Uusi yrittäjä: Netvisor vuoden ajaksi veloituksetta – Tutustu!

Yrittäjyys

Miten tehdään liiketoimintasuunnitelma? – Näin rakennat menestystä heti alusta alkaen

2 min luku | 14.11.2025
Miten tehdään uuden yrityksen liiketoimintasuunnitelma?

Uutta yritystä perustettaessa kannattaa aina tehdä hyvä liiketoimintasuunnitelma. Hyvä strategia ja liiketoimintasuunnitelma ovat yritystoiminnan perusta. Ne ovat yhtä tärkeitä kuin rakennuspiirustukset taloa rakennettaessa. Suunnitelman pitää olla rehellinen ja realistinen kuva liiketoiminnasta, jotta se ohjaa päätöksiä oikeaan suuntaan ja auttaa välttämään virheitä.


“Uuden yrittäjän kannattaa ehdottomasti kirjoittaa itse perusteellinen liiketoimintasuunnitelma,” neuvoo Visma Solutionsin Growth Manager Sampsa Wulff.

Wulffilla on vuosien kokemus yritysten auttamisesta menestymään ja kasvamaan. Hän neuvoo, miten uusi yrittäjä voi laatia hyvän liiketoimintasuunnitelman ja mitä yleisiä virheitä kannattaa välttää.

1. Mikä on liiketoimintasuunnitelma (LTS) ja miksi se tehdään?

“Liiketoimintasuunnitelma on dokumentti, jossa kuvataan, miten liiketoiminta rakentuu,” Wulff kertoo.

Hän vertaa tilannetta talon rakentamiseen. Sitä ei kannata tehdä ilman piirustuksia ja budjettia, sillä se johtaisi helposti kalliisiin yllätyksiin ja virheisiin. Myös yritystoiminta on tärkeää suunnitella hyvin.

“Liiketoimintasuunnitelma on siksi tärkeä yrityksen perustamisessa. Toiminnassa olevien yritysten kohdalla puhutaan yleensä strategiasta. Molemmissa on kyse pohjimmiltaan samasta asiasta.”

2. Mihin liiketoimintasuunnitelmaa tarvitaan?

Liiketoimintasuunnitelmaa tarvitaan, jos yritykselle haetaan starttirahaa tai vaikkapa julkista rahoitusta. Wulff kuitenkin kertoo, että tässä voi mennä vikaan.

“ Liiketoimintasuunnitelma kannattaa tehdä ensisijaisesti itseä varten ohjaamaan bisnestä ja vasta toissijaisesti ulkopuolisille.”

Jos suunnitelman tekee vain ulkopuolisia varten, siitä voi tulla yltiöpositiivinen ja se voi viedä yrittäjää itseäänkin harhaan. Esimerkiksi tulojen arvioinnissa ja yritystoiminnan riskien kartoittamisessa kannattaa olla hyvin realistinen.

Lue lisää: Yrityksen perustaminen – Kattava opas aloittavalle yrittäjälle

3. Mitä liiketoimintasuunnitelma sisältää?

Hyvä liiketoimintasuunnitelma sisältää esimerkiksi seuraavanlaisia asioita:

