Kaikilla meillä on kehityskohteita. Mikään ei ole täydellistä eikä ympäristömme ole staattinen. Se muuttuu, kehottaen meitä sopeutumaan sen mukana, lopulta pakottaen. Meissä ihmisissä mielenkiintoisimmasta päästä on se ilmiö, kun kivut eivät ole vielä niin kovia, että niiden juurisyitä tarvitsisi korjata taikka edes tarkastella. Mennään eteenpäin, vaikka polvia ja alaselkää särkeekin ja tunnemme kivun kasvavan.

Tilitoimiston terveystarkastus auttaa huomaamaan kehityskohteet.

Siirretäänpä mielikuva yrityspohjaan, jonka päälle tilitoimisto on rakennettu. Kipuilevat polvet toimikoon tilitoimiston henkilöstönä ja yhteisön kemiana, eli kaiken tekemisen perustana. Ehkä kemiat eivät kohtaa, taikka nykyinen taitotaso riitä.

Alaselän vihlonta olkoon heikosta asiakaskommunikaatiosta johtuvia sekaannuksia ja turhaa, raastavaa työtä. Jos samassa analogiassa mielletään tilitoimiston johto ja sitä myötä liiketoiminnan kehitys päänä, istumme loppuunpalaneina rapistuvan olennon harteilla, mistä kaatuminen sattuu eniten.

Ongelmat eivät ole uniikkeja

Yrityksen ongelmat eivät ratkea lisäeurojen tai kasvuprosenttien tavoittelulla. Tämä siksi, että olemme ihmisiä ja pohjimmiltamme hyvin yksinkertaisia olentoja. Tahdomme olla osa yhteisöä, tehdä jotakin merkityksellistä, kokea tunteita, oppia ja olla osa jotakin uutta.

Tavoitteiden puute taikka epärelevanttius johtaa hitauteen, jopa lamaantumiseen. Jäämme paikoillemme, koska näkyvää uhkaa taikka tavoitetta ei ole. Tilitoimistoissa lamaantumisen läpät ovat olleet silmillä pitkään, mutta nyt niitä aletaan availla.

Tilitoimistoissa lamaantumisen läpät ovat olleet silmillä pitkään, mutta nyt niitä aletaan availla.

Tilitoimistot usein uskovat omien ongelmiensa olevan uniikkeja. Koemmehan ja toivommehan olevamme jollakin tapaa erikoisia tapauksia. Samat teemat kuitenkin toistuvat jopa ennustettavasti; johdon ajanpuute, epämukava työilmapiiri, epäselvä hinnoittelu ja palvelutuotanto näin aluksi.

Usein haasteena ovat myös asiakashuolenpidon puute, heikko tuotteistaminen ja verkkosivut, jotka muistuttavat asiakkaita Windows 95 ajoista. Vuosien saatossa melkein kaikille on myös kertynyt asiakaskunta, johon harva on tyytyväinen. Miten tämä kaikki voi tapahtua, kun puhutaan liiketoiminnasta?

Noh, tilitoimiston historiaa selvitettäessä nousee usein esiin, että toimisto on kasvanut vahingossa. Ilman mitään suunnitelmaa taikka johtajaa. Joku sen aikoinaan aloitti, asiakkaita tuli, seuraava henkilö tuli töihin ja sykli toisti itseään. Tässä sitä nyt ollaan, vailla päämäärää ja sekavin prosessein varustettuna.

Tilitoimiston Terveystarkastus

Tilitoimistojen vertailu liiketoiminta-mielessä ei ole ollut helppoa puuhaa. Tottakai voimme puhua isoista, markkinaa muokkaavista trendeistä tai antaa esimerkkejä hienoista verkkosivuista, mutta muuten vakuuttavien todisteiden esittäminen on haastavaa. Netvisor Kasvuohjelman teemat ovat alusta lähtien perustuneet globaaleihin trendeihin, jotka eivät välttämättä ole vielä edes rantautuneet Suomeen.

Enemmistö tilitoimistoista huomaa lopulta omat kipukohtansa, kun vertaamme liiketoimintaa laajalti kilpailijoihin. Kun näet omin silmin tilitoimistosi sijoituksen pitkässä listassa, voi karu totuus iskeä.

Netvisor Kasvuohjelmassa tilitoimistojen liiketoiminnan kehittämistä varten luodun “Terveystarkastuksen” teemoja ei ole hatusta heitetty. Ne löytyvät niin kirjallisuudessa, tutkimuksessa kuin käytännössäkin poikkeuksellisen hyvin menestyvien, mutta myös kasvavien tilitoimistojen taustalla länsimaisilla markkinoilla.

Lopputuloksena on selkeä näkemys, missä ja miten tilitoimisto voisi olla parempi.

Parasta Kasvuohjelman ja tilitoimistojen kannalta on se, että teemat eivät ole ollenkaan korkealentoisia, abstrakteja kokonaisuuksia, vaan helposti tulkittavia ja voimme itse reagoida niihin. Alkutarkastuksessa heikko pisteytys ja sijoittuminen voi olla siunaus, jos sen ottaa vastaan mahdollisuutena. Tutkimus kertoo tasan tarkkaan, miksi et kuulu huippuihin. Ja se on selkeä merkki siitä, että nyt on aika haastaa vanhaa tekemistä.

Tarkastus on hyvin laaja, mutta kevyt itse sen täyttäjälle. Tarkastuskaavakkeen täytön jälkeen tulokset perataan huolella läpi tarkastellen, missä omat vahvuudet ja heikkoudet sijaitsevat suhteessa muihin tilitoimistoihin.

Lopputuloksena on selkeä näkemys, missä ja miten tilitoimisto voisi olla parempi. Häviättekö kilpailulle hinnoittelussa? Asiakashuolenpidossa? Ehkä markkinoinnissa? Se nähdään kirkkaasti. Oman toimiston arvioiminen on nyt helpompaa kuin koskaan.

Netvisor Kasvuohjelma tukena

Jos kiinnostuit tilitoimiston terveystarkastuksesta, ilmoittaudu mukaan Netvisor Kasvuohjelmaan. Kyseisen polun on marssinut läpi jo lähes sata suomalaista tilitoimistoa. Ilmoittautuminen on nyt auki helmikuussa 2021 aloittavaan ryhmään, jossa etenemme luonnollisesti olosuhteita mukaillen.

Kaksi uusinta ryhmäämme ovat jo aloittaneet etänä, vaikka aiemmin toteutimme kaiken Taloushallintoliiton tiloissa. Ei se sen vaikeampaa ole. Tule mukaan ja varmista paikkasi tulevaisuuden menestyjien joukossa. Tätä tekstiä julkaistaessa paikkoja uusimpaan ryhmään on vielä hyvin tarjolla.


Petteri Rantamäki työskentelee tilitoimistojen kehittämisen parissa. Petterin intohimona on liiketoiminnan muutos, rohkeasti uuden kokeileminen ja jatkuva oppiminen, joka näkyy otteessa kehitykseen.