logo-Artboard 3

Tilitoimistoala on elänyt murrosta jo parisenkymmentä vuotta. Kauhuskenaariot, että automaatio vie kaikki työpaikat ei ole toteutunut, vaan alalla on huutava pula ammattilaisista. Töitä riittää ja palvelut kehittyvät koko ajan. Tilitoimistoissa eletäänkin ennennäkemätöntä kulta-aikaa.

Automaatio on avannut tilitoimistoille täysin uudenlaisia bisnesmahdollisuuksia, joiden hyödyntämisessä ollaan vielä alkumatkalla. Tämän ovat huomanneet myös sijoitusmielessä toimivat yrittäjät. Uuden tilitoimiston perustaja ei enää välttämättä olekaan itse kirjanpitäjä, vaan sijoittaja, joka hakee nopeaa exitiä.

Jokaisella tilitoimistolla on nyt edellytykset sekä tuottavuuden kasvattamiseen että toiminnan laajentamiseen. Automaation avulla voit vähentää kirjanpitoon käytettävää aikaa, tehostaa toimintaa ja luoda vapautuvalla ajalla uudenlaista bisnestä. Valmiita malleja kaiken tämän toteuttamiseen on tarjolla, joten pyörää ei tarvitse edes lähteä itse keksimään.

Esimerkiksi Visma Solutions auttaa tilitoimistoja kehittämään valmiiksi tuotteistettuja lisäarvopalveluita, joiden avulla tilitoimisto voi tarjota asiakkailleen uusia, arvokkaampia palveluita.

– Kun asiakkaasi voivat hyvin ja kasvavat, kasvat myös itse, kuvailee Visma Solutionsin tilitoimistomyynnin tuotejohtaja Jarkko Iitiä kehityksen positiivista kierrettä.

Yrityskauppa käy kuumana

Toinen merkittävä muutos alalla on tilitoimistojen fuusioituminen yhä suuremmiksi yhtiöiksi. Isot tilitoimistot ostavat tällä hetkellä kiivaasti pienempiä, menestyviä tilitoimistoja laajentaakseen omaa toimintaansa.

Neljä Suomen suurinta tilitoimistoa ovat ilmoittaneet tavoittelevansa yhteensä noin 200 miljoonan euron liikevaihdon lisäystä muutamassa vuodessa. Se on huikea tavoite, kun ottaa huomioon, että alan kokonaisliikevaihto on tällä hetkellä vajaat miljardi euroa. Kasvua haetaan myös ulkopuolisen rahoituksen avulla.

Mutta, millainen tilitoimisto on tänä päivänä menestyvä? Millaiset tilitoimistot kiinnostavat ostajia?

Ostajat etsivät tilitoimistoja, jotka kasvavat, joilla on hyviä asiakkaita, jotka ovat jo modernisoineet kirjanpitonsa ja käyttävät ohjelmistoja hyödykseen. Jos harkitset omasta tilitoimistostasi luopumista, nyt kannattaa laittaa nämä asiat kuntoon. Jarkko Iitiä arvioi, että tilitoimistokauppa käy kiivaana vielä muutaman vuoden.

Automaatio on menestyksen ydin

Edellä mainittujen tavoitteiden pohjana on tilitoimiston perustyön, kirjanpidon automatisointi. Anna taloushallinto-ohjelmiston hoitaa rutiinit, kuittishow, laskujen kierrätys ja kirjanpitoon kirjaaminen. Kun kirjanpitäjäsi aikaa ei enää kulu kuittien etsimiseen ja mapittamiseen, voi hän keskittyä asiakasyrityksen suurempiin taloushaasteisiin, kuten esimerkiksi kassavirran hallintaan ja verosuunnitteluun. Uusi toimintamalli vaatii myös uuden hinnoittelumallin. Arvopohjaisesta etukäteishinnoittelusta voit lukea lisää täältä tai kuunnella aiheesta podcastin täältä.

Jos jo olemassa olevat asiakkaat eivät täytä kaikkea vapautuvaa aikaa, hanki uusia asiakkaita. Uusasiakashankinnassa kannattaa kuitenkin olla tiukkana. Jokaisen uuden asiakkaan on oltava valmis hyväksymään valitsemasi toimintamalli ja mielellään myös tavoitella kasvua.

– Kun asiakaskunnassa on paljon kasvuyrityksiä, on tilitoimistonkin helpompi kasvaa heidän mukanaan, Iitiä muistuttaa.

Mikä on sinun tilitoimistosi arvo?

Tilitoimiston arvo määritellään nykyään hyvin eri tavalla kuin ennen. Aikaisemmin tilitoimiston hinta on määritelty lähes puhtaasti sen tuottoprosentin perusteella. Nykyaikana ostajat kuitenkin katsovat yritystä paljon laajemmin. Ostohintaan vaikuttavat tuottojen lisäksi muun muassa henkilökunnan osaaminen, asiakkaiden laatu ja tilitoimiston automaatioaste.

Tässä Jarkko Iitiän ja Visma Solutionsin tuotejohtajan Janne Lyytikäisen koostamana muutama suuntaa antava arvio tilitoimiston arvon määrittämiseen:

Halpa ostaa, mutta vaatii työtä:

Kasvukeskuksen ulkopuolella tai välittömässä läheisyydessä sijaitseva pieni toimisto, jossa luotettava kirjanpitäjä ja palkanlaskija vastaavat omista asiakkaistaan ja räätälöivät asiakaskohtaisesti palvelun tuottamisen. Asiakkaat edustavat useita eri toimialoja ja liikevaihtoluokkia. Kasvuyhtiöiden osuus on pienentynyt vuosittain ja mappiasiakkaiden määrä on jopa 80%.

Liikevaihdon kasvu on 4%, liiketoiminnan tulos alle 10% ja asiakasmäärän kasvu alle 5%.

Hinta: 2 x käyttökate

Houkuttelevampi kohde, nykyaikaistaminen aloitettu:

Sijaitsee kasvukeskuksessa tai sen läheisyydessä. Toimistossa hyödynnetään sähköistä taloushallintoa, mutta pääsääntöisesti perinteisellä tavalla. Asiakkaat edustavat useita toimialoja ja liikevaihtoluokkia. Kasvuyhtiöiden osuus on vuosittain vakio. Mappiasiakkaita on noin 70%.

Liikevaihdon kasvu on yli 8%, liiketoiminnan tulos yli 7% ja asiakasmäärän kasvu 10-15%

Hinta: 5 x käyttökate

Unelmakohde, kasvun vaatima pohjatyö tehty:

Sijaitsee kasvukeskuksen ytimessä. Työntekijät ovat tiimipelaajia, joilla jokaisella on arvokas rooli asiantuntijoina ja konsultteina. Asiakkaat edustavat muutamia toimialoja tai ryhmiä. Palvelut on tuotteistettu, mikä houkuttaa uusia kasvuyhtiöitä asiakkaiksi. Ei mappikirjanpitoa laisinkaan.

Liikevaihdon kasvu on yli 20%, liiketoiminnan tulos yli 10% ja asiakasmäärän kasvu yli 20%.

Hinta: 6-10 x käyttökate

Jos haluat keskustella tilitoimistosi kehittämisestä, ota yhteyttä tilitoimistotiimiimme; puh. 010 5058 410, tilitoimistomyynti.netvisor@visma.com

Katso myös, miten Netvisor tukee tilitoimistoa toiminnan tehostamisessa.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.