Miksi syksy on paras aika budjetoida?

Monissa yrityksissä budjetointi tehdään kiireessä tilikauden alussa( jos silloinkaan), jolloin budjetti menettää merkityksensä ohjaavana työkaluna. Tilikauden lopussa tehty budjetointi sen sijaan antaa yritykselle parhaat edellytykset menestykseen.
Se takaa hyvän pohjan päätöksenteolle, tukee strategista suunnittelua ja antaa henkilöstölle selkeän kuvan tulevasta. Tässä artikkelissa käymme läpi viisi keskeistä syytä sille, miksi juuri nyt on useimmille yrityksille paras aika budjetoida.
Tilikauden ajoitus parempi syksyllä kuin keväällä
Yritys voi vapaasti valita, milloin tilikausi alkaa ja päättyy. Pituus voi olla 6 – 18 kuukautta, mutta useimmiten se on 12 kuukautta. Useimmilla yrityksillä tilikausi on sama kuin kalenterivuosi, jolloin budjetoinnin tekeminen syksyllä sopii luontevasti tähän rytmiin.
Jos yrityksesi tilikausi alkaa esimerkiksi 1.7., on silloin paras budjetointiaika keväällä.
Yleisesti budjetointi pitäisi tehdä hyvissä ajoin ennen seuraavan tilikauden alkua, mutta kuitenkin niin, että kuluvan vuoden riittävää toteumaa voidaan käyttää seuraavan vuoden budjetoinnin perustana.
Kalenterivuotta tilikautena käyttävillä yrityksillä paras aika budjetin valmistumiselle on loka–marraskuu. Silloin se voidaan hyväksyä hallituksessa ennen joulua ja ottaa käyttöön heti tammikuussa ilman viivästyksiä.
Jos budjetointi jätetään alkuvuoteen, yritys joutuu tekemään alkuvuoden päätöksiä ilman selkeää taloudellista ohjenuoraa. Tämä voi aiheuttaa epävarmuutta, esimerkiksi investointien ajoituksessa tai rekrytoinneissa.
Lisäksi syksy on usein ajankohta, jolloin omistajat ja sijoittajat odottavat yhtiöltä tulevaisuuden ennusteita ja suunnitelmia – budjetti toimii tässä keskeisenä työkaluna.
Riittävästi dataa ja ennusteita
Syksyllä yrityksellä on takanaan lähes koko vuoden toteumatiedot: myynnin kehitys, kustannusten toteuma, asiakasmäärien kasvu ja markkinointipanostusten tulokset.
Tämä antaa paremman pohjan realistiselle ennustamiselle kuin esimerkiksi keväällä, jolloin edellisen vuoden toteumat eivät vielä kerro koko totuutta nykytilanteesta.
Lisäksi syksyyn mennessä on saatavilla myös markkina- ja talousennusteita seuraavalle vuodelle (esim. toimialaraportit, kuluttajatrendit ja talouskasvuennusteet). Näin yritys voi rakentaa budjetin, joka pohjautuu sekä omaan että ulkoiseen dataan – mikä lisää sen tarkkuutta ja uskottavuutta.
Suunnittele strategia ja budjetti rinnakkain
Syksy on perinteisesti myös strategiaprosessien aikaa: yritykset arvioivat kuluneen vuoden onnistumisia, markkinoiden muutoksia ja tulevien vuosien painopisteitä. Budjetti on käytännössä yrityksen strategian taloudellinen toteutussuunnitelma.
Kun strategia ja budjetti kulkevat rinnakkain, varmistetaan, että tavoitteet – esimerkiksi kasvu, kansainvälistyminen, digihankkeet tai uusien tuotteiden lanseeraus – näkyvät myös numeroissa.
Jos budjetointi tehdään erillään strategiasta, vaarana on, että taloudelliset resurssit eivät tue asetettuja tavoitteita.
Syksy tarjoaa hyvän hetken yhdistää nämä kaksi prosessia, jolloin yrityksellä on yhtenäinen suunta heti vuodenvaihteesta alkaen.
Henkilöstön ja resurssien budjetointi
Henkilöstö on useimmille yrityksille suurin kuluerä ja samalla keskeinen kilpailutekijä. Syksyllä tehty budjetointi auttaa arvioimaan, paljonko resursseja tarvitaan tulevan vuoden projekteihin ja kasvuun.
Tarvitaanko uusia rekrytointeja alkuvuoteen? Onko koulutuksiin tai työkaluihin panostettava? Näihin kysymyksiin voidaan vastata ennen kuin vuosi vaihtuu.
Samalla henkilöstölle voidaan viestiä selkeästi, mitkä ovat ensi vuoden painopisteet ja miten oma rooli kytkeytyy tavoitteisiin. Tämä lisää sitoutumista ja antaa aikaa valmistautua.
Jos budjetointi tehdään vasta keväällä, on vaarana, että alkuvuoden mahdollisuudet jäävät hyödyntämättä resurssien puutteen vuoksi.
Syysbudjetointi parantaa joustavuutta ja reagointikykyä
Syksyllä yritys pystyy tarkastelemaan sekä kuluvan vuoden onnistumisia että haasteita. Jos jokin osa-alue on ylittänyt tai alittanut odotukset, voidaan seuraavan vuoden budjettiin sisällyttää korjaavia toimenpiteitä.
Esimerkiksi jos kustannukset ovat nousseet odotettua enemmän, voidaan arvioida säästökohteita tai hinnoittelun tarkistamista. Toisaalta, jos markkinoilla on näkyvissä uusia mahdollisuuksia, budjettiin voidaan lisätä varoja niiden hyödyntämiseen heti alkuvuodesta.
Syksyllä laadittu budjetti antaa myös mahdollisuuden tehdä skenaariosuunnittelua: luoda vaihtoehtoisia budjetteja eri markkinatilanteiden varalle (optimistinen, realistinen, pessimistinen).
Tämä lisää yrityksen reagointikykyä ja vähentää riskiä siitä, että vuoden aikana joudutaan tekemään kiireisiä, huonosti harkittuja päätöksiä.
Budjetoi näppärästi Netvisorilla
Netvisor Professional -pakettiin sisältyvä Controller-työkalu tekee budjetoinnista osan yrityksen päivittäistä taloudenhallintaa. Se yhdistää raportoinnin, ennustamisen ja budjetoinnin yhdeksi kokonaisuudeksi ja auttaa hyödyntämään taloushallinnon dataa päätöksenteossa.
Maksuttomassa webinaarissamme 16.9. klo 9 pääset tutustumaan Controllerin monipuolisiin ominaisuuksiin ja miten siitä voisi olla myös sinulle hyötyä. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan >>