Juva Shipping aloitti toimintansa reilut kymmenen vuotta sitten yhdellä vesibussilla. Alkuun yrityksen perustaja ja liiketoiminnan kehittäjä Oskari Juva ajoi itse vesibussilla asiakkaita Tapiola-yhtiöiden edustussaareen Helsingissä. Alusta alkaen yrityksen taloutta on hoidettu Netvisorilla, jonka käyttöä on skaalattu yrityksen tarpeiden kasvaessa.

juva-shippingin-kasvutarina

Pikkuhiljaa yritys alkoi laajentua hankkimalla lisää aluksia. Kun polttoaineen tarve lisääntyi, oli luonnollista hankkia myös oma polttoaineen jakelupiste Helsingistä, Kaivopuistosta. Kaivopuiston merihuoltoaseman yhteyteen perustettiin myös konsernin ensimmäinen ravintola.

Merihuoltoaseman hankinnan myötä omistajaveljekset Oskari ja Joonas Juva huomasivat, että he tarvitsevat myös tankkerin polttoaineen kuljetusta varten. Ja, kun oli tankkeri, oli luonnollista alkaa laajentaa merihuoltoasematoimintaa. Vajaassa kymmenessä vuodessa pienestä yhden vesibussin yrityksestä kasvoi useiden yhtiöiden konserni, jossa Juvan veljekset toimivat hallituksen jäseninä ja osakkaina. Toiminta kattaa tällä hetkellä meriliikenteen lisäksi muun muassa öljytukun, matkailukohteen Helsingin edustalla, verkkopalveluita ja ravintolaketjun.

Netvisor on ollut meille korvaamaton työkalu taloushallinnossa. Se on ollut se mahdollistava tekijä meidän kasvussa.

Kasvutarina pienestä kahden miehen yrityksestä parhaimmillaan noin 200 työntekijää työllistäväksi konserniksi on mielenkiintoinen. Se on vaatinut yrittäjiltä paljon kekseliäisyyttä, rohkeutta ja hienoista hulluuttakin. Toisaalta Oskari Juva kiittelee myös nykyteknologiaa yrityksen kasvun mahdollistamisesta.

– Netvisor on ollut meille korvaamaton työkalu taloushallinnossa. Se on ollut se mahdollistava tekijä meidän kasvussa. Ilman sitä emme olisi voineet kasvaa kymmenen miljoonan liikevaihtoa pyörittäväksi yhtiöksi näin pienellä organisaatiolla. Netvisorin ansiosta olemme voineet keskittyä tekemiseen, eikä aikaa ole tarvinnut tuhlata paperin pyörittämiseen, Juva kertoo.

Nykyteknologia mahdollistaa kasvun

Juva Shipping pyrkii jatkamaan kasvun tiellä ja sitä varten he myös etsivät uusia toimintaansa tukevia järjestelmiä. Viime vuonna he ottivat käyttöön Erply-kassajärjestelmän (entinen ElisaKassa). Yhtiö laajensi toimintaansa Helsingin edustalla sijaitsevaan Vallisaareen, jossa he tarjoavat monenlaisia ulkoilu- ja virkistyspalveluita sekä kahvila- ja ravintolapalveluita. Saarelle haluttiin ketterä pilvipohjainen kassajärjestelmä, koska myynnissä on hyvin erilaisia palveluita ja käytössä on useita kassapisteitä, joista osa myös liikkuvia.

– Meillä on kymmenkunta alihankkijaa, jotka laskuttavat omista palveluistaan, mutta halusimme kaikki yhteen ja samaan järjestelmään. Erply täyttää tässä mielessä meidän tarpeemme täydellisesti, Juva kehuu.

Näin jälkeenpäin ajatellen oli todella järkevää ottaa heti riittävän iso järjestelmä käyttöön. Yrityksen kasvaessa ei ole tarvinnut vaihtaa järjestelmää.

Erplystä on myös integraatio Netvisoriin, jonka kautta myyntitiedot siirtyvät päivittäin yrityksen kirjanpitoon. Pientä viilausta kassajärjestelmään Oskari Juva kuitenkin toivoisi. Tällä hetkellä kassamyynnistä kirjautuu kirjanpitoon yksi, koko päivän myyntisumma, kun Juva haluaisi seurata myyntiä kustannuspaikkakohtaisesti.

Kasvuyrityksen kannattaa sijoittaa järjestelmiin

Juva Shipping on kasvanut merkittävästi rohkeiden valintojen ansiosta. Perustaja ja liiketoiminnan kehittäjä Oskari Juvan mukaan he muun muassa lähtivät etunenässä pienistä yrityksistä sähköistämään taloushallintoaan. Alkuun Netvisor oli tuntunut hieman kalliilta vaihtoehdolta, mutta myöhemmin Juva ei ole katunut valintaansa.

– Aika aikaisessa vaiheessahan me hankittiin Netvisor, mutta näin jälkeenpäin ajatellen oli todella järkevää ottaa heti riittävän iso järjestelmä käyttöön. Yrityksen kasvaessa ei ole tarvinnut vaihtaa järjestelmää, eikä se kasvukaan olisi ollut mahdollista ilman sitä. Olen todella tyytyväinen, että tässä asiassa osattiin ottaa etukeno.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.