Sampsa Wulff, Growth Manager, Visma Solutions Oy

Tilitoimistot voisivat vauhdittaa suomalaisten yritysten kasvua entisestään ottamalla suurempaa roolia asiakkaidensa liiketoiminnan tukemisessa.

Tämä selvisi puolueettomassa, Taloustutkimuksen kesällä 2024 suorittamassa tutkimuksessa, jossa haastateltiin 800 suomalaista yrityspäättäjää. Tuloksia kommentoi Visma Solutions Oy:n Growth Manager Sampsa Wulff.

Lähde: Yritysten taloushallinto 2024 ja tulevaisuuden tarpeet -tutkimus

Yritykset: mistä ostatte talouteen liittyvät konsultointipalvelut?

Tutkimustuloksista selviää, että tilitoimistot tuottavat yrityksille valtaosin lakisääteiset taloushallinnon palvelut: kirjanpidon, tilinpäätöksen ja lakisääteiset ilmoitukset.

Neljän vuoden aikana tilitoimistojen tuottamissa palveluissa asiakkailleen ei ole juuri tapahtunut kasvua, vaan päinvastoin – kun kuviota katsoo, on näkyvissä jopa pientä laskua. 

– Tuloksia ei pidä kuitenkaan lukea väärin, muistuttaa Sampsa Wulff. 

– Se, että asiantuntijapalveluita ja budjetointia ei osteta tilitoimistoilta, ei tarkoita sitä, etteivät yritykset hankkisi niitä lainkaan. 

Moni yritys hyötyisikin varmasti siitä, että kolmannen osapuolen sijaan tuttu tilitoimisto, joka tuntee yrityksen bisneksen ja tilanteen, auttaisi myös näissä tulevaisuuteen katsovissa talouden palveluissa

Tyypillisesti strategisiin hankkeisiin, ennustelaskentaan ja talouden mallinnuksiin haetaankin apua erilaisilta konsulttitoimistoilta. 

– Moni yritys hyötyisikin varmasti siitä, että kolmannen osapuolen sijaan tuttu tilitoimisto, joka tuntee yrityksen bisneksen ja tilanteen, auttaisi myös näissä tulevaisuuteen katsovissa talouden palveluissa, Wulff lisää. 

Lähde: Yritysten taloushallinto 2024 ja tulevaisuuden tarpeet -tutkimus

Yritysten taloushallinto-osaaminen kasvaa – lisähaasteita tilitoimistoille?

Neljän vuoden aikana moni yritys on automatisoinut taloushallintonsa perusprosesseja ohjelmistojen avulla. Tilitoimistojen asiakkaista on tullut entistä osaavampia tietyissä asioissa. Kehitys on siis mennyt oikeaan suuntaan, koska asiakkaat ovat oppineet seuraamaan itse kannattavuuttaan, kassavirtaa ja muita liiketoiminnan kannalta merkityksellisiä tekijöitä. 

Sitten, kun viimeisetkin perusprosessit on digitalisoitu, niin mitä asiakas lopulta tilitoimistolta ostaa?

– Matalalla roikkuvat hedelmät alkaa tilitoimistoissa olla jo poimittu, sillä osto- ja myyntilaskut sekä lakisääteiset raportit alkavat jo olla sähköisiä yhä useammassa yrityksessä. Sitten, kun viimeisetkin perusprosessit on digitalisoitu, niin mitä asiakas lopulta tilitoimistolta ostaa?, Sampsa Wulff kysyy.

Osaako tilitoimisto tarjota asiantuntijapalveluita?

Jo pitkään onkin puhuttu siitä, että taloushallintoala siirtyy lakisääteisistä päivittäispalveluista kohti asiantuntijapalveluiden tarjontaa. Missä on vika, kun kehitys näyttää laahaavan?

– Muutos on edelleen odotettua hitaampaa, mutta se tulee pakostakin kiihtymään. Yhteiskäyttö ja tehokkaat ohjelmistot nopeuttavat lakisääteisiä perusprosesseja jo nyt, eikä työkalujen kehitys tule tästä ainakaan hidastumaan, Wulff kuvaa. 

Tulevaisuudessa siintääkin tilitoimistojen bisnekselle kaksi hyvin erilaista skenaariota. 

Ensimmäisessä tilitoimiston rutiinityöt tehostuvat niin paljon, että väkeä voidaan vähentää, ja keskittyä lakisääteisiin tehtäviin, lähinnä automaatioiden tarkistamiseen, minimaalisella henkilöstöllä. 

Toinen vaihtoehto on se, että ohjelmistojen tehostaessa perustoimintaa, alkaa tilitoimisto aktiivisesti tarjota asiakkailleen asiantuntijapalveluita: kassavirtaennusteen tulkintaa, budjetointia ja asiakaskohtaista, tarkempaa raportointia sekä konsultointia.

Alalla olisikin hyvä pohtia, miten asiakkaiden tarpeita voitaisi kuunnella entistäkin herkemmällä korvalla, ja vastata niihin palveluilla paremmin

– Asiantuntijapalveluihin tarvittavaa osaamista tilitoimistoista jo löytyy. Alalla olisikin hyvä pohtia, miten asiakkaiden tarpeita voitaisi kuunnella entistäkin herkemmällä korvalla, ja vastata niihin palveluilla paremmin, Sampsa Wulff mainitsee.

Jos tilitoimistot valjastavat osaamisensa korkeamman jalostusarvon palveluihin, tuottavat ne asiakkailleen enemmän arvoa ja sitä kautta parempaa liiketoimintaa – siis kasvua. 

“Hyvästelkää huijarisyndrooma!”

Miten tilitoimistoissa kannattaisi lähteä liikkeelle asiantuntijapalveluiden tehokkaammassa tarjoamisessa? Sampsa Wulff kehottaa alan toimijoita luottamaan itseensä enemmän. 

– Kannattaa aloittaa asiakkaiden kanssa puhumalla, ihan avoimin kortein. Tilitoimistoissa nähdään yritysten “konepellin alle”, ja monella kirjanpitäjällä on jo valmiiksi hyvä käsitys siitä, miten yritys voisi hoitaa talouttaan vieläkin fiksummin. 

Osaamista tilitoimistoissa löytyy, ja huijarisyndroomalle tulisikin heittää hyvästit. 

– Moni kirjanpitäjä tekee asiantuntijatyötä ja konsultointia jo arjessaan, mutta kokee sen asiakkuuteen kuuluvana neuvontana, osana normaalia asiakassuhdetta. Tilitoimistoissa olisi hyvä tunnistaa ja tuotteistaa myös tämä osaaminen, jotta se saataisi entistä tehokkaammin asiakasyritysten käyttöön.


Visma Solutions Oy on Suomen johtava pilvipalveluiden toimittaja. Ratkaisujamme käyttää Suomessa jo yli 175 000 yritystä. Missiomme on auttaa suomalaisia yrityksiä olemaan kilpailukykyisiä.