logo-Artboard 3

Verkkolaskulaki vauhdittamaan sähköiseen laskutukseen siirtymistä

Verkkolaskutus on tehokas ja turvallinen tapa järjestää yrityksen laskutus. Vuoden 2020 huhtikuussa astuu voimaan laki sähköisestä laskutuksesta, jolloin lähes kaikki yritykset ovat velvoitettu vastaanottamaan sähköisiä laskuja. Toistaiseksi tämä on koskenut vain julkishallintoa.

Mitä on verkkolaskutus?

Verkkolaskuttaminen on sähköisesti tapahtuvaa laskuttamista ja se sopii kaiken kokoisille yrityksille toimialasta riippumatta. Verkkolaskun lähettämiseen Netvisorilla tarvitset vain verkkolaskuosoitteen tai Y-tunnuksen. Laskun lähettämisen jälkeen lasku ja mahdolliset liitetiedostot siirtyvät minuuteissa vastaanottajalle. Vastaanotetut verkkolaskut kirjautuvat automaattisesti kirjanpidossa oikeille tileille, eikä manuaalista työtä juurikaan vaadita.

Verkkolaskuta helposti laskutusohjelmalla

Verkkolaskulaki 2020

Vuoden 2020 huhtikuusta alkaen elinkeinonharjoittajilla on oikeus saada pyynnöstä toiselta yritykseltä lasku sähköisessä muodossa. Lisäksi laskun tulee sisältää tiettyjä pakollisia laskutustietoja, joita Suomen laki ei ole tähän mennessä vielä vaatinut. Laki sähköisestä laskutuksesta ei kuitenkaan koske kaikkia yrityksiä – alle 10 000 euron liikevaihdon yritykset ovat vapautettu uuden lain pykälistä.

Mikä on sähköinen lasku?

“…joka on laadittu, siirretty ja vastaanotettu rakenteisessa sähköisessä muodossa mahdollistaen sen automaattisen käsittelyn ja joka noudattaa sähköisen laskutuksen eurooppalaista standardia…”

Finlex

Laskutusohjelmalla muutos sujuu vaivatta

Yrittäjänä asiakkaasi voivat siis vaatia eurooppalaisen standardin mukaisia sähköisiä ostolaskuja ensi vuoden huhtikuusta alkaen. Valitsemalla Netvisorin laskutusohjelman, uuden lain kiemurat eivät vaadi sinulta toimenpiteitä – verkkolaskuoperaattorimme Maventa täyttää kaikki uuden lain vaatimukset.

Verkkolaskutuksen hyötyjä B2B-kaupassa

Yrityksiä koskevalla verkkolaskulailla tavoitellaan kilpailukyvyn parantamista sekä ympäristöystävällisyyttä. Lain myötä pelkästään EU:n alueella yritysten vuosittaiset kustannussäästöt tulevat olemaan noin 40 miljardia euroa. Sähköiseen laskuttamiseen siirtyminen vähentää myös ympäristön kuormitusta, kun hiilijalanjälki pienenee kaikissa laskutusprosessin vaiheissa (käsittely, jakelu ja arkistointi).

Verkkolaskut saavuttavat asiakkaan paperilaskuja nopeammin, mikä tarkoittaa että saatavat myös maksetaan nopeammin.

Ei enää paperilaskutuksesta aiheutuvia kuluja, kuten paperi- ja muut tulostekulut sekä postimaksut. Lisäksi sähköisten laskujen arkistointi on huomattavasti sujuvampaa kuin paperilaskujen.

Automaation avulla kirjanpito muodostuu vaivatta laskutustietojen pohjalta, mikä nostaa työn tehokkuutta entisestään.

Laskujen tarkastelu ja etsiminen jälkikäteen on helppoa. Löydät kaikki laskut kätevästi osto- tai myyntireskontrasta sekä voit kategorisoida laskutiedot yritys- tai tuotekohtaisesti.

Verkkolaskuttaminen antaa ammattimaisen kuvan yrityksen toiminnasta.

Sähköisten laskujen arkistointi ja jakelu eivät juurikaan kerrytä hiilijalanjälkeä.

Kokeile heti ilmaiseksi

Ota Netvisor koekäyttöön muutamalla klikkauksella. Koekäyttö ei vaadi jatkositoumuksia.

Ilmainen koekäyttö