  • Mikä on yrityksen liiketoimintamalli. Missä ja miten bisnestä on tarkoitus pyörittää, ja mitkä ovat yrityksen avainhenkilöt ja muut resurssit?
  • Miten yrityksen talous toimii. Mikä on ansaintalogiikka – eli mistä rahaa tulee ja millaisia menoja on? Millaisia investointeja tarvitaan ja mikä on budjetti? Milloin liiketoiminta alkaa tuottaa, ja mistä saadaan alun rahoitus? Lue lisää: Yrityksen kannattavuutta voi parantaa monin keinoin.
  • Millainen on toimiala ja markkinatilanne. Millaisille asiakkaille tuotteita ja palveluita on tarkoitus myydä? Ketkä ovat kilpailijoita, ja millainen on kilpailutilanne? 
  • Millaista asemaa markkinoilla haetaan. Onko tarkoitus toimia hyvin paikallisesti vai jopa kansainvälisesti? Millainen on yrityksen brändi ja identiteetti? Millaista mainetta ja imagoa tavoitellaan, ja miten markkinointia ja viestintää käytännössä hoidetaan?
  • Mistä syntyy yrityksen kilpailukyky. Miksi asiakkaat ostaisivat meiltä? Mitkä ovat vahvuuksiamme ja keskeisiä kilpailuetuja – ja mitä pitäisi kehittää? Hyvä työkalu on SWOT-analyysi, jossa kartoitetaan yrityksen vahvuudet ja heikkoudet sekä mahdollisuudet ja uhat.
  • Millaisia riskejä liiketoiminnassa on. Mitä riskejä liittyy esimerkiksi markkinaan ja kysyntään, rahoitukseen, avainhenkilöihin, tuotekehitykseen ja tietoturvaan. Mitä riskin toteutumisesta seuraisi, ja miten sitä voidaan ehkäistä? Lue lisää: Miten varmistat, että yrityksesi saa rahansa ajallaan? 
  • Sijoittajien ja rahoituksen vaatimat tiedot. Tähän voi liittyä esimerkiksi kannattavuuslaskelmia. Jos rahoitusta haetaan ulkomailta, liiketoimintasuunnitelma kannattaa tehdä englanniksi.
  • Miltä tulevaisuus näyttää. Millaisia muutoksia markkinaan on odotettavissa seuraavan 3–5 vuoden aikana? Miten omaa liiketoimintaan ja asiakkuuksia kehitetään?

4. Mistä saan valmiita pohjia liiketoimintasuunnitelman tekemiseen?

Liiketoimintasuunnitelmaa ei onneksi tarvitse luoda tyhjästä. Wulff kertoo, että netissä on saatavilla valmiita mallipohjia, joita on tehty eri toimialoille ja yritystyypeille.

Tärkeintä ei kuitenkaan ole suunnitelman tarkka muoto vaan se, että liiketoimintaa on pohdittu ja suunniteltu huolellisesti eri näkökulmista. Siksi Wulff kannustaa yrittäjää kirjoittamaan liiketoimintasuunnitelman itse, vaikka sen voisikin tehdä sähköisesti ja jopa automaattisesti verkossa esimerkiksi tekoälyllä.

5. Muista toimeenpanon merkitys ja hanki hyvät työkalut

Vaikka suunnittelu on tärkeää, Wulff varoittaa yrittäjää jämähtämästä vain ”tulevaisuusviihteeseen”. Menestys seuraa kuitenkin asioiden tekemisestä.

Strategiaa ja liiketoimintasuunnitelmaa on myös tärkeää päivittää aika ajoin ja miettiä, millaisia muutoksia liiketoimintaan tarvitaan. Wulff kannustaa myös pitämään yrityksen menot hallinnassa, mutta toisaalta investoimaan hyviin työvälineisiin.

“Painotan yrityksille aina talouden hallinnan merkitystä. Moni yrittäjä tekee virheen siinä, että taloustilannetta seurataan pankkitilin saldosta. Se ei kerro mitään esimerkiksi tulevista menoista. Hyvät talouden työkalut kertovat reaaliajassa, missä tulojen ja kulujen suhteen mennään. Silloin voi myös ennustaa paremmin, mihin liiketoiminta on menossa ja ennakoida asioita ajoissa,” Sampsa Wulff sanoo.

Johda tiedolla, saat Netvisorin vuodeksi ilman kk-maksuja.

Modernit työkalut auttavat järjestämään talouden ja rakentamaan kasvua. Uutena yrittäjänä sinun ei tarvitse tyytyä yksinkertaisiin ohjelmistoihin, kun tarjolla on markkinoiden monipuolisin ja skaalautuvin taloushallinto-ohjelmisto lähes ilmaiseksi.

Uutena yrityksenä saat Netvisor Professionalin käyttöösi vuoden ajaksi ilman kuukausimaksua. Säästät vähintään 930 €.

Tutustu etuun >>

Visma Solutions Oy

Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 175 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.