Tilitoimiston ammattilaisesta taloushallinnon visionääriksi – Greenstepin Satu Halttunen

Satu Halttunen on työskennellyt yli 30 vuotta taloushallinnon parissa. Greenstepin tilitoimistoliiketoiminnasta vastaavana hän johtaa lähes 200 hengen tiimiä Suomessa. Hänen matkansa on vienyt pienestä espoolaisesta tilitoimistosta kansainvälisen konsernin johtotehtäviin – ja matkan varrella hän on nähnyt koko alan muuttuvan perinpohjaisesti.
Pitkä polku taloushallinnon ytimeen
Satu Halttusella on takanaan vaikuttava urapolku. Hän on kouluttanut itseään pikkuhiljaa matkan varrella merkonomin tutkinnosta ensin tradenomiksi ja lopulta kauppatieteiden maisteriksi. Työura alkoi tilitoimistossa aikaan, jolloin materiaali oli paperista ja tositteet tallennettiin yksitellen järjestelmään.
”Jouduin pitkään etsimään ensimmäistä työpaikkaani. Puolen vuoden hakemisen jälkeen pääsin pieneen tilitoimistoon töihin. Sinne haettiin henkilöä, jolla on 2-3 vuoden kokemus, ja mulla oli 2-3 kuukautta”, Satu muistelee hymyillen.
Greenstepille hän tuli jo aivan sen alkuvaiheessa. Satu tuli taloon 15 vuotta sitten ensimmäisenä kirjanpitäjänä, ja on ollut vahvasti mukana kasvussa.
”Innostuin heidän ideastaan ja lähdin mukaan. Meitä oli silloin viisi. Nyt meitä on konsernissa yli 800.”
Monipuolinen työnkuva johdon ytimessä
Sadun rooli Greenstepillä on hyvin laajempi. Hän vastaa kirjanpitoliiketoiminnasta, mutta käytännössä työhön kuuluu myyntiä, resursointia, rekrytointia, kehitystyötä ja asiakasvastuuta.
”Myynti on iso osa työtä. Olen ollut pitkään mukana myynnissä, koska minulla on vahva substanssiosaaminen ja sen lisäksi pystyn vastaamaan hyvin erilaisiin ohjelmisto- ja prosessikysymyksiin. Se auttaa luottamuksen saamisessa”, Satu kertoo.
Meillä ideoidaan koko ajan myös uusia ratkaisuja. Tavoitteena on tuottaa mahdollisimman reaaliaikaista ja laadukasta taloushallinnon palvelua
Kehitystyö on erityisen tärkeä osa hänen työtään. Joka viikko pidetään kehityspalavereja, joissa mietitään muun muassa robotiikkaratkaisuja, tekoälypohjaisia työkaluja ja prosessien tehostamista.
”Meillä tehdään aika paljon robotteja, joita kytketään asiakkaille päälle. Lisäksi meillä ideoidaan koko ajan myös uusia ratkaisuja. Tavoitteena on tuottaa mahdollisimman reaaliaikaista ja laadukasta taloushallinnon palvelua.”
Nuorten haasteet ja mahdollisuudet alalla
Satu on huolissaan siitä, että nuoret eivät pääse alalle yhtä helposti kuin ennen.
”Ennen pystyi palkkaamaan avustaviin tehtäviin nuoria, jotka tallensivat tositteita ja tekivät tiliöintejä. Nyt, kun se työ vähenee, pitäisi nuorenkin pystyä tekemään suoraan vaativampaa työtä. Vaatimustaso on noussut aloituspositioissa suunnattomasti.”
Hän näkee kuitenkin taloushallinnon edelleen erinomaisena uravaihtoehtona.
”Ensinnäkin tämä on yksi niistä ammateista, jossa työllistyy hyvin. Töitä riittää varmasti, jos pitää huolta ammattitaidostaan.”
Jos haluaa päästä taloushallinnon alalle, pitää olla vahva perusosaaminen kirjanpidosta, verotuksesta yms., mutta se ei riitä. Ohjelmisto-osaaminen pitää myös olla hallussa
Sadun mukaan pelkkä substanssiosaaminen ei enää riitä.
”Jos haluaa päästä taloushallinnon alalle, pitää olla vahva perusosaaminen kirjanpidosta, verotuksesta yms., mutta se ei riitä. Ohjelmisto-osaaminen pitää myös olla hallussa.”
Hän kehottaa opiskelijoita valitsemaan kursseja viisaasti. Tekoäly- ja teknologiakurssit ovat Sadun mielestä välttämättömiä.
