Ekastra Oy: Netvisor ja Severa vahvana tukena rakennusliikkeen johtamisessa

Pääkaupunkiseudulla toimiva rakennusliike Ekastra on rakentanut 30-vuotisen menestystarinansa vahvan osaamisen ja asiakastyytyväisyyden pohjalle. Toimitusjohtaja Pauliina Kolehmainen kertoo, miten Netvisor ja Severa ovat tukeneet yrityksen toimintaa ja auttavat parantamaan asiakastyytyväisyyttä entisestään.
Ekastra täytti vuonna 2024 30 vuotta ja on kulkenut pitkän matkan perheyrityksenä. Pauliina Kolehmainen, joka on johtanut yritystä reilut 8 vuotta, kertoo ylpeänä yrityksen erikoistumisesta laajoihin ja korkeatasoisiin huoneistoremontteihin pääkaupunkiseudulla.
”Meillä on keskimäärin 8-10 työntekijää ja pyrimme edelleen kasvamaan. Olemme valinneet yksityishenkilöille tehtävät remontit, pientalojen laajennukset ja omakotitalojen remontit pääasiakaskunnaksemme”, Kolehmainen kuvailee yrityksen strategiaa.
Sähköinen taloushallinto menestyksen kulmakivenä
Kolehmaisen tausta talousjohdon puolelta näkyy vahvasti siinä, miten systemaattisesti Ekastrassa seurataan yrityksen taloutta useista eri näkökulmista. Netvisor on ollut heillä käytössä jo noin 10 vuotta, ja se muodostaa yrityksen toiminnan selkärangan.
”En osaa kuvitella miten hoitaisin työtäni, jos minulla ei olisi Netvisoria. Mielestäni fiksun yritysjohtamisen ensimmäinen edellytys on, että projektien kannattavuutta on helppo seurata ja työaikamerkinnät kulkevat sähköisesti ja palkat menevät maksuun ilman manuaalisia lippulappuja”, Kolehmainen painottaa.
Lue lisää Netvisor taloushallinnosta >>
Päivittäinen työkalu johtamiseen
Netvisor palvelee Kolehmaista päivittäisenä työkaluna yrityksen johtamisessa. Hän tarkastaa laskut ja seuraa taloutta tuloslaskelmalta ja taseelta taisin väliajoin ja kassavirtaa lähes päivittäin.
”Kun kaikki on Netvisorissa sähköisesti, se todella toimii. Pystymme saumattomasti kommunikoimaan kirjanpitäjän kanssa, kun kaikki tieto on siellä. Meillä on ollut se niin kauan käytössä, etten osaisi kuvitella mitään muuta”, Kolehmainen kiittelee.
En osaa kuvitella miten hoitaisin työtäni, jos minulla ei olisi Netvisoria
Erityisesti hän arvostaa sitä, miten helposti Netvisorista pääsee porautumaan yksityiskohtiin.
”Tuloslaskelman ja taseen kautta pääsee aina selvittämään, jos jokin on outoa, ja voi heittää kuvakaappauksen kirjanpitäjälle selvitettäväksi.”
Severa tuo hallinnan projekteihin
Noin neljä vuotta sitten Ekastrassa otettiin käyttöön Severa toiminnanohjausjärjestelmä, koska projektikohtainen seuranta on yritykselle elinehto.
”Severassa työntekijät tekevät tunti-ilmoitukset mobiilisti, ja kaikki kohdistetaan projekteille. Se on meille riittävä tällä toiminnan tasolla”, Kolehmainen kuvailee.
Ekastralla on keskimäärin 4-5 käynnissä olevaa kohdetta, mutta Kolehmaisen pöydällä on yleensä jopa 15 eri vaiheissa olevaa projektia – tarjousvaiheesta valmiisiin kohteisiin.
”Projektikohtainen kannattavuuden seuranta on mielestäni välttämätöntä. Jos et tee sitä, et tiedä, myytkö oikealla hinnalla tai ovatko kustannusarviosi pielessä”, Kolehmainen perustelee.
Tämä systemaattisuus näkyy tuloksissa.
