Miksi tilitoimiston kannattaa kehittää toimintaansa?

Tilitoimistoalalla on meneillään suuri muutos. Asiakkaiden odotukset kasvavat, teknologia kehittyy vauhdilla ja kilpailu kiristyy. Olen huomannut omassa työssäni, että menestyminen vaatii nykyään paljon enemmän kuin vain perinteisten kirjanpitopalvelujen tarjoamista.
Henkilökunnan hyvinvointi on yrityksen selkäranka
Ensimmäinen asia, jonka haluan nostaa esiin, on henkilökunnan jaksaminen ja viihtyminen. Se on mielestäni kaiken perusta. Jos meillä on selkeät toimintamallit ja asioiden hallinta on kunnossa, se auttaa työntekijöitä jaksamaan ja viihtymään työssään. Hyvistä kirjanpitäjistä tulee luottohenkilöitä asiakkaille.
Jos henkilökunnassa on kovaa vaihtuvuutta, se syö pohjan koko toiminnalta. Uusien työntekijöiden kouluttaminen vie resursseja pois siitä tekemisestä, mikä tuo rahaa kassaan. Tämä on aina myös kustannuskysymys.
Olen havainnut, että jos toimintatavat ovat sekavia ja epäselviä, se näkyy heti henkilökunnassa. Ja se näkyy myös asiakkaille asti. Siksi on tärkeää miettiä ja pohtia näitä asioita jatkuvasti.
Yrityksen menestys lähtee henkilökunnan ja asiakkaiden tyytyväisyydestä
Uskon vahvasti siihen, että yrityksen menestys lähtee henkilökunnan ja asiakkaiden tyytyväisyydestä. Se ei ole pelkästään lisämyynnistä tai liikevaihdosta kiinni. Jos nämä perusasiat ovat kunnossa, liikevaihtokin kasvaa luonnostaan.
Nykyään viranomaismääräykset muuttuvat jatkuvasti, verohallinnon tulkinnat päivittyvät ja kaikki on jatkuvassa muutoksessa. Pienenkin tilitoimiston on pystyttävä vastaamaan näihin haasteisiin ja siksi jatkuva kouluttautuminen on tärkeää.
Kouluttautuminen tukee myös henkilökunnan jaksamista ja työssä viihtymistä.
Digitalisaatio ei ole tulevaisuutta – se on nyt
Kehityksen mukana pysyminen on välttämättömyys. Uudet yrittäjät, erityisesti nuoret yrittäjät, hakevat suoraan digitaalisia ratkaisuja. He eivät suostu toimittamaan papereita, vaan odottavat, että kaikki hoituu sähköisesti ja mieluiten kännykällä.
Kun nyky-yrittäjällä on pitkät työpäivät ja hänellä on joka tapauksessa se kännykkä kädessään, pitää ostolaskujen hyväksyntä ja kuittien lähetys pystyä hoitamaan samalla työvälineellä. Mitä enemmän ominaisuuksia pystymme viemään mobiiliksi, sen parempi se on yrittäjille.
Eikä sitäkään kannata unohtaa, että mitä helpompi asiakkaan on hoitaa laskujaan ja kuittejaan, sen parempi se on kirjanpitäjälle – silloin asiat hoituvat ajallaan eikä niiden perään tarvitse kysellä.
Arkisten asioiden hoitamisen lisäksi myös talousraportteja odotetaan nykyään paljon nopeammin kuin aikaisemmin. Kun iäkkäämmälle yrittäjälle riittää, että hänelle lähettää tuloslaskelman ja alv-maksulapun kerran kuussa, se ei todellakaan riitä nuorelle aloittavalle yrittäjälle. Hän haluaa päästä raportteihin käsiksi itse ja mielellään niin, että ne ovat ajan tasalla koko ajan.
Lisäarvon tuottaminen on avain menestykseen
Meidän on myös itse opeteltava käyttämään näitä nykyaikaisia, fiksuja työkaluja. Niiden avulla esimerkiksi budjetointi ja liiketoiminnan seuranta ovat huomattavasti aikaisempaa helpompia tehdä.
