TilitoimistotYrittäjyys

Tilitoimistot vastuullisuuden vetureina

2 min luku | 25.6.2025
Vastuullisuus tilitoimistossa

Vastuullisuus ja siihen liittyvät ympäristön, sosiaalisen ja hallinnollisen vastuun näkökulmat ovat nousseet liiketoiminnan keskiöön. Osana vastuullista toimintaa kuuluu oman vaikutuksen arviointi, toimintasuunnitelman tekeminen ja vastuullisuudesta raportointi.

Näen, että tilitoimistoilla voi olla merkittävä rooli niin vastuullisuuden vetureina kuin asiakkaiden auttajina. Tämä blogi perustuu pitämääni kirjanpitäjien Netvisor Pro -koulutukseen

Miksi vastuullisuus on ajankohtaista?

Vastuullisuuden tarve ei ole pelkkä ohimenevä trendi. Euroopan unionin CSRD-direktiivi on asettanut kestävyysraportoinnin yritysten talousraportoinnin rinnalle, mikä tarkoittaa, että yrityksiltä odotetaan yhä laajempaa ja tarkempaa raportointia vastuullisuusteemoihin liittyen. 

Direktiivi koskee tällä hetkellä suuria, listautuneita yrityksiä, mutta sen vaikutukset ulottuvat koko liiketoimintaympäristöön. Pienet ja keskisuuret yritykset ovat toimitusketjun kautta tärkeässä roolissa vastuullisuuden vaatimusten täyttämisessä. Tilitoimistot mukaan lukien. 

Yritysten asiakkaat sekä yhteistyökumppanit vaativat vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita

EU:n Omnibus -direktiivi siirsi CSRD-raportoinnin aikajännettä parilla vuodella eteenpäin ja tiukensi sen vaikutuksen piirissä olevia yrityksiä, mutta vastuullisuusodotukset eivät ole katoamassa mihinkään.

Yritysten asiakkaat sekä yhteistyökumppanit vaativat vastuullisesti tuotettuja tuotteita ja palveluita. Sijoittajat ja rahoittajat painottavat kestävää rahoitusta. Työntekijät puolestaan odottavat työnantajan toimivan vastuullisesti. Puhumattakaan siitä, että ilmastonmuutos ja luontokato vaativat yrityksiltä aktiivista toimintaa.

Millaisia hyötyjä vastuullisuudesta on?

Vastuullisuus ja siitä kertominen sidosryhmille tuo yrityksille monia hyötyjä. Tilitoimistojen rooli on auttaa asiakkaitaan paitsi tunnistamaan, myös hyödyntämään näitä avautuvia mahdollisuuksia.

  1. Riskienhallinta: Vastuullisuusanalyysissa tunnistetaan ja hallitaan mm. sellaisia riskejä kuten ympäristövahingot, sosiaaliset konfliktit, alihankintaketju, korruptio ja epäeettinen toiminta. 
  2. Brändi: Vastuullinen ja hyvin dokumentoitu liiketoiminta, johon yhdistyy avoin ja läpinäkyvä viestintä, voi vahvistaa yrityksen brändiä. Tämä ei ainoastaan lisää luottamusta yritystä kohtaan sidosryhmien keskuudessa, vaan voi myös toimia kilpailuetuna markkinoilla. Vastuullisuusviestinnässä on kuitenkin tärkeää olla aito ja rehellinen. Päälleliimattu  tai epäaito viesti huomataan ja se voi kääntyä itseään vastaan. 
  3. Rahoitus: Vastuullisuuden merkitys kasvaa sijoituspäätöksissä ja rahoituksen saannissa. Yritykset, jotka täyttävät korkeat vastuullisuusvaatimukset, voivat saada helpommin edullista rahoitusta ja houkutella vastuullisuusorientoituneita sijoittajia.
  4. Työntekijät: Asiantuntevista ja sitoutuneista osaajista on monilla aloilla jo pulaa. Vastuullisuus tekee yrityksistä houkuttelevampia työnantajia. Työntekijät arvostavat työpaikkoja, joissa yhtiön ja heidän omat, henkilökohtaiset arvonsa kohtaavat. 
  5. Kilpailuetu: Vastuullisuuteen liittyvät innovaatiot ja tuotteet voivat avata uusia markkinamahdollisuuksia, tuoda kilpailuetua ja mahdollisuuden erottua kilpailijoista. 
  6. Tehokkuus: Kestävä toiminta voi johtaa tehokkuusparannuksiin ja kustannussäästöihin, erityisesti resurssitehokkuuden näkökulmasta. Kun yrityksen toimintaa optimoidaan, päästöt ja kulut vähenevät. 

Mitä tilitoimistot voivat tehdä?

Kun puhutaan vastuullisuudesta tilitoimistojen näkökulmasta, tulee ensimmäisenä mieleen raportoinnissa auttaminen erityisesti talousdatan kautta. Näen kuitenkin tilitoimistojen potentiaalisen roolin tätä monipuolisempana. Tilitoimistoille vastuullisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia laajentaa palveluvalikoimaa ja sitouttaa asiakkaita. 

Tilitoimisto voi edistää asiakkaiden tietoisuutta vastuullisuuden ja sen raportoinnin merkityksestä sekä tarjota opastusta, millaisia hyötyä vastuullisuudesta on yritykselle. Kaikkea ei tarvitse tietää itse vaan verkostoituminen vastuullisuuteen erikoistuneiden yritysten kanssa voi olla fiksuin tapa edetä. 

Riskienhallinnan näkökulmasta tilitoimistolla voi olla rooli tunnistaa erilaisia liiketoiminnan riskejä, jotka liittyvät myös vastuullisuuteen. Esimerkiksi hallinnolliset riskit ja epäeettinen toiminta sekä alihankintaketjun riskipaikat.

Tilitoimistoille vastuullisuus tarjoaa uusia mahdollisuuksia laajentaa palveluvalikoimaa ja sitouttaa asiakkaita

Vastuullisuusdatan keräämisessä ja raportoinnin helpottamisessa tilitoimistoilla voi olla merkittävä rooli. Aloita asiakkaiden nykyisestä talouden ja palkalaskennan datasta ja lähde laajentamaan siitä. Myös valmiiden sapluunoiden ja pohjien käyttö tietojen keräämisessä helpottaa prosessia niin tilitoimistossa kuin asiakasyrityksessä. 

Tilitoimistoilla on vahva osaaminen yrityksille soveltuvista ohjelmistoista, joten voitte suositella asiakkaillenne sellaisia ohjelmistoja, jotka tukevat hyvää hallintotapaa ja vastuullisuutta. Tähän kuuluvat esimerkiksi järjestelmät, jotka mahdollistavat sähköiset yhteydet viranomaisiin sekä tehokkaat, sähköiset taloushallinnon prosessit.

Vastuullisuus ei ole vain vaatimus, vaan mahdollisuus

Tilitoimistojen kannattaa ottaa aktiivinen rooli asiakkaiden perehdyttämisessä vastuullisuuden edistämiseen, sillä se ei ainoastaan tuo lisäarvoa asiakkaille, vaan voi myös tuoda kilpailuetua ja erottautumista tilitoimistolle. Vastuullisuus ja kestävän liiketoiminnan kehittäminen on jatkuva oppimismatka kaikille osapuolille, ja tilitoimistot ovat oiva ja looginen kumppani tässä kehityksessä.

Tiina Holm

Tiina Holm Tiina Holm on Visma Solutionsin viestintä- ja vastuullisuusjohtaja. Hän haluaa auttaa niin yrityksiä kuin yksilöitä kasvamaan kestävästi.