logo-Artboard 3

Loppuunpalamisesta on tullut yksi kansantaudeistamme. Mielenterveyden ongelmat ovat toiseksi suurin pitkien sairauslomien aiheuttaja tuki- ja liikuntaelinsairauksien jälkeen. Kaikki mielenterveysongelmat eivät toki liity työelämän, mutta Työterveyslaitoksen tutkimusten mukaan jopa neljännes suomalaisista on kokenut jonkinasteista työstressiä.

Työuupumus voi iskeä keneen tahansa.

Yrittäjät ovat työnsä luonteen vuoksi tavallista työntekijää suuremmassa riskissä sairastua työuupumukseen. Toisaalta yrittäjällä on hyvin harvoin mahdollista ottaa tarvittavaa pitkähköä sairauslomaa uupuuksesta palautumiseen.

Siksi yrittäjän on erityisen tärkeää tunnistaa uupumuksen ensioireet ja ymmärtää, miten muuttaa toimintaansa välttyäkseen todelliselta loppuunpalamiselta.

Tomin loppuunpalamis- ja selviytymistarina

Yrittäjä ja luennoitsija Tomi Kaukinen sairastui vuonna 2017 työuupumukseen. Hänellä meni kuitenkin kuukausia ennen kuin hän tajusi, mistä erikoisissa oireissa oikein oli kysymys. Vasta saatuaan oikean diagnoosin ja lääkkeet sekä jätettyään toimitusjohtajan paikkansa perustamassaan yrityksessä, alkoi hän parantua.

Kaukinen kertoo olevansa edelleen toipilas, yli kaksi vuotta diagnoosin ja tervehtymisen alkamisen jälkeen. Vuosien ajan kertyneestä henkisestä kuormasta palautuminen ei tapahdu viikoissa eikä edes kuukausissa.

Tomi Kaukinen kertoo olleensa suorittaja koko ikänsä. Jo kouluaikana hänen todistuksessaan komeili pitkä rivi kymppejä. Opiskeluaikana hän opiskeli useita oppiaineita yhtäaikaa. Muutamien vuosien palkkatyön jälkeen hän päätti perustaa ensimmäisen yrityksensä.

Aluksi ajatus tuntui oudolta, mutta loppujen lopuksi ratkaisu oli itsestään selvä.

Startup-yrittäjyys ei kuitenkaan riittänyt, vaan hän ryhtyi hektisimpään yrityksen kasvuaikaan vielä treenaamaan teräsmieskisoihin. Siksi olikin suuri yllätys, kun kovimmassa kunnossa ollessaan hänelle alkoi ilmestyä ihmeellisiä vatsa- ja selkäkipuja. Hänen oireitaan tutkittiin kaikin mahdollisin keinoin, mutta mitään fyysistä vikaa ei löytynyt.

Lopulta yksi lääkäri esitti, että voisivatko oireet johtua stressistä. Aluksi ajatus tuntui Tomista oudolta, mutta loppujen lopuksi ratkaisu oli itsestään selvä. Oireet helpottivat heti, kun hän päätti luopua päivätyöstään.

Kuuntele koko tarina podcastista

Selviytyminen vaatii muutosta

Tomi kuvailee kuinka outoa ja ironista oli, kun hän tunsi suunnatonta iloa siitä, että hän oli lopettanut työnteon. Päätös ei todellakaan ollut helppo. Hän luuli, että yrityksen jättäminen olisi maailmanloppu. Loppujen lopuksi se oli jotain aivan päinvastaista. Se toi hänelle täysin uusia mahdollisuuksia työelämässä.

Suurten muutosten tekeminen voi tuntua mahdottomalta, koska harvoin osaamme nähdä positiivista tulevaisuutta muutoksen takana. Tomi Kaukinen kuitenkin muistuttaa, että hyvin harva muutoksen tehnyt on sitä katunut, päin vastoin.

Jos nykyinen elämäntahti tekee olosi huonoksi, on erittäin tärkeää tehdä muutoksia. Mitä aikaisemmin muutoksia tekee, sitä pienemmät muutokset voivat riittää.

Pari vinkkiä parempaan jaksamiseen

Jos huomaat olevasi uupunut tai epäilet outojen oireiden voivan johtua työstressistä, kannattaa heti tehdä jotain muutoksia arkeen.

Kaikkein tärkeintä on pitää huolta omasta jaksamisestaan ja siihen tunnetusti vaikuttaa eniten nukkuminen. Huolehdi, että saat unta riittävästi. Älä vie kännykkää makuuhuoneeseen. Olisi myös hyvä, että sinulla olisi jokin harrastus, jossa rentoudut ja joka vie ajatukset pois töistä.

Tunnusta itsellesi, että sinun ei tarvitse huolehtia kaikesta yksin. Delegoi ne tehtävät, jotka voit. Ota käyttöösi järestelmiä, joilla voit automatisoida pieniä arkisia askareita. Karsi elämästäsi turhat pois.

Mieti, onko sinulla jotain ylimääräisiä kuormittavia tehtäviä tai harrasteita työn ulkopuolella. Organisoi työpäiväsi tarkemmin. Luo prosesseja ja rutiineja, jolloin tärkeät tehtävät tulee varmasti hoidettua ja ei niin tärkeät tehtävät tehdään, kun ehditään.

Vapauta aivokapasiteettia, käyttämällä kalenteria ja muistiinpanotyökaluja. Sinun ei tarvitse säilyttää muistissa kaikkia pieniä asioita ja tehtäviä.

Ennakointi tärkeää

Jokainen meistä ajattelee olevansa kuolematon. Kuitenkin loppuunpalaminen voi tapahtua kenelle tahansa. Työstressin oireita voisi luetella loputtoman listan, mutta kattavaa luetteloa on lähes mahdotonta laatia. Jokainen meistä reagoi stressiin eri tavoin. Joku oireilee fyysisesti, toinen psyykkisesti. Jollekin stressi tulee uniin, joku taas alkaa käydä ylikierroksilla.

Jokainen tuntee itse itsensä parhaiten, joten omien olojensa kuuntelua ja erilaisten tuntemusten analysointia on hyvä harjoittaa silloin tällöin. Näin voi välttää sen todellisen loppuunpalamisen ja pystyä toimimaan yrittäjänä paljon pidempään.

Hyvä on myös muistaa, että kaikki stressi ei ole pahasta. Hetkittäin koettu stressi ajaa meitä työelämässä sopivasti eteenpäin. Jos se kuitenkin alkaa olla päivittäistä ja ahdistavaa, täytyisi siinä vaiheessa uskaltautua muutoksen tielle.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.