Moderneista taloushallintopalveluista helpotusta kasvukipuihin

Kasvavan yrityksen eteen tulee monesti talouteen liittyviä kysymyksiä, joihin ei löydykään enää vastauksia talon seinien sisäpuolelta. Yrityksen toimitusjohtaja on itse harvemmin talousammattilainen, vaan ennemminkin oman liiketoiminta-alueensa ammattilainen ja pienestä yrityksestä löytyy harvemmin jo valmiiksi omaa talouspäällikkö-ekonomia. Näinä hetkinä ulkoinen asiantuntija on arvokas lisäresurssi.

Kuopiosta lähtöisin oleva Talentree tarjoaa yrityksille tukea yritystoiminnan eri vaiheissa aina start-upista exitiin. Sen palveluvalikoimaan kuuluu liikkeenjohdon konsultointia, digipuolen asiantuntijapalveluita sekä talouspalveluita. Taloushallinnon ratkaisunsa Talentree rakentaa täysin sähköiseen maailmaan ja sen työntekijät ovat digiosaajia, jotka tietävät, miten asiakkaiden sähköiset prosessit saadaan viritettyä huippukuntoon.

Ohjelmistovalinta on strateginen päätös

Talentreella on käytössään kaksi taloushallinto-ohjelmistoa, joista valitaan aina kullekin asiakkaalle sopivin. Niistä toinen on 2 vuotta sitten käyttöönotettu Netvisor. Yksi ratkaiseva tekijä Netvisorin valinnan takana oli sen helppo käytettävyys selaimen kautta. Käyttöliittymä on toimiva ja töitä voi tehdä mistä vain, eikä käyttäjä tarvitse etäyhteyksiä päästäkseen käsiksi työkaluihinsa.

Järjestelmävalinta on strateginen kysymys, joka määrittää merkittävän osan palvelusta ja itse palveluprosessista.

Talentree Talouspalvelut Oy:n yksikönjohtaja Vesa Sarven mukaan valinnassa painoi myös käynnissä oleva digimurros ja tulevaisuusnäkökulma.

– Järjestelmävalinta on strateginen kysymys, joka määrittää merkittävän osan palvelusta ja itse palveluprosessista. Halusimme järjestelmän, joka on näkemyksemme mukaan kehityksen kärjessä nyt ja myös kymmenen vuoden päästä, hän kertoo.

Netvisor itsessään on toimiva ja tehokas työkalu tilitoimiston ja kirjanpidon näkökulmasta. Sen vahvuutena on lisäksi rajapinnat ja valmiit integraatiot, jotka on nopea ottaa käyttöön. Asiakkailla on usein käytössään muita ohjelmistoja, joten taloushallinto-ohjelmiston on istuttava hyvin niiden joukkoon. Käytössä saattaa olla esimerkiksi verkkokauppa, Severa, ValueFrame tai muu järjestelmä, jonka kylkeen halutaan tuoda myös taloushallintoa.

Netvisor vaativampaan palkanlaskentaan

Kokemus on osoittanut Netvisorin hyväksi valinnaksi erityisesti asiakkaille, jotka tarvitsevat tehokkaan palkanlaskentaohjelman. Vesa Sarven mukaan se sopii hyvin myös vaativampaan käyttöön.

Se on hyvä vaihtoehto yrityksille, joilla on useampia työntekijöitä tai jotka toimivat alalla, jossa palkanlaskenta ei ole ihan yksioikoista.

– Netvisorissa on paremmat palkanlaskentaominaisuudet kuin monissa kilpailevissa tuotteissa. Se on hyvä vaihtoehto yrityksille, joilla on useampia työntekijöitä tai jotka toimivat alalla, jossa palkanlaskenta ei ole ihan yksioikoista. Toisaalta raportoinnissa, budjetoinnissa ja ennustamisessa on vielä varaa kehitykselle. Yritysten toimitusjohtajat tarvitsevat päätöksenteon tueksi reaaliaikaista tietoa, mutta myös jatkuvasti tarkempaa ja parempaa tietoa tulevaisuuden näkymistä, Vesa Sarvi kuvailee.

Netvisor onkin vastannut tähän tarpeeseen tuomalla syksyn aikana mahdollisuuden käyttää budjetointiin ja raportointiin uutta Netvisoriin liitettyä Financial Overview-palvelua.

Helpotusta kasvukipuihin

Talentreen asiakkaina on kehityshaluisia yrityksiä, joilla on vahva tahto kasvaa ja mennä eteenpäin. Kasvu tuo mukanaan omat haasteensa.

– Kasvun johtaminen on pullonkaulojen johtamista. Yrityksen on kehitettävä kaikkia liiketoiminnan osa-alueita, Vesa Sarvi kertoo.

Pienelle yritykselle saattaa vielä riittää pelkkä lakisääteinen kirjanpito, mutta tilanne muuttuu toiminnan kasvaessa. Kun liikevaihto yltää ensimmäiseen miljoonaan tai työntekijämäärä kipuaa yli viiteen, monet huomaavat tarvitsevansa tukea myös talouden johtamiseen liittyvien kysymysten kanssa. Kasvun myötä kuvioihin tulee sisäistä laskentaa, kustannuspaikkalaskentaa, projektilaskentaa, ennustamista ja kassavirran seurantaa. Jos yrityksen sisältä ei löydy valmista osaamista, on ulkopuolinen kumppani on tärkeä tuki, joka auttaa viemään taloushallintoa eteenpäin askel askeleelta.

Ohjelmistot erottamattomana osana asiakkaan liiketoimintaa

Ohjelmisto-osaamisen merkitys kasvaa jatkuvasti. Talentreen ovelle saapuu enää harvakseltaan asiakkaita, jotka preferoivat paperiin perustuvaa taloudenhoitoa. Sen sijaan uusilla asiakkailla on yhä useammin käytössään jo taloushallinto-ohjelmisto, johon he ovat tottuneet ja josta he eivät halua vaihtaa pois.

– Tässä on ollut havaittavissa ihan selkeä trendi. Asiakkaat voivat olla kiintyneitä tiettyyn järjestelmään tai se on vahvasti integroitu heidän toimintaansa.

Asiakkaat kaipaavat yhä useammin kumppanikseen tilitoimistoa, jonka osaaminen kattaa ohjelmistopuolen ja osaa säätää kokonaisuuden mahdollisimman tehokkaaksi. Tämä avaa tilitoimistoille paljon uusia mahdollisuuksia, mutta haastaa niitä myös kehittämään omaa osaamistaan.


Anni Oksanen työskentelee Netvisorin markkinoinnissa. Vankka kokemus B2B-maailmassa on paljastanut, että yritysten sisältä löytyy monia tarinoita, jotka ansaitsevat tulla kerrotuiksi.