HJK:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti vieraili Netvisorin Menestyjäfoorumissa puhumassa menestystekijöistä. Hän on urallaan kokenut paljon niin urheilijana kuin liike-elämässäkin. Kokemuksistaan hän on ottanut mukaansa muutamia selkeitä oppeja. Niitä hän jakoi myös Netvisorin Menestyjäforumiin osallistuneille tilitoimistokumppaneillemme.

Aki Riihilahti
HJK:n toimitusjohtaja Aki Riihilahti ja HJK:n Atomu “Atom” Tanaka (37) Veikkausliiga-ottelussa HJK – IFK M, Bolt Arenalla, 5. elokuuta 2023.

Riihilahti aloittaa lyhyellä kertauksella omasta urastaan. Omien sanojensa mukaan hän ei koskaan ollut riittävän hyvä jalkapalloilija, mutta hän löysi kilpailutekijän, jolla pärjäsi.

Numerot ovat tärkeitä, mutta eivät ykkösasia

Hän kertoo ymmärtäneensä aina numeroita. Se auttoi häntä jalkapalloilijana hahmottamaan, mistä tilanteista tai paikoista useimmat maalit tehdään. Tämän ymmärtäminen ja hyödyntäminen toi hänelle kilpailuedun. Hän alkoi hakeutua niihin tilanteisiin ja paikkoihin ja alkoi tehdä maaleja.

Hänen ohjeensa yrittäjille on, että jokaisen on tärkeää löytää se, mikä tekee sinusta tai organisaatiostasi erityisen ja keskittyä siihen.

Numeroihin luottavan Riihilahden mukaan menestyksen ja kasvun avain on selkeissä tavoitteissa ja strategisissa mittareissa. Hän kertoo esimerkin HJK:n arjesta muutaman vuoden takaa.

– Tavoitteemme oli nostaa yleisökeskiarvoa. Teimme todella hienon markkinointikampanjan ja voitimme sillä jopa palkintoja, mutta yleisöä se ei tuonut stadionille. Opimme, että on tärkeää mitata oikeita asioita ja seurata niitä tarkasti, Aki Riihilahti kertoo.

Valintoja pitää tehdä

Kaikkea ei voi, eikä kannata tehdä. Kaikessa ei tarvitse yrittää olla edes hyvä, jotta voi keskittyä olemaan siinä yhdessä asiassa erinomainen. Organisaatiolla pitää olla erikokoisia tavoitteita, mutta niistä täytyy valita ne tärkeimmät, must-win-battlet, jotka määrittävät firman suunnan. Niitä voi olla vain muutama, jotta voidaan keskittyä olennaiseen.

– Ne must-win-battlet on strategisia, aina ensisijaisia valintoja. Ne täytyy saada organisaatiotasolla selkäytimeen, jotta ne ovat jokaisen työntekijän ensisijainen valinta joka päivä, Riihilahti painottaa.

Must-win-battlet on strategisia, aina ensisijaisia valintoja. Ne täytyy saada organisaatiotasolla selkäytimeen

Menestyvät ihmiset osaavat Riihilahden mukaan pelata kahta peliä yhtä aikaa: he tekevät päivittäin toimia, jotka vaikuttavat nyt ja toimia, jotka vaikuttavat pitkällä aikavälillä. Jos haluaa saada aikaan muutosta pitää tehdä konkreettisia asioita, mutta myös pitkäaikaisia, kulttuuriin liittyviä muutoksia.

Toinen asia, jossa täytyy tehdä valintoja on, ketä haluat kuunnella. Jos haluat oikeasti kasvattaa ja muuttaa toimintaa, pitää sinun osata kuunnella henkilöstöä ja muuta yhteisöä. Neuvojia on kuitenkin aina monenlaisia, joten heistä täytyy osata löytää ne, joiden mielipiteellä on merkitystä.

Vain muutos vie eteenpäin

Riihilahti kertoo kokeneensa urallaan paljon sekä onnistumisia että epäonnistumisia. Hänen mielestään vastoinkäymisten todellinen merkitys piilee siinä, miten niistä noustaan. On tärkeää oppia kaatumaan eteenpäin, käyttämään haasteita hyväkseen.

Elämän solmukohdat tarjoavat meille mahdollisuuden löytää uusia ratkaisuja. Maalaisjärjellä ja oivalluksilla on usein suuri rooli elämässämme, auttaen meitä etenemään ja kasvamaan.

– Suurin saavutukseni on ollut menneisyyden kahleista irtautuminen. Vaikka kaikkea vanhaa ei tarvitse hylätä, kasvun ja etenemisen kannalta on tärkeää päästää irti vanhasta ja avata ovi uudelle. Tämä vaatii rohkeita valintoja ja kykyä erottua joukosta, Riihilahti kuvailee.

HJK:n menestystarina on erinomainen esimerkki siitä, miten toimintaympäristöä voi muuttaa. HJK:n nousu Pohjoismaisten suurjoukkue joukkoon ei ole ollut sattumaa. Riihilahti uskoo, että muutosta on tehtävä sekä organisaatiotasolla että laajemmin koko järjestelmässä.

Kaikessa tekemisessä on oltava strategia ja liiketoimintasuunnitelma. Riihilahden mukaan HJK:ssa analysoidaan toimintaympäristöä, asiakkaiden toiveita ja omia valintoja sekä regulaation muutoksia. Se auttaa heitä tekemään tärkeitä päätöksiä ja välttämään paikalleen jämähtämistä.

Johtamisen teesejä jalkapallon huipulta

Riihilahti kertoo ottaneensa paljon oppia vanhalta, legendaariselta jalkapallovalmentajaltaan Sir Alex Fergusonilta, jolla oli selkeät johtamisteesit.

Fergusonin mukaan johtajalla pitää olla selkeät raamit, joiden sisällä toimii. Raamien sisällä kaikki saavat ansionsa mukaan ja organisaation kulttuuri säilyy johdonmukaisena ja oikeudenmukaisena.

Toinen teesi opastaa katsomaan asioita välillä oman sisäpiirin ulkopuolelta. Liian sisällä sokaistuu ja siksi pitää välillä mennä eri perspektiiviin ja katsoa isoa kuvaa. Palautetta pitää myös pyytää eri näkökulmia omaavilta henkilöiltä.

Menestyksen avain on kyky ymmärtää toimintaympäristöä ja löytää sieltä oma kilpailutekijänsä

Fergusonin kolmas teesi on, että pitää uskaltaa tehdä päätöksiä. Usein organisaatioissa ongelma on, että odotetaan liian pitkään päätösten teon kanssa. Momentum ehtii mennä ohi, jos jäädään odottamaan.

Tiivistettynä Riihilahden teesit voisi listata seuraavasti:

Menestyksen avain on kyky ymmärtää toimintaympäristöä ja löytää sieltä oma kilpailutekijänsä. Tämä vaatii rohkeita päätöksiä, strategista ajattelua ja kykyä vapautua menneisyyden kahleista. Muista: olet niin iso kuin itsesi rajoitat. Kuuntele ympäristöäsi, mutta keskity olennaiseen. Näin löydät oman polkusi menestykseen.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.