Vuoden 2023 syksyllä Netvisorin tuotekehityksessä käytettiin selvästi eniten resursseja tehokkuuden lisäämiseen ja tietoturvan kehittämiseen. Kokosimme blogiin joitakin tärkeimpiä uudistuksia, joita ohjelmistoon julkaistiin syksyn aikana.

Netvisorin tuotekehityksen kuulumisia

Kirjanpito ja raportointi

Tilinpäätöksen laadinnasta tehtiin entistä tehokkaampaa parantamalla liitetietojen laskentaa ja käsittelyä. Nämä parannukset tuovat helpotusta kirjanpitäjien kiireisimpään aikaan – eli nyt meneillään olevaan tilinpäätösaikaan. Kirjanpitoa on yleisesti parannettu uudistamalla alv-laskelman, tositeselailun sekä laskentakohderaporttien näkymiä.

Oma Netvisorin Taloushallinto-näkymässä olevan ALV-kauden lukituksen kuvakkeiden näyttämisen logiikkaa parannettiin saamamme asiakaspalautteen perusteella ja verovelvoitteiden sivulatausta nopeutettiin.

Controlleriin tuotiin Omat raportit taulukoilla, dashboardeilla ja grafiikoilla. Ne sisältävät tuloslaskelman, taseen ja KPI:t. Tänä vuonna Controlleria kehitetään edelleen mm. Excel- ja PDF-vientiä ja tietojen tuontia parannetaan. Raporttien, budjettien ja ennusteiden käyttöoikeuksiin tulee parannuksia.

Osto- ja myyntireskontra

Molempiin reskontriin tuli syksyn aikana uudistuksia. Ostohyvityslaskujen käsittelyä tehostettiin helpottamalla manuaalista kohdistamista. Alkuvuodesta on tulossa myös ostohyvityslaskujen maksaminen mahdolliseksi – tämäkin on toteutettu asiakkaiden toiveista, koska se helpottaa huomattavasti hyvityslaskujen käsittelyä ostoreskontrassa.

Myyntireskontraan tuli uutena mm. mahdollisuus jaksottaa myyntilaskut massana – tämä tehostaa kirjanpitäjien työtä huomattavasti, etenkin suurilla lasku volyymeilla.

Saatavienhallintaa kehitettiin pitkin viime vuotta. Netvisorissa voi nyt automatisoida koko saatavienhallinnan putken, eli maksumuistutusten, -huomautusten ja perintälaskujen lähetyksen.

Asiakkaamme ovat saaneet erinomaisia tuloksia saatavienhallinnan automatisoinnista. Sitä käyttävät saavat rahat asiakkailta 50% nopeammin takaisin kuin ennen automaation käyttöönottoa. Saatavien hallinnan automatisoinnista hyötyvät niin loppuasiakas kuin kirjanpitäjäkin – siksi tämä ominaisuus pitäisi olla ehdottomasti jokaisen yrittäjän käytössä.

Muitakin parannuksia tehtiin saatujen asiakaspalautteiden perusteella. Mm. lisättiin laskukohtainen laskun poisto automaatiosta ja mahdollisuus tilata sähköpostimuistutus viikon aikana automaation kautta lähtevistä laskuista.

Lue lisää automaattisesta saatavien hallinnasta: Kerää maksut laskuista jopa 60% nopeammin

Netvisor Palkat

Palkanlaskennan puolella teimme parannuksia lomien maksamiseen, minkä ansiosta palkkalaskelmalle muodostuu maksettavien lomien päivähinnat automaattisesti oikein kaikilta lomavuosilta.

Lomat tulevat palkkalaskelmalle myös näkyviin eri lomavuosille eriteltyinä. Lisäksi julkaisimme uuden Lomapäivien hinnat -näkymän, johon voidaan määritellä asetukset vuosilomapäivän hinnan laskemiseksi.

Paransimme Lopputili-toimintoa ja sitä voi jatkossa käyttää kaikille palkansaajille lomalaskentatavasta riippumatta. Myös lopputilin vuosilomien hinta noudattaa nyt Lomavuosien hinnat -näkymän asetuksia. Lopputili-toimintoon lisättiin myös esikatselu, mistä lopputilin tapahtumat pystyy tarkistamaan ennen niiden lisäämistä palkkalaskelmalle.

Kehitimme myös lopputilin vaikutusta Lomapalkkavelka-raportilla. Jatkossa Lomapalkkavelka-raportin saldot nollaantuvat heti lopputilin tallentamisen yhteydessä. Tämä helpottaa lopputilin käsittelyä, kun raportti pystytään tarkastamaan heti lopputilin tallentamisen jälkeen eikä jatkossa tarvitse enää odottaa, että palkkalaskelma on ensin maksettu.

Lomalaskennan parannukset olivat selkeästi odotettuja, sillä niiden ansiosta lomalaskennan käyttöaste nousi 22,5%:a vuoden 2023 aikana.