Ne ovat tietysti sellaista konsultoivaa työtä, joka on aina lisäpalvelua ja josta pääsee laskuttamaan. Mutta tärkeämpää on, että se auttaa asiakasta ymmärtämään omia lukujaan ja liiketoimintaansa.
Hyvät asiakaskokemukset tuovat lisää asiakkuuksia ja lisää asiakaspysyvyyttä
Asiakkailla on aina jotain; pitää kehittää tai tehdä investointeja tai etsiä säästöjä. Kun pystymme auttamaan näissä tärkeissä päätöksissä eli tuottamaan lisäarvoa asiakkaalle, asiakas saa aina paremman asiakaskokemuksen. Hyvät asiakaskokemukset tuovat lisää asiakkuuksia ja lisää asiakaspysyvyyttä.
Asiakkaan menestys on tilitoimiston menestys
Muista aina, että asiakkaan etu on myös tilitoimiston etu. Kun asiakkaat saavat parempaa palvelua ja opastusta taloushallinnon asioissa, he ymmärtävät omaa liiketoimintaansa paremmin. Paremmin pärjäävä asiakas maksaa laskunsa ajoissa. Ja kun asiakas kasvaa, tilitoimistonkin liikevaihto kasvaa.
Tämän ymmärtäminen on muuttanut omaa ajatteluani. Aikaisemmin saatoin ajatella, että riittää, kun saan tuotettua ne viranomaisten vaatimat palvelut asiakkaalle. Nyt ajattelen, että haluan auttaa asiakasta menestymään – se on paljon parempi lähtökohta.
Teknologia vapauttaa aikaa merkityksellisemmälle työlle
Kun rutiinityön määrää saadaan teknologian avulla pienemmäksi, pystymme keskittymään siihen mikä on tärkeää. Asiakkaan tukemiseen omassa yrittäjyydessään.
Kun työnkuva muuttuu, voimme houkutella alalle myös uudenlaisia kirjanpitäjiä, joilla on rohkeutta kommunikoida asiakkaiden kanssa ja joilla on myyvempi ote.
Kehittäminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii rohkeutta muuttaa totuttuja tapoja
Työ muuttuu pikku hiljaa väistämättä konsulttityöksi. Siksi tarvitsemme ihmisiä, jotka uskaltavat ja osaavat toimia asiakkaiden kanssa, jotka myös tutkailevat asiakkaiden tarpeita. Emme tarvitse enää pelkästään rutiinien pyörittäjiä.
Kasvu ei ole ainoa syy kehittää
Toiminnan kehittäminen on nykyaikana lähestulkoon ainoa tapa säilyttää asemansa taloushallinnon alalla. Työelämä muuttuu ja työntekijöiden tarpeet muuttuvat. Näihin muutoksiin täytyy pystyä vastaamaan, jotta henkilökunta jaksaa ja viihtyy työssään.
Teknologisesta kehityksestä jättäytyvät tilitoimistot kuihtuvat väistämättä pois, kun paperiasiakkaat eläköityvät. Jos eläkeikä jo lähestyy ja kaipaat omille eläkepäivillesi turvaa, kuten minä, on nyt viimeiset hetket aloittaa oman yrityksesi kehittäminen, jotta saat elämäntyöstäsi ansaitsemasi palkkion.
Kehittäminen ei ole vaikeaa, mutta se vaatii rohkeutta muuttaa totuttuja tapoja. Kun ymmärrämme, että asiakkaan menestys on meidän menestystämme ja että teknologia on työkalu, joka auttaa meitä palvelemaan paremmin, olemme oikealla tiellä.
Tärkeintä on muistaa, että kaiken keskiössä ovat ihmiset – sekä omat työntekijämme että asiakkaamme. Kun pidämme heistä hyvää huolta, menestys seuraa.