logo-Artboard 3

Netvisor palkanlaskenta

Ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti

Ota käyttöön älykäs palkanlaskenta, joka hoitaa ilmoitukset tulorekisteriin puolestasi. Tarvittavat tiedot siirtyvät Netvisorista tulorekisteriin automaattisesti palkanmaksun yhteydessä. Haluatko kuulla lisää?

Mikä tulorekisteri?

Suomessa 1.1.2019 käyttöön otettu tulorekisteri on sähköinen tietokanta ansio-, eläke- ja etuustiedoille. Työnantajan tulee ilmoittaa työntekijän palkkatiedot tulorekisteriin, josta viranomaiset voivat tarkastella tietoja. Myös työntekijä itse voi tarkastella tietojaan reaaliajassa. Rekisteriä ylläpitää verohallinto.

Netvisor hoitaa tiedot tulorekisteriin puolestasi

Tulorekisterin perusedellytys on sähköinen asioiminen, eli tietojen ilmoittaminen viranomaiselle on tehtävä sähköisen järjestelmän kautta. Netvisorin palkanlaskennasta ilmoitukset tulorekisteriin lähtevät automaattisesti palkanmaksun yhteydessä. Muita manuaalisia toimenpiteitä ei tarvita.

Lue lisää Netvisor-palkanlaskennasta

Netvisorilla tulorekisteri-ilmoittaminen on yksinkertaista. Netvisor-palkanlaskenta tekee tulorekisteri-ilmoittamisen rajapinnan kautta puolestasi.

Ilmoittaminen on automaattista. Parin asetuksen jälkeen muita manuaalisia toimenpiteitä ei tarvita.

Ilmoittaminen on reaaliaikaista. Tiedot siirtyvät tulorekisteriin palkanmaksun yhteydessä.

2 vaihetta onnistuneeseen ilmoittamiseen

1) Netvisor voi toimittaa tiedot tulorekisteriin vasta, kun yritys on hoitanut lakisääteiset tulorekisterivaltuutukset. Valtuutuksen voi antaa yrityksessä pääkäyttäjä. Tilitoimiston tulee puolestaan hakea tulorekisterivarmennetta.

Katso tarkat ohjeet valtuuttamiseen

2) Tee tarvittavat asetukset Netvisorissa, jotta palkkatietoilmoitus muodostuu oikein.

Tarkat ohjeet palkkalajien kohdistamiseen

Netvisor-koulutukset tulorekisteristä

Tutustu webinaareihin, joissa asiantuntijamme opastavat muun muassa tulorekisteriasetusten tekemisessä ja kertovat miten korjaus- sekä erikoistilanteet hoidetaan Netvisorin osalta.

Opi lisää tulorekisteristä

Ilmoitukset tulorekisteriin automaattisesti

Tulorekisterin tavoitteena on helpottaa työnantajien ilmoitusvelvollisuustaakkaa. Jatkossa työnantaja selviää yhdellä ilmoituksella palkkaa kohden useiden kuukausittaisten ja vuosittaisten ilmoitusten sijaan.

Lue koko teksti

Tulorekisteri aiheuttaa lisätyötä nyt, mutta helpottaa arkea jatkossa

Kaikkien suomalaisten tulotiedot löytyvät nyt tulorekisteristä. Jotta tiedot siirtyisivät sinne mahdollisimman jouhevasti, täytyy jokaisessa tuloja maksavassa organisaatiossa tehdä hieman ylimääräistä työtä.

Lue koko teksti

Bisnespöytä-podcast: Tulorekisteriin valmistautuminen

Kaikki, mitä sinun tulee tietää tulorekisteristä tiivistettynä 20 minuuttiin. Bisnespöytä-podcastissa tulorekisteristä keskustelevat Suomen yrittäjien veroasioiden päällikkö Sanna Linna-Aro ja Netvisorin palkanlaskennan kehitystiimin vetäjä Sini Alamäki. Toimittajana on Ani Rumpu.

Kuuntele podcast

Haluatko kuulla lisää Netvisor-palkanlaskennasta?

