Mikaela Tokola on toiminut jo vuosia vaatekauppiaana kivijalkakaupan lisäksi myös verkossa. Viime talvena hän päätti lopettaa fyysisen kaupan ja siirsi koko liiketoimintansa verkkoon. Syynä oli kivijalkakaupan käyminen kannattamattomaksi kaikkine vuokra-, varasto- ja henkilöstökuluineen.

Verkkokaupan perustaminen vaatii täysin oman strategian

Verkkokauppa oli hänelle aikaisemmin enemmänkin lisämyyntikanava, mutta koska siitä tuli nyt pääasiallinen myyntikanava, täytyi Mikaelan vaihtaa myös verkkokauppa-alustansa ammattimaisempaan, monipuolisempaan ja helpommin ylläpidettävään alustaan.

Verkkokaupan pitäminen eroaa kivijalasta todella paljon. Osin sen työllistävyys jopa yllätti hieman Tokolan. Verkkokaupassa työpanos tosin täytyy käyttää eri tavalla. Myynti ei ole enää fyysistä asiakkaiden tapaamista, vaan kaikki tapahtuu digitaalissesti.

– Verkkokauppiaana täytyy panostaa todella paljon digitaaliseen markkinointiin ja myyntiin. Sivujen visuaalisuus pitää olla laadukas. Brändi, valikoima ja ostamisen helppous, kaikki pitää olla kunnossa. Tuotekuviin pitää kiinnittää todella paljon huomiota, jotta niiden kautta välittyy se tuotteen laadukkuus, kun asiakas ei pääsekään hypistelemään vaatteita fyysisesti, luettelee malouc.com verkkokaupan omistaja ja yrittäjä Mikaela Tokola.

Samoin verkkokaupan budjetti muodostuu eri tavalla kuin kivijalan. Tokola suosittelee, että verkkokaupan perustamiseen kannattaa varata lähes yhtä paljon rahaa kuin kivijalankin. Kivijalan vuokrien ja varaston ylläpidon kustannusten sijaan verkkokaupassa merkittävä osa budjetista kuluu markkinointiin.

Verkkokaupassakin voi tarjota persoonallista asiakaspalvelua

Mikaela Tokolan suurin harmi kivilajasta luopumisessa on ollut fyysisten asiakaskontaktien loppuminen. Hänen mielestään kasvotusten kohtaaminen ja asiakkaan hyvä palveleminen on yksi kauppiaan tärkeimmistä tehtävistä.

– Henkilökohtaisesti yksi vahvuuksiani on vaatekauppiaana aina ollut se, että minulla on hyvä tyylisilmä ja näen heti vartalomallista, millaiset vaatteet kenellekin sopivat. Verkkokaupassa tätä taitoa ei nyt voi enää hyödyntää samalla tavalla, Tokola pahoittelee.

Vaikka eletään digitaalisessa maailmassa, ei se tarkoita, että henkilökohtaisesta palvelusta täytyisi luopua kokonaan.

Tokolan mukaan verkkokauppiaan ei kuitenkaan tarvitse olla kasvoton, vaan hänkin voi tarjota henkilökohtaista palvelua. Hän onkin keksinyt useita tapoja palvella asiakkaitaan persoonallisesti.

Hän muun muassa kirjoittaa lähteviin tilauksiin mukaan henkilökohtaisen viestin käsin. Hän myös tarjoaa asiakkailleen pukeutumiskonsultaatiota sähköpostin välityksellä ja suunnittelee laajentavansa konsultaatiopalvelua videoyhteyden avulla, jolloin asiakkaan kanssa on jälleen mahdollista kommunikoida kasvotusten.

– Vaikka eletään digitaalisessa maailmassa, ei se tarkoita, että henkilökohtaisesta palvelusta täytyisi luopua kokonaan. Täytyy vain keksiä uusia keinoja, Tokola muistuttaa.

Verkkokaupan edut

Verkkokaupassa on toki monia hyviä puolia verrattuna kivijalkaan. Fyysinen liike on avoinna tiettyinä aikoina ja sitoo henkilökunnan olemaan paikalla koko aukioloajan. Verkkokauppa on auki 24/7 ja asiakas voi käydä kaupassa silloin, kun hänelle sopii. Kauppiaan puolestaan ei tarvitse olla fyysisesti läsnä, vaan hänkin voi tehdä työnsä silloin, kun hänelle parhaiten sopii.

– Se on ihan mielettömän hieno tunne, kun olet itse vapaa-ajalla, vaikka aurinkoa ottamassa ja kauppa vaan käy ja tilauksia tulee sisään. Toki työtä on tehty kovasti ennen sitä, mutta nyt voi suunnitella ajankäyttöään paljon vapaammin, Mikaela Tokola kertoo.

Netvisor taloushallinto-ohjelmasta on valmis integraatio useisiin verkkokauppa-alustoihin.

