ajaksi jaat tietokoneesi näytön kouluttajalle. Eli, kouluttaja näkee saman kuin sinäkin ja kun teet asioita Netvisorissa, pystyy hän opastamaan sinua eteenpäin.

Etäkoulutuksen etuna on, että saat koulutuksesta aina nauhoitteen, jolloin voit palata koulutukseen milloin tahansa uudestaan. Samaa nauhoitetta voi jakaa myös yrityksen muille käyttäjille.

Etäkoulutukseen voi myös liittyä useita henkilöitä eri puolilta Suomea yhtä aikaa, jolloin saadaan tarvittaessa koko henkilöstö koulutettua samaan aikaan. Etäkoulutus säästää yrityksen resursseja ja on kustannustehokas tapa järjestää koulutukset.

7. Miten kauan koulutus kestää?

Käyttöönottokoulutus kestää vähintään 10 tuntia. Koulutukset toteutetaan 1-2 tunnin jaksoissa, koska uskomme, että uuden tiedon omaksuminen on helpompaa pienissä osissa.

Jokaisessa koulutuksessa käydään läpi yksi aihealue, esimerkiksi myynnit, ostot tai kirjanpito. Sen jälkeen pääset harjoittelemaan kyseistä toimintoa itsenäisesti. Näin pystyt opettelemaan yhden asian kunnolla ennen seuraavaa osiota. Seuraavassa koulutuksessa käydään läpi itsenäisen harjoittelun aikana heränneitä kysymyksiä ja jatketaan seuraavasta aiheesta.

Koulutusta saa aina tarpeen mukaan lisää. Suosittelemmekin lisäkoulutuksen varaamista, jos olo on käyttöönottokoulutuksen jälkeen yhtään epävarma. Mitä paremmin opettelet käytön alusta alkaen oikein, sitä enemmän tulet hyötymään Netvisoristasi.

8. Voiko opiskella osissa?

Haluamme nimenomaan pitää koulutukset pienissä osissa, koska tiedon omaksuminen on silloin helpompaa. Tämä mahdollistaa myös itseopiskelun. Saamasi koulutusnauhoitteen lisäksi voit katsella opetusvideoita myös Netvisorin Tukisivuilta.

9. Mitä jos ei yhdellä kerralla opi?

Koulutuksen saa nauhoitteena itselle, jolloin asioiden tarkistaminen ja muistiin palauttaminen on helppoa milloin vain. Lisäksi apunasi ovat maksuttomat Ntvisorin Tukisivut, mistä löydät koulutusvideoita ja ohjeita kaikista Netvisorin osa-alueista. Aina voit myös ottaa yhteyttä kouluttajaan ja tilata lisäkoulutusta. Järjestämme yrityksille usein ns. kertauskoulutuksia.

10. Kuka kouluttaa?

Netvisorin kouluttajatiimi koostuu taloushallinnon ja palkanlaskennan rautaisista ammattilaisista. Heillä on vuosien kokemus käytännön työstä ja he ovat auttaneet satoja yrityksiä sähköistämään ja automatisoimaan taloushallintoaan. Kouluttaja pysyy samana läpi koulutuksen. Ainoastaan palkanlaskennassa on eri kouluttaja, palkanlaskennan ammattilainen.

11. Voiko samaan koulutukseen osallistua useampia henkilöitä?

Etäkoulutukseen voi osallistua rajaton määrä käyttäjiä.

12. Mitä koulutus maksaa?

Koulutus maksaa 160€ / tunti. Hinta on sama osallistujamäärästä riippumatta ja koulutukset laskutetaan toteutuneiden tuntien mukaan. Paikan päällä järjestettävästä koulutuksesta veloitetaan lisäksi kouluttajan matkakulut.

13. Millaisia koulutuksia on tarjolla käyttöönoton jälkeen?

Käyttöönoton jälkeen voit syventää osaamistasi maksuttomien Netvisor Tukisivujen avulla tai osallistua viikottain verkossa järjestettäviin verkkokoulutuksiin. Verkkokoulutuksissa toimitaan samalla periaatteella kuin käyttöönotossa, eli yhdessä koulutuksessa käydään läpi yksi teema ja koulutus kestää maksimissaan kaksi tuntia. Verkkokoulutusten aikataulun löydät täältä.

14. Voinko saada henkilökohtaista koulutusta vielä käyttöönoton jälkeen?

Netvisorin kouluttajatiimiltä saat apua aina, kun haluat päivittää ohjelmisto-osaamistasi, tai kaipaat neuvontaa taloushallinnon tehostamiseen ja automatisointiin liittyen.

Koulutusta voit tilata täältä. Yhteydenottosi jälkeen kouluttajamme soittaa sinulle, jolloin voitte yhdessä suunnitella koulutuksen sisällön.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.