Jätä meille yhteydenottopyyntö ja olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Usein kysytyt kysymykset

Lue alta vastaukset usein kysyttyihin kysymyksiin liittyen tulorekisteriin Netvisorissa.

  • Yrityksen pääkäyttäjä ei ole antanut valtuutusta ja palkat pitäisi saada maksuun. Mitä teen?

    Maksa palkat normaalisti. Valtuutuksen voi antaa myös palkkojen maksamisen jälkeen ja toimittaa ilmoitukset jälkikäteen Netvisorista.

    Huomioithan, että ilmoitukset tulee toimittaa viiden (5) päivän kuluessa palkanmaksupäivästä 1.1.2019 alkaen. Suorituksen maksaja eli käytännössä työnantaja on aina ilmoitusvelvollinen ja vastaa mahdollisista sanktioista ilmoittamatta jättämisestä.

  • Mitä jos en annakaan valtuutusta?

    Voit käyttää palkanlaskentaa kuten nykyisin ja maksaa palkat. Palkanlaskennasta muodostuu tulorekisterin edellyttämä palkkatietoilmoitus myös tässä tilanteessa. Ilmoitusta ei voi kuitenkaan toimittaa Netvisorista.

    Tutustu tulorekisterin sähköiseen asiointipalveluun ja toimita palkkatiedot tätä kautta. Netvisorissa voit manuaalisesti merkitä ilmoitukset toimitetuiksi.

  • Yrityksemme lopettaa palkanlaskentapalvelun tai koko Netvisorin käytön. Tuleeko annettu valtuutus perua?

    Ei tarvitse. Valtuutus katsotaan peruutetuksi palvelun irtisanomisen yhteydessä. Annetun valtuuden perusteella voimme toimittaa ilmoitukset vielä irtisanomisajan.

  • Kuka on asiakasyrityksemme pääkäyttäjä?

    Yrityshallinnan etusivulla kohdassa “Pääkäyttäjä” näet, kuka on on asetettu pääkäyttäjäksi ja kenellä on oikeus antaa valtuutus.

    Sivulle pääset valitsemalla: Yritysvalikko >> Palveluhallinta >> Valitse käsiteltävä yritys

  • Yrityksessä ei ole asetettuna pääkäyttäjää. Mitä teemme?

    Yritykseen tulee ensin asettaa pääkäyttäjä. Tämän voi tehdä valitsemalla:
    Yritysvalikko >> Palveluhallinta >> Valitse käsiteltävä yritys, jossa asetetaan tieto kenttään “Pääkäyttäjä”.

    Jos pääkäyttäjää ei aseteta, ei valtuutusta voida ko. yritykseen antaa eikä näin ollen hyödyntää Netvisorin automaattista ilmoittamista.

  • Yrityksessämme tarvitaan useampi nimenkirjoitusoikeudellinen tekemään sopimuksia. Pääkäyttäjiä ei voi kuitenkaan olla kuin yksi. Mitä teemme?

    Nimenkirjoitusoikeudelliset yhdessä myöntävät valitulle henkilölle oikeuden tehdä sopimuksia Netvisorissa. Tämä henkilö asetetaan yrityksen pääkäyttäjäksi ja hän voi antaa valtuutuksen.

  • Valtuutta annettaessa annetaan valtakirja kaikkiin järjestelmän kautta toimitettaviin ilmoituksiin. Voinko rajata annettavaa valtuutta?

    Et voi. Valtuus koskee kuitenkin ainoastaan ilmoitusten toimittamista. Visma Solutions Oy ei voi hyödyntää annettua valtuutta millään muilla keinoin.

  • Voiko Visma Solutions Oy:n henkilöstö hyödyntää valtuutta tai päästä jotenkin käyttämään sitä väärin?

    Ei voi. Valtuutta käytetään vain teknisen varmenteen kanssa ja se on myönnettynä yhtiöllemme. Kukaan yksittäinen henkilö ei voi hyötyä missään tilanteessa annetusta valtuudesta.

  • Voinko nähdä valtuutusten tilanteen useasta yrityksestä kerrallaan?

    Et voi. Voit nähdä vain yhden yrityksen tiedon kerrallaan.

