Netvisor Joukkuetuen hakuaika käynnissä – Hae nyt!

AsiakastarinatTilitoimistot

Aitoa kumppanuutta asiakkaiden hyväksi – Rantalainen ja Netvisor yhdessä vahvempia

2 min luku | 20.10.2025
Netvisorin vuoden 2024 yhteistyökumppani, Rantalainen Oy

Netvisor palkitsi Rantalaisen äskettäin Vuoden yhteistyökumppani – palkinnolla. Keskustelimme Rantalaisen Jukka Laamasen ja Essi Hilesin kanssa, mitä aito kumppanuus tilitoimiston ja ohjelmistotalon välillä tarkoittaa käytännössä – ja mikä tärkeintä, miten se näkyy asiakkaiden arjessa.

Kumppanuus, jossa 1+1=3

Kaikki alkaa Rantalaisen ja Netvisorin yhteisestä missiosta ja asiakashyödystä.

”Yhteistyö perustuu yhteiseen tavoitteeseen: tehdä taloushallinnosta asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja arvokasta. Yhdistämällä Rantalaisen asiantuntijuus ja henkilökohtainen palvelu Netvisorin teknologiaan, syntyy ratkaisuja, jotka eivät vain tehosta arkea, vaan ne myös tukevat liiketoiminnan kasvua", kertoo Jukka Laamanen, joka vastaa Rantalaisella asiakkuuksista ja asiakaskokemuksesta.

“Kumppanuus Netvisorin kanssa mahdollistaa sen, että me Rantalaisella voimme keskittyä siihen, missä olemme parhaimmillamme eli asiakkaidemme tukemiseen ja liiketoiminnan kehittämiseen. Samalla ohjelmistoratkaisut kehittyvät asiakkaiden tarpeiden mukana”, Laamanen jatkaa ja tiivistää:

”Parhaassa yhteistyössä molemmat tarvitsevat toisiaan ja arvoketju muodostuu molemmista osapuolista”.

Yhteistyö perustuu yhteiseen tavoitteeseen: tehdä taloushallinnosta asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja arvokasta

Rantalaisen strateginen valinta on ollut keskittyä siihen, missä he ovat parhaimmillaan: palveluliiketoimintaan ja asiakkaiden tukemiseen. Sen sijaan, että investoitaisiin omaan ohjelmistokehitykseen, Rantalainen on valinnut vahvan kumppanuuden Netvisorin kanssa.

“Kun asiantuntijamme osaavat hyödyntää järjestelmiä täysimääräisesti, voimme tarjota asiakkaille enemmän arvoa, reaaliaikaista tietoa ja sujuvampia prosesseja”, painottaa digitalisaatiosta Rantalaisella vastaava Essi Hiles.

”Uskon, että yhdessä tekeminen on tehokkaampaa ja saamme parhaan hyödyn molempien parhaasta osaamisesta. Silloin tarjoamme parasta niin asiakkaille kuin asiantuntijoillemme.”

Suunnitelmallisuutta ja ketteryyttä

Yhteistyö näkyy käytännössä monella tasolla. Netvisorin ja Rantalaisen välillä toimii ohjausryhmä, jossa eri funktioiden edustajat kokoontuvat kerran kuukaudessa. 

Palaverissa käydään läpi edellisen kuukauden tapahtumat, tuotekehityksen uutiset, markkinatilanne ja ennen kaikkea: mitä voidaan tulevaisuudessa tehdä entistä paremmin yhdessä.

“Ohjausryhmä varmistaa, että palvelukehitys etenee asiakkaiden tarpeista käsin. Tapaamisissa tunnistamme ja priorisoimme asiakaspalautteen pohjalta kehityskohteita, jotta ratkaisut tuovat aidosti hyötyä liiketoiminnan arkeen”, Laamanen kuvaa.

Tunnistamme ja priorisoimme asiakaspalautteen pohjalta kehityskohteita, jotta ratkaisut tuovat aidosti hyötyä liiketoiminnan arkeen

”Suunnitelmallisuus on nopeuttanut asioiden etenemistä ja strukturointi on kokonaisuutena katsottuna tuonut tekemiseen ketteryyttä”, Hiles toteaa.

Tämä rakenne mahdollistaa sen, että molemmat organisaatiot pystyvät priorisoimaan oikeita asioita ja optimoimaan toimintaansa. 

”Kun käydään tulevaisuutta läpi, on helppo suunnitella ja viestiä omille asiakkaille niistä järjestelmämuutoksista, jotka parantavat ja helpottavat heidän elämäänsä”, Hiles summaa.

Koulutus avainasemassa

Rantalainen palkittiin BetterTogether'25 -tapahtumassa Netvisorin vuoden yhteistyökumppanina.
BetterTogether’25 -tapahtumassa Netvisorin vuoden yhteistyökumppani -palkintoa oli vastaanottamassa iloinen joukko Rantalaisen henkilökuntaa.

Jotta Rantalaisen asiantuntijat voivat tarjota asiakkailleen parasta mahdollista palvelua, tarvitaan jatkuvaa koulutusta. Netvisorin kanssa on onnistuttu rakentamaan koulutusrunko, joka vastaa todellisiin tarpeisiin.

