Netvisor Professional-paketti -20 % / 24 kk

Tehokkuus ja kannattavuus

Miten rakennetaan menestyvä startup?

2 min luku | 15.4.2020

Jos haluaa jostain ottaa mallia, miten startup-yritys nostetaan menestykseen, yksi vaihtoehto voisi olla Aalto Startup Center. Se on Aalto Yliopiston yhteydessä toimiva yrityskiihdyttämö, jonka avulla jo yli 600 yritystä on aloittanut toimintansa onnistuneesti.

Tuoreen tutkimuksen mukaan keskuksen avustamat yritykset ovat menestyneet poikkeuksellisen hyvin, sillä noin 15 vuoden aikana perustetuista yrityksistä 73 prosenttia on edelleen toiminnassa.

Erityisen mainiosti yrityskiihdyttämössä syntyneet yritykset ovat selvinneet kriittisten ensimmäisten vuosien yli. Vuonna 2015 ja sen jälkeen perustetuista yrityksistä 95 prosenttia oli yhä toiminnassa vuoden 2020 vaihteessa. Tilastokeskuksen tilastojen mukaan Suomessa keskimäärin puolet yrityksistä lopettaa toimintansa ensimmäisten viiden vuoden aikana.

Aalto Startup Centerin business advisor Tuomas Oksasen mukaan on olemassa useita syitä, miksi heidän alumniyrityksensä menestyvät niin hyvin.

– Olisi itse asiassa outoa, jos ne eivät menestyisi. Suomen kilpailukyky on yksi maailman parhaita ja Aalto Suomen johtavia yliopistoja, jonka kautta yritystemme käytettävissä ovat maailman huippuinnovaatiot ja uudet teknologiat. Lisäksi valittavat yritykset käyvät läpi tarkan valintaseulan.

Aalto Startup Center tukee yrityksiä usealla tavalla. Se auttaa selvittämään keksinnön tai idean kaupallista potentiaalia, opastaa rahoituksen löytymisessä sekä toimii mentorina kaikissa mahdollisissa yrityksen haasteissa. He auttavat aloittavia yrityksiä selviämään ja kehittymään nopeammin startup vaiheen yli.

Tärkeimmät päätökset tehdään heti alussa

Loistavakaan taustatuki ei kuitenkaan varmista yrityksen menestystä, ellei alkuvaiheen pohjatöitä ole tehty kunnolla. Tuomas Oksasen mukaan kaikkein tärkein asia yrityksen jatkon kannalta ovat alkuvaiheessa tehty taustatyö ja valinnat.

– On elintärkeää, että löydetään aito ongelma, jota lähdetään ratkaisemaan ja että kehitetty ratkaisu oikeasti ratkaisee tämän ongelman. Lisäksi ratkaisulla on oltava taloudellista potentiaalia, Oksanen luettelee.

Alusta alkaen on lähdettävä myös rakentamaan asiakasymmärrystä. Mielellään jo kehitysvaiheessa otetaan yhteyttä potentiaalisiin asiakkaisiin, kysytään onko oletettu ongelma todellinen ja voisiko ratkaisumme toimia asiakkaalla. Näin saadaan tärkeää tietoa tuotekehityksen tueksi.

Sen jälkeen alkaa tuotteistaminen. Tuote tai palvelu paketoidaan niin, että se palvelee asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla. Tämä on tärkeää tehdä heti alkuvaiheessa, sillä esimerkiksi hinnoittelu muodostuu osana tuotteistusta.

Nopeasti, mutta harkiten

Startupin elämä on tasapainottelua nopeuden ja perusteellisen suunnittelun välillä. Alkuvaiheen suunnittelu ei saa kestää liian kauan, vaan mahdollisimman nopeasti pitäisi päästä tuotteen kanssa markkinoille, tuottamaan tulosta. Toisaalta hätiköinti voi koitua yrityksen kohtaloksi.

– Se, että mennään nopeasti markkinoille, ei ole tekosyy tehdä kotiläksyt huonosti. Kaikki mahdolliset valmistelutyöt on tehtävä huolella, Tuomas Oksanen muistuttaa.

Oksasen mukaan startupissa on helppo eksyä tekemään epäolennaisia asioita, kun tekemistä on paljon. Siksikin suunnitelmallisuus on tärkeää. Täytyy opetella etenemään askel kerrallaan. Analysoida, mikä on liiketoiminnallisesti seuraava suurin haaste ja hoitaa se. Poistaa ongelmat yksitellen.

Toinen kriittinen vaihe

Muutaman toimintavuoden jälkeen yritys kohtaa usein toisen kriittisen vaiheen. Jos ensimmäisten vuosien aikana ei ole saanut aikaan liikevaihtoa tai saavutettu muita sovittuja tavoitteita, johtaa se rahoitusvaihtoehtojen kapenemiseen ja jopa toimintaedellytysten lakkaamiseen.

Se, että mennään nopeasti markkinoille, ei ole tekosyy tehdä kotiläksyt huonosti.

– Usein nämä haasteet liittyvät siihen, miten alkuvaiheen valmistautuminen on hoidettu. Analyysit ovat ehkä jääneet tekemättä tai on tehty vääriä johtopäätöksiä, jolloin suunniteltu liiketoimintamalli ei olekaan saanut tuulta purjeisiinsa, Oksanen kertoo.

Tuomas Oksasen mukaan yrityksen toimintaa on analysoitava koko toiminnan ajan. Miten hyvin normaali toiminta tuottaa? Jos tehdään korjaavia toimenpiteitä, mitkä ovat niiden seuraukset? Miten tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet?

– Koko ajan täytyy kerätä tietoa ja muuttaa toimintaa saadun tiedon pohjalta.

Menestyvillä yrityksillä on yksi yhteinen tekijä

Aalto Startup Centeristä ovat ponnistaneet muun muassa sellaiset menestystarinat kuten Rovio, Futurice ja Duunitori. Tuomas Oksanen näkee kaikkien menestyvien yritysten taustalla ainakin yhden yhteisen tekijän.

– Kaikkia menestyviä startupeja yhdistää määrätietoisuus. Näissäkin esimerkeissä kaikissa on liiketoimintaa kehitetty hyvin määrätietoisesti.

Muita menestyvän yrityksen ja yrittäjän ominaisuuksia ovat Oksasen mukaan periksiantamattomuus, muuntautumiskyky ja hyvä toimeenpanokyky. Periksiantamattomuudesta kertoo Rovion esimerkki. Tarinan mukaan yhtiö teki yli 50 peliä, ennen kuin Angry Birds keksittiin.

Aalto Startup Center tekee pääasiassa töitä Aalto Yliopistolta ponnistavien yritysideoiden parissa, mutta he ottavat siipiensä suojaan myös muita startupeja.

Lisää tietoa Aalto Startup Centerin sivulta.

Ani Rumpu

Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.