  • Miksi valtuutus annetaan Visma Solutionille? Muissa järjestelmissä ohjeistus on erilainen.

    Netvisorista palkkatietoja lähetettäessä Visma Solutions Oy toimii tietojen lähettäjänä ja tätä tehtävää varten valtuutus on tarpeen nimenomaan ohjelmiston tuottavalle yhtiölle. Monissa muissa järjestelmissä tietojen lähettäjänä toimii esimerkiksi tilitoimisto ja näissä tilanteissa valtuutus annetaan sille taholle. Netvisorin toimiessa tietojen lähettäjänä huolehdimme automaattisesti myös mm. tietojen toimittamisessa käytettävien varmenteiden uusimisesta.

  • Minulla on hankittuna varmenne toista järjestelmää varten. Mihin syötän tämän varmenteen Netvisorissa?

    Et syötä tätä mihinkään. Olemme hoitaneet varmenteen asiakkaidemme puolesta.

  • Toimivatko Katso-tunnukseni jatkossakin?

    Tulorekisteriin liittyviä ilmoituksia ei toimiteta Katso-tunnuksien avulla lainkaan. Muussa ilmoittamisessa tunnukset toimivat vielä jonkin aikaa muussa ilmoittamisessa.

    Verohallinto on tiedottanut, että oma-aloitteisten verojen hoitamisen osalta yhtiöt voivat jatkaa asiointia OmaVero -palvelussa vuoden 2019 loppuun saakka. Tiedotamme Netvisorin osalta muutoksista communityssä.

  • Tarvitsenko myös Suomi.fi -valtuudet?

    Palkkatietoilmoitusten ja työnantajan erillisilmoitusten toimittamiseen Netvisorista Suomi.fi -valtuuksia ei tarvita. Jos sinulla on tarve käydä Suomi.fi -palvelussa tai muissa vastaavissa palveluisssa asioimassa, tarvitset näihin Suomi.fi -valtuudet eikä Netvisoriin annettua valtuutta voi käyttää. Suomi.fi -palvelussa voi mm. tarkistaa toimitettuja ilmoituksia sekä ilmoittaa latauspalvelun ja käyttöliittymän kautta palkkatietoja.

    Netvisorissa tulet näkemään automaattisesti toimitettujen ilmoitusten tilat sekä mahdolliset virheilmoitukset. Nämä perustuvat tulorekisterin toimittamiin vastaussanomiin. Näet siis suoraan Netvisorista, onko ilmoitus mennyt perille ja ollut oikeellinen. Pelkkään tietojen tarkastamiseen suomi.fi -valtuuksia ei siksi tarvita.

    Suomi.fi-valtuuksiin voit tutustua osoitteessa www.suomi.fi

  • Toimin yhdistyksen edustajana eikä Suomi.fi -valtuuksia myönnetä Suomi.fi-palvelun kautta. Mitä teen?

    Kuten yllä mainittiin, et tarvitse erillistä Suomi.fi-valtuutusta ilmoitusten toimittamiseen Netvisorista. Huolehdimme nämä Netvisorissa antamallasi valtuudella.

    Jos kuitenkin haluat asioida Suomi.fi-palvelussa ja edustat yhdistystä, säätiötä, kuntaa, seurakuntaa, oppilaitosta, elinkeinoyhtymää, kuolinpesää tai ulkomaista toimijaa, tulee sinun hankkia Suomi.fi-valtuus Katso-palvelun kautta. Tulorekisteri.fi-sivuilta saat lisätietoa menettelystä.

  • Mistä saan lisätietoa tulorekisteristä?

    Netvisorin osalta koostamme tietoa netvisor.fi/tuote/palkanlaskentaohjelma/tulorekisteri/ sivustolle, josta saat tietoa mm. olennaisimmista uudistuksista ja tulevista koulutuksista tulorekisteriin liittyen.

    Uusista muutoksista tiedotamme aina Communityssa

    Tukisivuillamme olemme koostaneet jo tehdyt muutokset. Tulorekisteriin liittyvät ohjeet löydät täältä

    Tulorekisteri.fi sivustolla voit lukea lisää yleisesti tulorekisteriin liittyen.