Verkkokaupassa asiakaspotentiaali on paljon laajempi kuin kivijalassa. Jos aikaisemmin asiakaskunta koostui vaikkapa vain yhden kaupunginosan asukkaista, on verkkokaupassa mahdollista valloittaa koko maa tai jopa ryhtyä tekemään kansainvälistä kauppaa.

Myös tarjooma voi verkkokaupassa olla huomattavasti kivijalkaa laajempi, kun kaikkia myytäviä tuotteita ei tarvitse säilyttää omassa varastossa. Useilla toimittajilla on oma varastoverkkokauppansa jälleenmyyjille, josta kauppias voi tilata tuotteet vasta sitten, kun asiakas on tehnyt tilauksensa.

Näin asiakas pystyy myös valinnoillaan vaikuttamaan enemmän siihen, mitä liikkeessä myydään. Eikä kauppiaan tarvitse sitoa suuria summia rahaa varastotiloihin ja kattavaan valikoimaan.

Kivijalan strategia ei toimi verkkokaupassa

Verkkokaupassa kaupankäynti tapahtuu hyvin eri periaatteilla kuin kivijalassa. Verkkokaupassa toki kohdennetaan markkinointia samalla tavalla kuin fyysisessä liikkeessä, mutta koska verkkokaupassa käydään paljon vain katselemassa, täytyy sinne saada liikennettä merkittävästi enemmän.

Verkkokaupan markkinointi tapahtuu sekin tietysti pääosin verkossa. Digitaalisia markkinointikanavia on paljon ja pysyäkseen niin sanotusti relevanttina asiakkaille, täytyy markkinointia tehdä koko ajan.

Kyllähän tässä on hetkittäin ollut melkein tippa linssissä.

– Kun kivijalassa voi vaikuttaa asiakkaan päätöksiin vielä liikkeessä tarjoamalla hänelle asukokonaisuuksia ja erilaisia vaihtoehtoja, ei verkkokaupassa ole tällaista mahdollisuutta. Se kaikki, brändi, tuotteiden laadukkuus, ajankohtaisuus, toimivuus ja niin edelleen täytyy olla valmiina siellä verkkokaupassa, Tokola kuvailee.

Verkkokaupassa asiakaskokemukseen vaikuttavat eri asiat. Siellä asiakaspolku täytyy miettiä eri tavalla kuin kivijalassa. Mistä asiakas löytää meidän kaupan, miltä ensikosketus etusivulla näyttää ja tuntuu, löytääkö tuotteita helposti, miten ne saa ostoskoriin sekä miten maksaminen ja tavaroiden toimitus tapahtuu.

Jo verkkokauppaa perustettaessa on hyvä miettiä, miten asiat voi tehdä asiakkaalle mahdollisimman helpoiksi. Toisaalta on tärkeää tehdä verkkokaupan hoitamisesta myös itselle mahdollisimman helppoa. Esimerkiksi integroimalla verkkokauppaan automaattinen varastonhallinta ja kirjanpito heti alusta alkaen, säästät omaa työaikaa merkittävästi.

Verkkokauppa vaatii erilaista osaamista

Verkkokaupan ylläpito ei nykyaikana enää vaadi koodaustaitoja, vaan alustat on pääosin rakennettu helposti ylläpidettäviksi. Kuitenkin verkkokaupan suunnittelu, rakentaminen ja päivittäminen edellyttävät jonkinlaista teknistä käsitystä siitä, miten asiat toimivat.

Toki kaiken voi ostaa palveluna ulkopuoliselta, mutta palveluilla on aina hintansa ja se voi syödä merkittävästi verkkokauppasi katetta. Mikaela Tokola käyttää osittain ulkopuolisia palveluita, mutta hän tekee päivittäiset ylläpitotoimenpiteet; tuotteiden lisäämisen, poistot, kuvien lisäämisen, tekstien päivitykset jne itse.

– Kyllähän tässä on hetkittäin ollut melkein tippa linssissä. Oma paras osaaminen on aina ollut siellä asiakaspalvelussa, mutta nyt on pitänyt opetella aika paljon myös sitä teknistä puolta. Toki siinä kannattaa käyttää ulkopuolista apua, mutta jos haluaa pitää bisneksen omissa käsissään, täytyy se vain opetella, Tokola muistuttaa.

Lisää Mikaelan kokemuksia verkkokauppiaana olemisesta Bisnespöytä-podcastissa. Mukana keskustelussa Passeli Verkkokaupan tuotepäällikkö Markus Jokela. Hän kertoo mm. verkkokauppa-alusta valitsemisesta sekä opastaa, mistä verkkokaupan perustaminen kannattaa aloittaa ja mitkä ovat aloittamisvaiheessa tärkeimmät huomioitavat asiat ja tehtävät?


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.