Koulutus ei ole Rantalaisella vain ohjelmiston käytön opettelua, vaan se on tapa varmistaa, että Rantalainen pystyy tarjoamaan asiakkailleen enemmän arvoa jokaisessa kohtaamisessa.

”Kun asiantuntijamme tuntevat työkalut läpikotaisin, he osaavat myös hyödyntää niitä asiakkaan liiketoiminnan parhaaksi, kuten esimerkiksi löytämällä tehokkaampia toimintatapoja tai tarjoamalla tarkempaa talousnäkymää päätöksenteon tueksi”, Laamanen kertoo.

Netvisorilla on hyvät kouluttajat, jotka kuuntelevat asiantuntijoidemme tarpeita

Tavoitteena on, että entistä useampi Rantalaisen asiantuntija suorittaisi Netvisor sertifikaatin varmistaakseen osaamisensa. Kun kirjanpitäjän sertifiointi on suoritettu, pääsee jo pitkälle, ja sitten voidaan syventyä teknisempiin yksityiskohtiin.

”Netvisorilla on hyvät kouluttajat, jotka kuuntelevat asiantuntijoidemme tarpeita. Olemme saaneet toiveiden perusteella muokattua koulutuksia, ja kun meille on tullut uusia Netvisor-käyttäjiä, olemme pystyneet tarjoamaan eri tasoisille käyttäjille sopivia koulutuksia”, Hiles iloitsee.

Arvon luomisen kolme pilaria

Rantalaisen ja Netvisorin kumppanuudessa päätavoite on palvella asiakkaita, suomalaisia yrityksiä, parhaalla mahdollisella tavalla.

“Kaikki lähtee asiakkaan liiketoiminnan ymmärtämisestä. Kun tiedämme heidän tavoitteensa ja haasteensa, voimme rakentaa juuri oikean yhdistelmän asiantuntijapalveluita ja teknologiaa. Emme silloin vain hoida kirjanpitoa tai automatisoi prosesseja, vaan autamme asiakasta kasvamaan”, Laamanen kuvailee.

Hän tiivistää arvon luomisen asiakkaalle kolmeen keskeiseen tekijään:

1. Liiketoiminnan sujuvoittaminen – tämä syntyy prosesseja automatisoimalla, vähentämällä manuaalityötä ja luotettavalla raportoinnilla.

2. Parempi päätöksenteko – oikeat järjestelmät, data ja asiantuntijuus mahdollistavat reaaliaikaisen näkymän talouteen, mikä helpottaa päätöksentekoa.

3. Kasvun mahdollistaminen – valitaan joustavat ja liiketoimintalähtöiset ratkaisut, jotka skaalautuvat asiakkaan tarpeiden mukaan.

“Me menestymme silloin, kun asiakkaamme menestyy”, Laamanen summaa.

Yksi onnistunut esimerkki yhteistyön hedelmistä on kuljetus- ja logistiikka-alan yritysrypäs, jossa kuusi yritystä teki paljon asioita manuaalisesti. Rantalainen hoiti pääsääntöisesti kirjanpidon, mutta yrityksissä piti tehdä paljon käsityötä tiedonsiirron ja laskutuksen parissa.

Me menestymme silloin, kun asiakkaamme menestyy

“Heillä oli ohjelmistot olemassa, mutta tietoa siirrettiin käsin tai tekstitiedostoilla ja Excelillä. Netvisorin integraatiot ja valmiit ratkaisut helpottivat merkittävästi erityisesti laskutukseen liittyviä prosesseja. Nyt asiakkaalla on tosi nykyaikainen toimintatapa ja aikaa säästyy merkittävästi”, Hiles kertoo asiakkaan kokemuksista. 

Kyse ei ollut vain asioiden sähköistämisestä, vaan siitä, että asiakkaat saivat oikeasti hyötyä järjestelmistä omaan arkeensa. Tieto saatiin kulkemaan automaattisesti ohjelmistojen välillä ja se helpotti sekä arkea että tiedonsaantia kaikissa kuudessa yrityksessä.

Miksi Rantalainen tekee yhteistyötä Netvisorin kanssa?

 “Yhdistämällä meidän näkemyksemme Netvisorin näkemykseen, pystymme todella vaikuttamaan alan kehitykseen. Laadukas peruspalvelun tuottaminen laadukkailla ohjelmistoratkaisuilla on pohja. Sen päälle rakennetaan kilpailutekijöitä, jotka vastaavat yritysten muuttuviin tarpeisiin”, Jukka Laamanen kertoo.

Yhteistyö on siis paljon enemmän kuin vain ohjelmiston käyttöä. Se on aitoa kumppanuutta, jossa molemmat osapuolet kuuntelevat toisiaan ja vievät asioita yhdessä eteenpäin – aina asiakkaan hyödyn ehdoilla.

“Haluamme viedä asioita yhdessä eteenpäin”, hän painottaa. 

Ja juuri tämä tekee kumppanuudesta aidon – sellaisen, jossa kaikki kolme osapuolta hyötyvät: Netvisor, Rantalainen ja ennen kaikkea asiakkaat.

Ani Rumpu

Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.