Taloushallinto

ViDA -uudistus tulee 2030 – Miten valmistaudun siihen ajoissa?

2 min luku | 18.8.2025
ViDA eli VAT in the Digital Age

ViDA -paketti eli VAT in the Digital Age (Arvonlisävero digitaalisella aikakaudella) hyväksyttiin EU:ssa ja se tuo mukanaan useita muutoksia EU-kauppaa harjoittaville yrityksille. Kokosimme tähän nostoja muutoksista erityisesti sähköiseen laskutukseen liittyen. 

Mikä muuttuu?

  • Yritysten on laskutettava EU-myynnit toisilta yrityksiltä sähköisesti EU-standardin mukaisina verkkolaskuina 1.7.2030 eteenpäin
  • Raportoinnista viranomaisille tulee lähes reaaliaikaista, samalla yhteenvetoilmoituksista luovutaan

Sähköinen laskutus

Myyntilaskut on uudistuksen myötä lähetettävä eurooppanormin mukaisina verkkolaskuina (EN 16931). Suomessa tämä ei tuo haasteita sillä valtaosa ohjelmistoista tukee jo nyt tätä formaattia. 

Enemmän haastetta voi tuoda laskutusrytmin saaminen riittävän nopeaksi. Laskuille on saatava kaikki tarvittavat tiedot nopeasti ja laskutuksen toimittava tehokkaasti. Laskut on lähetettävä viimeistään 10 päivän kuluessa tavaran toimittamisesta tai palvelun suorittamisesta. 

Raportointi

Myyntilaskujen osalta raportointi suoritetaan lähes reaaliaikaisesti. Ostolaskujen raportoinnin aikaikkuna riippuu kunkin jäsenvaltion säännöksistä. EU:n tavoite on viisi päivää, mutta jokainen jäsenvaltio voi päättää ajan itse.

Raportointi ei koske koko laskua, vaan vain tiettyjä laskun tietoja. Vielä ei ole selvää, mitä kaikkia tietoja tullaan raportoimaan. Mm. alv-koodia ei ainakaan vielä ole direktiivin mukaisissa pakollisissa laskumerkintävaatimuksissa. 

Euroopan verkkolaskustandardin päivitys on meneillään ja tavoitteena on saada se linjaan ViDA-uudistusten vaatimusten kanssa. Eroa on vielä myös siinä, että ViDA hyväksyy Suomessa paljon käytetyt koontilaskut, mutta standardi ei. 

Elämme muutosta

Monet yksityiskohdat ovat vielä epäselviä ja ketteryyttä vaaditaan. Suomessa muutokset on sisällytettävä osaksi kotimaista lainsäädäntöä ja Verohallinnon ohjeistusta asiaan on luvassa vasta tämän jälkeen. 

On osin ennakoitava ja osin vain ketterästi toimittava muutosten mukaan. On kuitenkin syytä lähteä kartoittamaan, kuinka tulevat muutokset vaikuttavat yritysten laskutukseen ja raportointiin ja kuinka kiristyviin laskutus- ja raportointiaikatauluihin käytännössä taivutaan.  

Varmista nämä asiat 

  • Asiakkaasi käyttävät verkkolaskutusta. Lue täältä lisää, kuinka verkkolaskut otetaan käyttöön Netvisorissa: Verkkolaskutus Netvisorilla
  • Myyntilaskujen muoto täyttää EU-standardin vaatimukset. Netvisorista pystytään lähettämään EU-standardin mukaisia verkkolaskuja. Katso täältä lisää: EU-standardin mukaiset verkkolaskut Netvisorissa
  • Taloushallinnon prosessisi toimivat riittävän nopeasti, että laskut saadaan lähtemään riittävän nopeasti. Saadaanhan kaikki laskutustiedot ajoissa kasaan laskutusta varten?
  • Seuraa tilannetta; muutosten yksityiskohdat tarkentuvat. Me Netvisorilla seuraamme tilannetta ja kerromme muutoksista mm. blogeissa. Seuraa myös verohallinnon viestintää. 

Lue lisää: Netvisor pysyy puolestasi kärryillä muuttuvista säännöksistä

Marja-Liisa Lohtander

Marja-Liisa Lohtander työskentelee Netvisorin tuotekehityksessä Senior Business Analyst-roolissa auttaen kaikkia tiimejä. Taloudellisen informaation luotettavuus on aina ollut lähellä Marja-Liisan sydäntä.