Tutkimus: yritykset odottavat tilitoimistoiltaan integraatio-osaamista
Taloustutkimuksen kesällä 2024 toteuttaman tutkimuksen mukaan suomalaiset yritykset odottavat tilitoimistoiltaan taloushallinnon integraatio-osaamista: reipas enemmistö, jopa 58% vastaajista, kääntyisi integraation toteutuksessa ensisijaisesti oman tilitoimistonsa puoleen.
Mitä integraatiot siis pitävät sisällään, ja millaista on tilitoimistojen integraatio-osaaminen? Aihetta luotaavat Visma Solutions Oy:n Jenna Ala-Mononen ja Sampsa Wulff.
Integraatioiden trendi on kasvussa
Jo vuosi sitten kesällä noin 67% yli miljoonan euron liikevaihdon yrityksistä hyödynsi taloushallinnon integraatioita. Vuonna 2024 määrä oli kasvanut jo 74 prosenttiin.
– Keskustelemme lähes päivittäin sekä yritysten että tilitoimistojen kanssa integraatioista. Niiden rooli kasvaa myös pienemmissä yrityksissä, kertoo Jenna Ala-Mononen.
Taloushallinto-ohjelmistoon integroidaan useimmiten toimialakohtaisia toiminnanohjausjärjestelmiä sekä kassa- ja verkkokauppajärjestelmiä. Ohjelmiston omaa palkanlaskentaa rikastetaan yhdistämällä siihen HR–järjestelmiä ja työvuorosuunnittelua.
– Yksi kasvava integroitavien ohjelmistojen ryhmä on raportointi. Netvisorin oma Controller visualisoi taloustietoa ohjelmiston sisällä, mutta yksityiskohtaisempiin ja monimutkaisempiin raportointitarpeisiin rakennetaan integraatioita esimerkiksi BI Bookiin ja muihin business intelligence -järjestelmiin.
Ala-Mononen mainitsee myös, etteivät kaikki taloushallinto-ohjelmistojen integraatiot suinkaan siirrä tietoja vain yrityksen ohjelmistosta toiseen. Integraatiot mahdollistavat myös tietojen sujuvan siirron viranomaisjärjestelmiin ja pankkeihin.
– Esimerkiksi Netvisor hakee verokorttitiedot suoraan verottajan tietokannoista, ja vastaavasti vie palkkatiedot tulorekisteriin. Ja onhan ohjelmiston pankkiyhteyskin omalaisensa integraatio.
Pieni vaiva ja investointi, mutta valtavan suuri hyöty
Integraatio kuulostaa vaativalta, tekniseltä ja ehkä pelottavaltakin. Hyöty on kuitenkin vaivaan ja sijoitukseen nähden suuri.
– Integraatioiden mukanaan tuoma ajansäästö on valtava. Etenkin tilitoimistoissa aika on rahaa: nopeus auttaa skaalaamaan liiketoimintaa suuremmaksi, toisaalta se vapauttaa myös aikaa ja kapasiteettia asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen ja tarjoamiseen, Jenna Ala-Mononen kuvailee.
TIlitoimistoyrittäjien kokemuksen mukaan reaaliaikasuus paranee, ja sitä mukaa kiirepiikit tasaantuvat. Työtä ja työnjakoa on helpompaa suunnitella, kun aineistoja tulee taloushallintoon koko ajan, eikä tarvitse kuun lopussa panikoida, onko asiakas muistanut toimittaa kaiken materiaalin.
Integraatioiden hyödyntäminen toden totta näkyy tilitoimistojen kasvussa, kertoo Sampsa Wulff.
– Kun katsoo kasvavia tilitoimistoja, on niiden yhteisenä nimittäjänä tekninen osaaminen, tai ainakin kiinnostus ohjelmistojen mukanaan tuomia mahdollisuuksia kohtaan, hän mainitsee.
– Kyse ei ole niinkään syvällisestä ohjelmisto-osaamisesta tai koodaamisesta, vaan enemmänkin siitä, että ymmärretään asiakkaan liiketoimintaa ja siihen liittyviä ohjelmistoja. Sitä kautta tilitoimisto voi nimittäin ottaa kantaa kokonaisuuteen, ja ehdottaa taloushallinnon yhdistämistä oikeisiin työkaluihin.
Yrityksissä kaivataan tällaista konsultointia, joten siellä olisi asiakkaansa liiketoiminnan tunteville tilitoimistoillekin tilaa.
Osaamista tarjolla – myös ohjelmistokumppanilta
Millainen sitten on tilitoimistojen osaamisen ja kiinnostuksen taso? Vaihteleva. Mutta kaikkea ei onneksi tarvitse osata tehdä itse.
– Tilitoimistoissa ei vielä kohdata asiakkaiden odotuksia. Toki on hyvin edistyneitäkin toimijoita, mutta etenkin perinteisemmät, pienemmät tilitoimistot voivat olla osaamisessaan vielä aika alkutaipaleella, Jenna Ala-Mononen myöntää.
Apua on kuitenkin tarjolla, sillä erilaisten ohjelmistojen ymmärtäminen on alan kaikkien osapuolten etu. Netvisor tarjoaa omille tilitoimistokumppaneilleen laajasti tukea sekä integraatioiden suunnitteluun että toteutukseen, aina ensimmäisistä asiakaskeskusteluista alkaen.
– Omalle kumppanivastaavalle kannattaa aina nostaa käsi pystyyn, sillä tarjoamme mielellämme tilitoimistoille apua, ja vaikka täsmäkoulutuksia näistäkin asioista, muistuttaa Sampsa Wulff.
Tarkoitus onkin, etteivät pienimmätkään tilitoimistot jää yksin, edes vaativammissa integraatiokysymyksissä.
– Jos tilitoimistolla on asiakas, jolla on vaikkapa täysin heille räätälöity ja rakennettu toiminnanohjausjärjestelmä, niin ei tilitoimiston kannata sitä lähteä yksin ratkomaan. Meille kun laittaa viestin, niin meiltä kyllä kerrotaan, mitä tietoja täytyy liikuttaa, ja mistä ohjelmistosta mihinkin suuntaan, Ala-Mononen kannustaa.
Myös Sampsa Wulff kannustaa suhtautumaan integraatioihin avoimin mielin, rohkeasti ja uteliaasti.
– Näitä kysymyksiä ei kannata säikähtää, vaan olla softatoimittajaan rohkeasti yhteydessä. Apua saa aina, kun sitä pyytää – eikä mitään opi, jos ei ensin ala tekemään.