Korona-pandemia kiihdytti verkkokaupan kasvua. Verkkokauppa on lisännyt myös suomalaisten yrittäjien intoa laajentaa bisnestään ulkomaille. Vaikka verkkokaupan kansainvälistäminen on kivijalkaa helpompaa, sisältyy siihenkin paljon huomioitavaa ja selvitettävää.

Verkkokaupan kansainvälistäminen.

Yhä useampi yrittäjä perustaa yrityksensä nykyään verkkoon tai avaa verkkokaupan kivijalan rinnalle. Suomessa on jo kymmeniä tuhansia verkkokauppiaita, eikä kotimaan markkina välttämättä enää riitä kaikille. Osan on jopa pakko laajentaa rajojen ulkopuolelle.

Pinja on monipuolinen digitalisaation ja SaaS-palveluiden kumppani. Ohjelmistopalveluiden lisäksi he tarjoavat asiantuntijatukea mm. verkkokaupan kansainvälistymisprojekteihin. Pinjan Digital Commerce -liiketoimintayksikön johtajan Tero Kankaan mukaan alusta ja teknologiset ratkaisut ovat verkkokaupassa isossa roolissa, mutta kansainvälistymisessä asiantuntijan apu on korvaamattoman tärkeää.

– On meidänkin etumme, että asiakas menestyy ja pysyy asiakkaana pitkään. Autamme siis asiakkaita monella tapaa, mm. konsultoimalla liiketoiminnan kehittämisessä ja kasvutavoitteiden saavuttamisessa. Kansainvälistyminen on yksi osaamisalueemme, Kangas kertoo.

Kokenut kumppani estää monta mokaa

Kankaan mukaan verkkokaupassakin kaikki lähtee tuotteesta. Jos tuote käy hyvin kaupaksi kotimaassa, toimii se todennäköisesti myös ulkomailla. Suomalainen puhtaus ja laatu merkitsevät edelleen paljon esimerkiksi Keski-Euroopassa.

Suurin osa verkkokauppiaista aloittaa kotimaan markkinoilla, koska toiminnan käynnistäminen tuttujen kumppaneiden kanssa on helpompaa. Esimerkiksi Postin toimintaperiaatteet ovat entuudestaan tutut.

– Ulkomaille laajennettaessa tulee vastaan paljon liikkuvia osia; logistiikkakumppanit, maksuvälinesopimukset, kulttuurierot ja jopa tekniikan puute, Kangas kertoo.

Ruotsalainen ostaa eri tavalla kuin suomalainen ja saksalainen ostaa eri tavalla kuin suomalainen tai ruotsalainen

Ruotsi on monelle suomalaiselle yritykselle ensimmäinen laajentumiskohde, koska olemme kulttuurillisesti melko lähellä toisiamme. Kuitenkin jo Ruotsissa voi vastaan tulla eroja kaupankäynnissä.

– Esimerkiksi ruotsalaisten maksutavat poikkeavat omistamme. Kun Suomessa maksetaan mielellään verkkopankin kautta, maksaa ruotsalainen yleensä kortilla. Maksuvaihtoehtojen suhteen euro-maat ovat meille helpoin kohde, Kangas vinkkaa.

Verkkokauppiaan näkökulmasta on tärkeää tuntea kohdemarkkina. Ruotsalainen ostaa eri tavalla kuin suomalainen ja saksalainen ostaa taas eri tavalla kuin suomalainen tai ruotsalainen. Oikeiden maksuvaihtoehtojen ja logistiikkakumppanin valinta on todella tärkeää.

– Suomessa on totuttu, että joka kylästä löytyy postin automaatti. Saksassa kotiintoimitus on ylivoimaisesti käytetyin tapa, Kangas avaa maiden välisiä eroja.

Byrokratiaan on tärkeää tutustua

Liiketoiminnassa on myös tärkeää pitäytyä jokaisen maan lakien ja määräysten puitteissa. Täytyy ymmärtää vientiin liittyvää lainsäädäntöä ja verotuksellisia asioita. Nämä on hyvä selvittää etukäteen, ettei kesken pitkällä olevien investointien tule enää yllätyksiä. Erityisesti pykäläviidakossa selviytymiseen kannattaa pyytää apua kokeneelta ja asiansa tuntevalta kumppanilta.

