Tilitoimistot

Mahdollisuuksien aika – BetterTogether’25 loi uskoa tulevaan

2 min luku | 4.9.2025
Paneelikeskustelu

Tilitoimistoala elää historiallista murrosta. Tekoäly ja automaatio muuttavat perinteisen kirjanpidon ja taloushallinnon palvelut kokonaisvaltaisesti, ja samalla avautuu valtavia mahdollisuuksia parempaan asiakaspalveluun ja kasvuun. Netvisorin asiakastapahtumassa, BetterTogether’25:ssa kokoontuivat alan asiantuntijat jakamaan näkemyksiään siitä, miten tilitoimistot voivat tarttua näihin mahdollisuuksiin.

Muutos vaatii strategiaa ja rohkeutta

Teknologinen murros ei tapahdu itsestään – se vaatii johdon vahvaa mukanaoloa ja strategista suunnittelua. Useissa asiantuntija puheenvuoroissa päivän aikana korostui, että organisaation täytyy varmistaa oikeanlainen osaaminen ja uskaltaa uusiutua tarpeen mukaan.

Likvidin entinen yrittäjä Tuomo Kolehmainen korosti, että toimialan suurin ongelma on aina ollut kasvu. Nyt siihen on erinomaiset mahdollisuudet teknologian ja ohjelmistojen mahdollistamana. 

Kolehmaisen mukaan kasvua tavoittelevalla tilitoimistolla tulee olla selkeä liiketoimintastrategia, jossa teknologia on keskeisessä roolissa. 

”Pitää olla tahtotila ja tavoitteet sekä halu saavuttaa suurempaa kuin se, missä ollaan nyt. Pitää olla kiimaa”, hän totesi.

Henkilöstö muutoksen ytimessä

Muutoksen onnistuminen riippuu viime kädessä ihmisistä. Henkilöstön rooli on ratkaiseva, ja johdon on tärkeä muistaa, että kaikkien pitää rationaalisesti tietää, miksi muutosta tehdään. 

Mutta pelkkä järkiperusteinen argumentointi ei riitä – mukaan on saatava myös tunnepuoli. Tätä korostettiin aamupäivän paneelikeskustelussa, jossa mukana olivat Visma Solutionsin Growth Manager Sampsa Wulff, Ilmarisen (nyt. eQ:n) toimitusjohtaja Jouko Pölönen, Azets Insigtsin Development Manager Virpi Aalto ja ja Accountorin Kehitysjohtaja Hanne Duran.

Pölönen antoi konkreettisia neuvoja: ”Kuuntele henkilöstöä – mistä he ovat ylpeitä ja mitä odotuksia heillä on. Osallista porukka muutoksen läpivientiin ja kommunikoi koko ajan, mitä tehdään ja miksi. Pitää olla yhteiset tavoitteet ja tavoitteisiin pääsemisestä pitää myös palkita.”

Kokeileva kulttuuri ja kumppanuudet

Kokeileminen toimii hyvin teknologisessa murroksessa navigointiin, mutta täytyy tuntea realiteetit, mistä lähdetään liikkeelle. Yritykseen pitää luoda erehdyksen salliva työkulttuuri – ei ole täydellisyyttä eikä sitä pidä hakea, vaan tapoja tehdä asioita pitää pystyä muuttamaan.

Kumppanien merkitys muutoksen läpiviennissä on hyvin suuri. Pitää valita kumppanit, jotka näkevät markkinat ja tulevaisuuden samalla tavalla. Ja mielellään keskittää mahdollisimman harvoihin kumppaneihin – tällöin tulee nopeampia tuloksia.

Tilitoimiston rooli muuttuu

Sampsa Wulff kuvasi osuvasti tulevan muutoksen.

”Tilitoimiston rooli on muuttumassa valmentajaksi ja mentoriksi, proaktiiviseksi neuvonantajaksi ja kumppaniksi. Näin tulee väistämättä käymään teknologian mahdollistamana. Tilitoimistoissa on valtavasti osaamista ja kun aikaa ja kapasiteettia vapautuu– se mahdollistaa uudenlaisen tavan palvella asiakasta.”

Automaation ja tekoälyn tehokas hyödyntäminen on jatkossa tilitoimistolle keskeinen kilpailukykytekijä. Se on edellytys sille, että voidaan kilpailla toimialalla.

Asiakas odottaa myös laajempaa ohjelmisto-osaamista

Manuaalisen työn aika on tulossa päätökseen. Kasvua ei tehdä enää sillä, että palkataan lisää henkilökuntaa, vaan kasvu tulee ohjelmistojen hyödyntämisen kautta. Kasvua saadaan tarjoamalla asiakkaille entistä syvällisempää neuvontaa.

Tilitoimisto voi toimia strategisena kumppanina, kun ohjelmistot mahdollistavat ennustamisen ja neuvonantajana toimimisen.

Ohjelmisto-osaamisen merkitys tulee kasvamaan ja laajenemaan myös taloushallinto-ohjelmistojen ulkopuolelle kertoi Netvisorin Key Account Manager Titta Leppänen.

”On tärkeää olla tietoinen, mitä integraatioita on olemassa ja mitä asiakkaalla olisi hyvä olla. Taloushallinnon prosessien päivittäminen asiakkaalle ja auttaminen kaikkien ohjelmistojen tehokkaassa käytössä on keskeistä.”

Myös Key Account Manager Mari Laine muistutti asiakkaiden odotuksista: ”Asiakas luottaa siihen, että tilitoimisto osaa parhaiten hoitaa heidän taloushallintonsa, mutta myös siihen, että tilitoimistolla on parhaat ratkaisut sen hoitamiseen.”

Tämä näkyi jo viime vuonna yrityksille tehdyssä kyselyssä, jossa yli puolet vastaajista arvioi kääntyvänsä tilitoimistonsa puoleen, tarvitessaan neuvontaa ohjelmistotarpeisiinsa.

Tie eteenpäin

Asiantuntijoiden viesti oli selkeä: murros on käynnissä, ja se tarjoaa valtavia mahdollisuuksia niille, jotka uskaltavat tarttua niihin. Virpi Aalto  kiteytti asian hyvin.

 ”Rohkeus ja ennakkoluulottomuus vie jo pitkälle. Ei saa lannistua – etene askel kerrallaan ja aloita jostain pienestä.”

Sampsa Wulffin käytännön ohje oli, että pitää määrittää selkeät tavoitteet ja mittarit, seurata aktiivisesti, miten muutos etenee, ja antaa tunnustusta pienistäkin onnistumisista. Iso murros kannattaa purkaa pienempiin osiin, jolloin siitä tulee hallittavamman kokoinen.

Mahdollisuuksien aika on täällä. Kysymys on vain siitä, uskaltavatko tilitoimistot tarttua niihin mahdollisuuksiin, joita teknologinen murros tarjoaa. Ne, jotka tekevät sen rohkeasti ja strategisesti, tulevat olemaan toimialan voittajia tulevaisuudessa.

Netvisor tarjoaa parhaat työkalut ja monipuolisimman kumppanuuden tilitoimistoille >>

Ani Rumpu

Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.