Näin otat uuden yrityksen talousasiat haltuun
Yrittäjän taloushallinnon rutiinien pitäisi sujua mahdollisimman helposti. Kukaan ei ryhdy yrittäjäksi pyöritelläkseen numeroita, talletellakseen tositteita mappeihin ja laskeakseen taseita ja Quick Ratioita (paitsi tilitoimistoyrittäjä). Jokainen yrittäjä suhtautuu intohimoisesti ideaansa ja asiakkaisiinsa, ja niihin hänen pitäisi myös pystyä käyttämään suurin osa ajastaan.
Tosiasia kuitenkin on, että moni yrittäjä käyttää tunteja viikossa työaikaa tai vapaa-aikaa taloushallinnon rutiineihin; nettipankissa laskujen maksamiseen, toisessa ohjelmistossa myyntilaskujen luomiseen ja lähettämiseen, kolmannessa matkalaskujen tekemiseen ja hyväksymiseen ja neljännessä palkkojen hyväksymiseen ja maksamiseen.
Kirjanpito ja talouden raportit löytyvät mahdollisesti vielä viidennestä järjestelmästä, jolloin jokaisesta toimesta, jossa rahaa on liikuteltu, täytyy toimittaa tositteet kirjanpitäjälle.
Hallinnolliset tehtävät ovat tärkeitä, mutta aikaa kuluu paljon pelkästään järjestelmien välillä hyppimiseen, sisäänkirjautumisiin ja tietojen kopioimiseen paikasta toiseen. Miksi haaskata aikaa tällaiseen, kun kaikki yrityksen talousasiat voi nykyään hoitaa yhdessä järjestelmässä. Se säästää merkittävästi aikaa, mutta tuo mukanaan myös monia muita etuja.
Helppoutta ja automatiikkaa jokapäiväisiin tehtäviin
Ajatellaanpa yksinkertaisinta ja tavallisinta taloushallinnon tehtävää, joka kuuluu jokaisen yrittäjän arkeen, laskun maksu. Perinteisin tapa lienee nettipankki. Kirjaudutaan nettipankkiin, avataan laskukansio, tarkistetaan ja maksetaan tulleet laskut. Tämän jälkeen tiedot laskuista täytyy toimittaa kirjanpitäjälle kirjanpitoon kirjattavaksi. Pelkästään laskujen maksaminen ja kirjanpitoon kirjaaminen vaatii kahdelta ihmiseltä yllättävän paljon työaikaa.
Nykyaikaisessa taloushallinto-ohjelmistossa osan laskuista voi automatisoida kokonaan, jolloin ohjelmisto tarkistaa laskut itse määrittelemiesi tarkistussääntöjen mukaan ja maksaakin ne puolestasi. Laskujen tiedot kirjautuvat automaattisesti kirjanpitoon ja kirjanpitäjän tehtäväksi jää tarkistaa mahdolliset poikkeamat.
Yrittäjän, jos kenen on tärkeää tehdä asioita fiksusti.
Toinen paljon aikaa vievä esimerkki on paperisen kuitin lisääminen matkalaskulle. Sen tekeminen jälkikäteen, voi olla haasteellista ilman siihen soveltuvaa ohjelmistoa. Taloushallinto-ohjelmistoon kuuluvalla mobiilisovelluksella paperiset kuitit on helppo muuttaa sähköiseen muotoon ottamalla niistä kuva.
Matkalaskun voi tehdä kokonaisuudessaan kännykällä, heti matkan jälkeen, jolloin kirjanpitäjän ei tarvitse kysellä kuittien perään kuun vaihteessa, ja matkan tehnytkin saa rahansa paljon nopeammin.
Kaikki taloushallinnon rutiinit yhdessä paketissa
Taloushallinto-ohjelmisto pitää sisällään kaiken, mitä pk-yrityksen talouden hallintaan tarvitaan. Edes pankkitilillä ei välttämättä tarvitse käydä erikseen, sillä ohjelmistosta on yhteydet niin pankkiin kuin verottajaankin. Yhdessä ja samassa ohjelmistossa voi hoitaa osto- ja myyntilaskut, matka- ja kululaskut, verot, tuntien kirjaamisen, palkanlaskennan ja -maksun sekä kirjanpidon. Kattavimmissa ohjelmistoissa on mukana myös varastonhallinta.
Kun kaikki yrityksen rahaliikenne kulkee yhden ohjelmiston kautta, on yrityksen talouden kokonaistilannetta paljon helpompi seurata. Taloushallinto-ohjelmistossa on monia valmiita raportteja, jotka saa myös havainnollisina graafeina. Se helpottaa seurantaa entisestään. Tieto on myös tarkempaa, kun yhtään numeroa ei tarvitse siirtää laskuilta tai tilitiedoista Exceleihin, missä tapahtuu helposti näppäilyvirheitä.
Yrittäjän, jos kenen on tärkeää tehdä asioita fiksusti. Arvokasta aikaa ei kannata hukata turhaan klikkailuun tai tietojen etsintään. Ohjelmisto säästää myös kirjanpitäjän aikaa, jolloin teidän on mahdollista käyttää vapautuva aika olennaisempiin keskusteluihin kuin kuittikyselyihin.
Netvisor on yksi käytettävyydeltään helpoimmista, kattavista taloushallinto-ohjelmistoista. Tarjoamme Netvisorin uudelle yritykselle vuodeksi ilman kuukausimaksua. Lue lisää ja lunasta etu.