Visionääristä ajattelua ja asiakasymmärrystä
Satu painottaa, että taloushallinnon ammattilaisilta vaaditaan yhä enemmän laajempaa näkemystä ja pehmeitä taitoja.
”Ei riitä, että kirjaat kreditiä ja debetiä ja vahdit puuttuvia kuitteja. Prosessit ja automaatiot näyttelevät suurta osaa ja lisäksi pitää oppia myös laajemmin ideoimaan ja visioimaan.”
Kommunikaatiotaidot korostuvat erityisesti asiakasrajapinnassa. Täytyy pystyä puhumaan asiakkaan kielellä
Kommunikaatiotaidot korostuvat erityisesti asiakasrajapinnassa. Greenstepillä on koulutettu henkilöstöä viestintätaidoissa.
”Täytyy pystyä puhumaan asiakkaan kielellä. Aina on hyvä pohtia henkilön tausta ja talousosaaminen ja sanoittaa oma viesti sen mukaiseksi,” hän tiivistää.
Automaatio vapauttaa aikaa arvokkaampaan työhön
Satu näkee automaation ja tekoälyn kehityksen enemmän mahdollisuutena kuin uhkana.
”Uskon, että tulevaisuudessa taloushallinnon osaajien profiili muuttuu. Tulee uusia rooleja.”
Rutiinityöt, kuten tiliotteiden ja ostolaskujen käsittely on pitkälle automatisoitu jo nyt. Tavoitteena on ”touchless” – eli transaktiot menevät järjestelmässä ilman ihmiskosketusta.
Tämä vaatii pääkirjanpidossa hyvää analyyttistä otetta, jotta mahdolliset automaation tekemät olennaiset virheet löydetään. Jatkossa tarvitaan myös henkilöitä, jotka optimoivat automaatiotyökaluja.
Tulevaisuudessa asiakkaat haluavat ostaa konsultatiivisempaa taloushallinnon palvelua
”Asiakasrajapintatyö korostuu. Tulevaisuudessa asiakkaat haluavat ostaa konsultatiivisempaa taloushallinnon palvelua.”
Satu kertoo käytännön esimerkin, jossa hinnanalennuspalaveri muuttui täysin.
”Meillä oli asiakkaan kanssa palaveri, jossa tavoitteena oli tehostaa heidän prosessejaan, jolloin olisimme voineet laskea palvelun hintaa. Lopputulos oli, että asiakas päätyi ostamaan meiltä entistä enemmän palveluita ja tehostaminenkin saatiin hoidettua. Tämä on esimerkki siitä, kun saat luotua luottamuksellisen suhteen asiakkaan kanssa, tuo se todennäköisesti enemmän bisnestä sisään.”
Netvisor on luotettava kumppani kehityksessä
Satu on ollut Netvisor-käyttäjä lähes alusta asti. Hänen mukaansa ohjelman vahvuudet ovat selkeät.
”Avoimet rajapinnat mahdollistavat sen, että Netvisorista on helppo rakentaa erilaisia kokonaisuuksia erilaisten asiakkaiden tarpeisiin.”
Toinen vahvuus on syvällinen yhteistyö niin ohjelmiston kuin koko toimialan kehittämisessä. Greenstep on ollut vahvasti mukana Netvisorin kehityksessä esittämällä uudistuksia ja kehitysyhteistyö jatkuu edelleen tiiviinä.
Avoimet rajapinnat mahdollistavat sen, että Netvisorista on helppo rakentaa erilaisia kokonaisuuksia erilaisten asiakkaiden tarpeisiin
Käyttöliittymästä Satu on kuullut kritiikkiä, mutta puolustaa sen loogista rakennetta.
”Joidenkin mielestä käyttöliittymä näyttää vanhanaikaiselta. Minä ajattelen, että asia ennen muotoa. Netvisor on hyvä ja selkeä ohjelma, joka taipuu moneen.”
Erityisen tärkeänä Satu pitää Netvisorin luotettavuutta: ”Siellä ei ole käyttökatkoksia.”
Most Valued Professional -tunnustus yllätti
Kun Satu sai Most Valued Professional -tittelin BetterTogether’25 -tapahtumassa, reaktio oli yllättynyt.
”Menin hiljaiseksi. Ihan täysin. Olin hämmentynyt.”
Sadun mukaan työn tärkein mittari on kuitenkin muualla.
”Jos miettii, mikä on tärkeää työssä, niin se lähtee tyytyväisistä asiakkaista, tyytyväisistä kollegoista, hyvästä työyhteisöstä ja jatkuvasta kehityksestä. Kun minulla on tyytyväiset tiimiläiset, niin mulla on tyytyväiset asiakkaat,” hän tiivistää.