”Olemme siitä harvinainen remonttiliike, että projektimme melko usein jopa pysyvät sekä aikataulussa että budjetissa. Se on mielestäni hyvä meriitti tällä alalla.”
Luotettava data johtamisen tukena
Ohjelmistojen tuoma luotettava taloustieto on Kolehmaisen mukaan välttämätön yrityksen johtamiselle.
”Jos ei ole luotettavaa taloustietoa käytettävissä, ei voida tehdä analyysiä tai johtopäätöksiä. Jos et tiedä, missä menet, on mahdotonta tehdä harkittuja korjausliikkeitä”, hän summaa.
Jos ei ole luotettavaa taloustietoa käytettävissä, ei voida tehdä analyysiä tai johtopäätöksiä. Jos et tiedä, missä menet, on mahdotonta tehdä harkittuja korjausliikkeitä
Severaan kertyvä toteutunut projektidata auttaa myös tarjousten tekemisessä.
”Työnjohtajille, jotka laskevat tarjouksia, se on arvokasta tietoa. Pystytään tekemään entistä tarkempia tarjouksia ja pysymään aikatauluissa paremmin.”
Saumaton yhteistyö tilitoimiston kanssa
Ekastra tekee yhteistyötä Tasemylly-tilitoimiston kanssa, ja työnjako Netvisorissa on selkeä. Kolehmainen hoitaa ostolaskut ja controller-toiminnot, koska kaikki kohdistetaan projekteille kannattavuuden seuraamiseksi. Tilitoimisto puolestaan vastaa maksatuksista ja juoksevasta kirjanpidosta.
”Yhteistyö on erittäin helppoa ja sujuvaa, kun pääsemme Netvisorissa näkemään samat tiedot ajantasaisesti”, Kolehmainen kertoo.
Hinta-laatusuhde kohdillaan
Kolehmainen kokee Netvisorissa hinta-laatusuhteen olevan kohdillaan.
”Kun me ei tarjota sitä halvinta palvelua vaan hyvää laatua, ajattelen myös omista hankinnoistani samalla tavalla. En odota saavani hyvää ja halpaa samassa paketissa. Netvisorin hinta on mielestäni ihan ok siihen nähden, mitä siitä saamme.”
Molemmat ohjelmistot ovat toimineet todella hyvin kaikki nämä vuodet. Asiakaspalveluun Kolehmaisen on tarvinnut olla yhteydessä vain harvoin, pääasiassa yksittäisten teknisten ongelmien takia.
En odota saavani hyvää ja halpaa samassa paketissa. Netvisorin hinta on mielestäni ihan ok siihen nähden, mitä siitä saamme.
”Ei ole montaa kertaa tarvinnut olla yhteydessä. Ne on olleet yksittäisiä kertoja, kun ei ole saanut laskuja siirtymään Severasta Netvisoriin tai käyttöoikeuksien kanssa on ollut ongelmia. Apua olemme aina saaneet riittävän nopeasti”, Kolehmainen kertoo.
Helppokäyttöisyys valttina
Kun kysytään parasta puolta ohjelmistoissa, Kolehmainen korostaa helppokäyttöisyyttä ja sähköisyyttä.
”Molemmat ovat helppokäyttöisiä ja palvelevat meitä siinä tarpeessa, mikä meillä on. Sähköisyys on se juttu. Ne aidosti toimivat.”
Kolehmainen on tyytyväinen nykyisiin ratkaisuihin ja aikoo jatkaa niiden kanssa. Hän näkee ohjelmistot päivittäisenä osana yrityksen toimintaa, joita ilman liiketoiminnan pyörittäminen olisi mahdotonta.
”Kuten sanottu, ne ovat päivittäinen osa meidän työtämme. Olemme tyytyväisiä käyttäjiä”, hän summaa.
Ekastran tarina osoittaa, miten oikeat ohjelmistovalinnat voivat nostaa perinteisen rakennusliikkeen uudelle tasolle. Netvisorin ja Severan avulla yritys on pystynyt rakentamaan luotettavan maineen alalla, jossa budjetit ja aikataulut usein paukkuvat. Se on saavutus, josta voi olla ylpeä.