Yrittäjäksi aikovilla pyörii mielessään monia kysymyksiä, joihin voi olla vaikea löytää vastausta netistä etsimällä. Sarjayrittäjä Johannes Laine kokosi muutamia kysymyksiä, joita häneltä usein kysytään ja vastasi niihin Uusyrityskeskuksen kanssa yhteistyössä tekemässämme webinaarissa.

Voit lukea tiivistelmän Johanneksen vastauksista alta tai katsoa koko Q&A-osion konkreettisine esimerkkeineen tekstin lopussa olevalta webinaaritallenteelta noin kohdasta 32’50 alkaen.

Sarjayrittäjä Johannes Laine työskentelee tietokoneella.

1. Yksi yleisimmistä kysymyksistä on, miten yrittäjänä jaksaa yksinpuurtamista?

– Siihen auttaa se, että hankkii ympärilleen ihmisiä, jotka auttavat. Yrittämisen ei tarvitse olla yksin yrittämistä, vaikka olisikin yrityksensä ainoa työntekijä. Henkiseen jaksamiseen tukea saa muilta yrittäjiltä. Neuvoja kannattaa kysyä kokeneemmilta ja hankkia omaan verkostoon monipuolisesti eri alojen osaajia, jotta tarvittaessa on joku, jolta kysyä apua, Johannes sanoo.

– Toinen tärkeä asia on, että keskityt olennaiseen. Jos tuntuu, että on liikaa töitä, tarkastele kriittisesti, tarvitseeko sinun tehdä kaikkea tai tarvitseeko sinun tehdä sitä kaikkea itse. Jos sinua jännittää, että riittääkö yrityksellä töitä, siis asiakkaita, keskity aluksi myyntiin.

2. Miten päästä yli yrittäjäksi ryhtymisen pelosta?

– Tässä kehottaisin pohtimaan, että voisiko yrittäjyyttä tehdä aluksi osa-aikaisesti. Jos hyppy tuntemattomaan pelottaa, voi olla hyvä kokeilla siipiään sivutoimisena yrittäjänä. Tee alkuun hommia iltaisin ja viikonloppuisin, palkkatyön ohessa. Jos ja kun hommat alkavat luistaa, voit jättää palkkatyön ja panostaa yrittäjyyteen tosissaan, Johannes Laine ehdottaa.

3. Mistä saan asiakkaita?

– Asiakashankinnassa on erittäin tärkeää, että pohjatyöt on tehty hyvin. Tiedät keitä haluat asiakkaiksi. Ketkä ovat kohdeyleisöäsi ja ns. unelma-asiakkaitasi. Kun tiedät, millaisia ihmisiä haluat tavoitella, löydät myös oikeat kanavat, joissa sinun kannattaa markkinoida tuotteitasi. Jos esimerkiksi tavoittelet teini-ikäisiä, ei sinun kannata mainostaa paikallislehdessä, vaan esim. Instagram voi olla hyvä paikka aloittaa. Jos taas kohdeyleisösi on ikäkkäämpää väkeä, voi perinteinen sanomalehti olla jopa paras kanavasi.

– Some on tänä päivänä todella muodikas markkinointikanava, mutta siellä on tärkeää tietää, ketkä mitäkin kanavia käyttävät. Voit saada miljoona katsojaa hienolle videollesi TikTokissa, mutta jos tuotteesi on suunnattu 60+ ikäisille, todennäköisesti et saavuta kovin suuria myyntilukuja sen kautta. Eli uskalla tehdä sisältöä siihen kanavaan, joka toimii juuri sinun tuotteellesi, Johannes muistuttaa.

Netvisor on uuden yrittäjän paras talousassistentti

4. Mistä tiedän, mikä on oikea hinta minun tuotteelleni?

– Tämä on aina haasteellista yrityksen alkutaipaleella. Itse aloittaisin sen oikean hinnan etsimisen keskustelemalla muiden vastaavaa tuotetta tai palvelua myyvien kanssa. Tai katsoisin netistä, mitä he pyytävät. Joissain tuotteissa hintahaarukka voi olla melkoinen, jolloin sen oman paikkansa löytäminen on entistä haasteellisempaa.

– Kaikki lähtee tietysti omasta itsetunnostasi, miten korkealle haluat oman tuotteesi hinnoitella. Jos olet sitä mieltä, että se on Suomen paras, voit pyytää myös kovinta hintaa. Siinä tapauksessa sinun on myös tuotettava sellaista arvoa, että pystyt perustelemaan hinnan asiakkaille. Korkealla hinnalla voi myös luoda mielikuvaa laadukkaasta tuotteesta. Jos puolestaan hinnoittelet tuotteesi keskihintaiseksi, ei hinta luo kovinkaan voimakkaita mielikuvia ja sinun täytyy erottautua joillain muilla tavoilla, Johannes ohjeistaa.

– Hinnan voi rakentaa mm. käytetyn ajan, tuotetun arvon tai esimerkiksi kilpailijatilanteen kautta. Rakensit hinnoittelusi sitten mitä tahansa taustaa vasten, täytyy se aina kuitenkin laskea niin, että saadulla myynnillä katat kaikki menot ja sinulle jää vielä jotain itsellesikin, hän muistuttaa.

5. Mistä aloittaa, kun on sata asiaa mielessä?

– Mieti, mitkä ovat tavoitteesi? Mitkä ovat tärkeimmät asiat, mitä tulee tapahtua ja missä haluat olla esimerkiksi vuoden kuluttua? Kun sinulla on selkeä tavoite, voit helpommin määritellä, mitä pitää tapahtua kuukausitasolla ja mitä viikkotasolla. Lopulta pääset hyvin konkreettisesti miettimään, mitä pitää tapahtua tällä viikolla ja jo tänään, jotta pääsisit tavoitteeseesi. Sitä kautta yleensä löytyy se asia, mistä kannattaa aloittaa, Johannes Laine neuvoo.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.