Vuoden 2023 aikana teimme myös entistä tiiviimpää yhteistyötä palkanlaskijoiden kanssa. Kokosimme tilitoimistokumppaneiden parhaat palkanlaskijat yhteen Netvisorin käytettävyys parannukset -työryhmään, joka kokoontui pitkin vuotta jakamaan ajatuksia siitä, miten Netvisorin palkanlaskenta tehdään vieläkin paremmaksi palkanlaskijan arki huomioiden.

Lue lisää lomalaskennan uudistuksista: Netvisorin lomalaskennan uudistukset – selkeyttä ja helpompaa muokattavuutta

Rackbeat – uusi varastonhallinta

Uudistettu, suorituskykyisempi varastonhallinta lanseerattiin Netvisorin asiakkaille Bettertogether -asiakaspäivillä viime syksynä. Rackbeat mahdollistaa Netvisorin vanhaa varastonhallintaa monipuolisemmat toiminnot. Siitä löytyy esimerkiksi sarjanumeroseuranta ja mobiilisovellus.

Rackbeat tarjoaa asiakkaille myös kuukausimaksuun sisältyvät integraatiot Shopify’hin ja WooCommerceen. Rackabeat on otettu hyvin vastaan meidän asiakaskentässä – sitä on kehuttu mm. helppokäyttöiseksi ja moderniksi varastonhallintaohjelmaksi.

Lue lisää: Rackbeat – edistyksellistä varastonhallintaa pk-yrityksille

Tilitoimiston tehokkuus

Tilitoimistojen toiminnan tehostaminen oli viime vuonnakin yksi kantavia teemoja koko Visma Solutionsilla. Oma Netvisor -näkymiä kehitettiin käyttäjiltä tulleen palautteen perusteella. Lisäksi investoimme kahteen erityisesti tilitoimistoille tärkeään uuteen ohjelmistoon, koska haluamme, että meidän tilitoimistokumppaneillamme on käytössä parhaat välineet oman liiketoiminnan kannalta.

FabricAI on markkinoiden tehokkain työkalu ostolaskujen käsittelyyn. Se mahdollistaa laskujen massakäsittelyn yhdessä paikassa, asiakkaiden käyttämistä ohjelmistoista riippumatta. FabricAI:n käyttö on nyt mahdollistettu myös kaikissa Netvisor-paketeissa – joten se on jokaisen tilitoimiston asiakkaan saatavilla.

Toinen tilitoimistojen toimintaa tehostava ohjelmistohankintamme oli Netvisor KYC -palvelu, jonka avulla tilitoimisto voi automatisoida monia rahanpesulain velvoitteita.

Online ostaminen

Nykyaikana asiakkaat haluavat ostaa lähes kaiken netistä, myös taloushallinto-ohjelman ja me haluamme tarjota tämän mahdollisuuden suomalaisille yrittäjille. Netvisorin online ostaminen tapahtuu yrittäjän toimesta suoraan meidän nettisivujen kautta ja ohjelma on käytössä muutamassa minuutissa. Oston jälkeen tarjoamme käyttöönottoon monipuolisesti apua käyttöohjeiden ja online koulutustarjonnan kautta.

Tietoturvaa ja suorituskykyä kehitetään jatkuvasti

Ohjelmiston kehittäminen on jatkuvaa tasapainottelua resurssien kanssa. Vanhoja toimintoja pitää parantaa, kehittää uusia ja huolehtia myös suorituskyvystä ja tietoturvasta. Netvisorissa panostettiin viime syksynä ajallisesti eniten suorituskykyyn ja alustan toimivuuteen.

Teknologiapuolella parannettiin datan hallinnan turvallisuutta, tiedon siirron turvallisuutta ja kehitettiin tietosuojaa. Näiden edistämiseksi otettiin käyttöön useita uusia välineitä, joilla varmistetaan tietoturvaa. Myös merkittävä määrä vanhaa teknologiaa poistui käytöstä, jonka seurauksena Netvisorin käyttönopeus parani huomattavasti.

Tietosuojan varmistaminen on näinä aikoina erityisen tärkeää. Haluamme varmistaa, että asiakkaan data on turvassa ja sen saa aina tarvittaessa oikeassa muodossa ulos.

Jos sinua kiinnostaa, mitä olemme suunnitelleet tälle vuodelle, käy lukemassa Janne Lyytikäisen blogi: Netvisor 2024 – digitalisaation vuosi


Sirpa Turunen toimii Visma Solutionsilla Netvisorin tuotepäällikkönä ja vastaa sekä tilitoimistokanavan että ISV-kanavan kasvusta ja kumppaneiden tyytyväisyydestä. Sirpalla on takanaan jo 20 vuoden kokemus taloushallintoalasta ja tilitoimistomarkkinasta. Sirpan mielestä kaikki taloushallinnon rutiinityöt ovat automatisoitavissa.