AsiakastarinatTilitoimistot

Netvisorin Vuoden kasvukumppani: Bonum Yhtiöiden menestystarina

2 min luku | 27.10.2025
Netvisorin vuoden kasvukumppani Bonum Yhtiöt.

Bonum Yhtiöt on noussut yhdeksi Suomen merkittävimmistä taloushallinnon palveluntarjoajista. Netvisorin Vuoden kasvukumppaniksi valitun yrityksen asiakkuusjohtaja Jari Kurronen kertoo, miten he ovat saavuttaneet vaikuttavan kasvun. Liikevaihto on tuplaantunut vuodesta 2020 vuoteen 2024, ja huippuvuonna 2021 kasvua tuli jopa 52,7 prosenttia.

Vahva pohja kasvulle

Bonum Yhtiöiden tarina alkaa vuodesta 2017, jolloin kaksi Lappeenrannassa toiminutta tilitoimistoa yhdistyivät. Toinen oli toiminut jo vuodesta 1989 ja toinenkin vuodesta 2010 lähtien.

Yhdistymisen jälkeen kasvu on jatkunut yritysostojen kautta. Bonum Yhtiöt on hankkinut yhdistymisen jälkeen kaksi tilitoimistoa, jotka on sulautettu matkan varrella liiketoimintayhtiöön. Uusin hankinta on Miksa-Tilit Oy:n tilitoimistoliiketoiminta Imatralta, joka siirtyy Bonum Yhtiöihin 1.11.2025.

Teknologia kasvun kulmakivenä

Kurrosen mukaan keskeinen kasvutekijä on ollut panostus teknologiaan, erityisesti Netvisor-järjestelmään. 

”Netvisoriin nojaaminen johtui ohjelmiston vahvasta markkina-asemasta. Totesimme, että jos haluamme kasvaa, meillä täytyy olla vahva ohjelmisto, johon voi luottaa”, Kurronen toteaa. 

Teknologian hyödyntäminen näkyy konkreettisesti työn automatisoinnissa. Yritys on kehittänyt robotiikkaa, joka hoitaa rutiinitehtäviä asiantuntijatyön jälkeen. 

”Meillä on tehty niin, että kun asiantuntijatyöon tehty, merkitään sen valmiiksi, ja sitten robotti käy katsomassa ja lähtee tekemään klikkipolkuja, tallennuksia ja laskelmien lähetyksiä”, Kurronen selittää.

Asiakasprofiili ja palvelumalli

Bonum Yhtiöiden Netvisor-asiakaskunta koostuu pääasiassa yhtiön suuremman pään asiakkuuksista. 

”Tietysti meillä on kaiken kokoisia asiakkaita, mutta meille tulee tällä hetkellä erityisesti hieman jo liikevaihdoltaan ja henkilöstömäärältään suurempia yrityksiä”, Kurronen kuvailee.

Yrityksen kilpailuvaltti on kyky ymmärtää asiakkaiden liiketoimintaa syvällisesti. 

”Kun meillä on oikeasti kovia talouden osaajia, jotka kertovat miksi näin kannattaa tehdä, koetaan palvelu niin hyväksi, että sitä kehutaan eteenpäin”, Kurronen kertoo palvelun laadun merkityksestä markkinoinnissa.

Henkilöstön merkitys kasvussa

Osaamisen kehittäminen on ollut Bonumilla keskiössä. 

”Olemme viestineet henkilökunnalle, että kun tulee koulutustarpeita, pitää siitä laittaa heti ehdotus johdolle, joka arvioi sen ja jos se on hyvä, toteutetaan se nopeasti”, Kurronen kertoo. 

Yrityksen henkilöstöpolitiikka on kunnianhimoista. He haluavat pitää henkilöstön tyytyväisenä ja löytää myös uusia talentteja kasvavaan joukkoonsa. Henkilöstön hyvinvointiin panostetaan monin tavoin.

Yksi esimerkki tästä on etätyöpiste, jota ollaan perustamassa Espanjaan. Työntekijät voivat vapaasti varata aikaa varauskalenterin kautta ja mennä sinne tekemään töitä tai lomailemaan. 

”Luotamme porukkaamme ja tiedämme, että kaikki hoitavat asiakkaansa, paikasta riippumatta”, Kurronen kuvaa joustavaa työkulttuuria.

Kasvun haasteet ja ratkaisut

Suurin haaste kasvussa on ollut osaavan henkilöstön löytäminen. ”Osaajapula on edelleen”, Kurronen myöntää. 

Suoraan koulun penkiltä on kyllä tulijoita, mutta he eivät ihan vielä täytä nykyaikaisia vaatimuksia. Heitä pitää kouluttaa edelleen, ennen kuin he pärjäävät omillaan asiakastyössä. Huippuosaajia ja aloittelijoita pitää olla henkilöstössä sopivassa suhteessa.

Yritys on ottanut käyttöön innovatiivisilla malleja saadakseen osaavan henkilökunnan pysymään. He ovat mm. kehittäneet bonusjärjestelmän, jossa kaikki työntekijät hyötyvät liikevaihdon kasvusta. 

”Henkilökunta pystyy vaikuttamaan liikevaihtoon tekemällä työt hyvin ja hyvin tehdystä työstä saa bonuksia”, Kurronen selittää motivointijärjestelmää.

Prosessit menestyksen taustalla

Kurrosen mukaan selkeät prosessit ovat olleet avainasemassa yhtiön kasvussa. 

”On hirmu tärkeää, että prosessit ovat selkeitä. Meillä on omat prosessinsa siihen, miten otamme töitä vastaan, miten dokumentoimme, miten työ menee alusta laskutukseen asti.”

Prosessit selkeyttävät työntekijöiden työtä, helpottavat tuurauksien hoitamista ja ennen kaikkea parantavat työn laatua, mikä näkyy myös asiakkaille asti.

Viimeisin asiakastyytyväisyystutkimus osoittaa strategian toimivuuden. ”Tulokset olivat älyttömän hyvät, joten hyvältähän se tuntuu”, Kurronen kertoo.

Tulevaisuuden näkymät

Bonum Yhtiöiden tavoitteena on jatkaa samalla kasvuvauhdilla. Automaation kehittäminen, erityisesti FabricAI-järjestelmän käyttöönotto, on seuraava askel. 

”Tosi asia on, että kun asiantuntijoista on pulaa, ainoa tapa helpottaa nykyisten työntekijöiden työtaakkaa on kasvattaa automaation määrää”, Kurronen pohtii.

Yrityksen menestysresepti tiivistyy Kurrosen neuvoihin muille tilitoimistoille.

”Järjestelmäosaaminen pitää ehdottomasti laittaa kuntoon, mutta tärkeintä on, että hommat tehdään hyvin. Joku voi kasvaa hyvillä myyntipuheilla hetken ja tekemällä hommat sinne päin, mutta siitä jää jossain vaiheessa kiinni.”

Bonum Yhtiöiden tarina osoittaa, että teknologiaan panostaminen, henkilöstön kehittäminen ja asiakaslähtöisyys ovat oikea tie merkittävään ja kestävään kasvuun taloushallinnon alalla.

Ani Rumpu

Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.