Suomen Verohallinto on viime aikoina helpottanut merkittävästi verkkokaupan kansainvälistämistä verotuksellisesta näkökulmasta. Verottaja on ottanut käyttöön One Stop Shop -toimintamallin, jossa kaiken tiedon ja palvelun saa yhdestä paikasta.

Kun hoitaa yrityksen arvonlisäverovelvoitteet keskitetysti yhdessä EU-maassa tämän erityisjärjestelmän kautta, ei tarvitse ilmoittaa ja maksaa arvonlisäveroa jokaisen ostajan maahan erikseen.

Hyvät ohjelmistot helpottavat kansainvälistymistä

Pinjan rakentamat verkkokaupat tehdään pääsääntöisesti Magento 2 -verkkokauppa-alustalle. Se on avoimen koodin alusta, jossa voi yhden järjestelmän sisällä olla useita verkkokauppoja ja jokaisella niistä kohdemaan omat maksu- ja logistiikkaratkaisut. Myös eri kieliversioiden ylläpitäminen on helppoa.

Kankaan mukaan useimmiten suomalainen verkkokauppa voidaan monistaa useisiin eri kansainvälisiin versioihin

– Helpoimmillaan verkkokaupan kansainvälistäminen on ratkaisun kopioimista kohdemarkkinaa varten. Jos on valinnut maksupalvelun, joka toimii jokaisessa EU-maassa, on eri kieliversiot todella helppo tehdä, Tero Kangas sanoo.

Helpoimmillaan verkkokaupan kansainvälistäminen on ratkaisun kopioimista kohdemarkkinaa varten

Liiketoiminnan kansainvälistämisessä onkin sitten oltava tarkempi. Esimerkiksi maksuvälinekumppani kannattaa valita harkiten jo heti alkuvaiheessa. On aina riskittömämpää, kun kumppania ei tarvitse vaihtaa ulkomaille lähdettäessä.

Hieman sama pätee taloushallinto-ohjelmistoon. Yrityksen taloushallinto on hyvä hoitaa alusta alkaen sellaisella ohjelmistolla, joka mahdollistaa myös kansainvälistymisen. Netvisor on yksi Pinjan luottokumppaneista, koska se on helposti integroitavissa verkkokauppaan ja sen kautta voi hoitaa sekä kotimaan- että ulkomaankaupan taloushallinnon laskutuksesta kirjanpitoon.

Lue lisää: Verkkokauppa ja taloushallinto-ohjelmisto, täydelliset yhdessä

Verkkokaupan kansainvälistäminen – kannattaa kokeilla!

Pelkän verkkokaupan avaaminen ei tietenkään tuo vielä myyntiä. Varsinkin uusille markkinoille lähdettäessä, on tärkeää muistaa markkinointi. Tänä päivänä yksi tärkeimmistä markkinointikanavista ovat hakukoneet, erityisesti Google.

Jotta verkkokauppa nousisi Google-hauissa mahdollisimman korkealle, täytyy nettisivuilla olla kyseiselle markkinalle suunnattua sisältöä.

– Sisältö luodaan toki kuluttajaa varten, mutta myös Googlea ajatellen. Googlen silmissä olet parempi kauppa ja palvelet asiakasta paremmin, kun sivustolla on itseään tukevaa sisältöä ja ristiin linkityksiä. Blogi on hyvä tapa tuoda asiantuntevaa sisältöä sivuille, Kangas vinkkaa.

Vaikka yritystoiminnan kansainvälistäminen voi tuntua isolta askeleelta, kannustaa Tero Kangas kokeilemaan. Verkkokaupan kansainvälistäminen on huomattavasti helpompaa ja riskittömämpää kuin kivijalkakaupan, koska verkkokaupan kanssa voi aloittaa pienemmillä resursseilla ja kasvattaa niitä sitä mukaa, kun kauppa kasvaa.

On tärkeää valita rinnalleen kumppani, joka on jo kokenut onnistumisia, mutta myös epäonnistumisia. Sellainen kumppani osaa neuvoa pahimpien karikkojen ohi.

– Kansainvälistymistä ei kannata pelätä. Suunnitelmia ei saa hioa liikaa, vaan mieluummin kokeillaan ja tehdään korjausliikkeitä nopeasti, jos tarve vaatii. Ensimmäisen askeleen ottaminen on paras oppi, Tero Kangas kannustaa.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.