Osa 4
Lisää juuri oikeanlaisia asiakkaita
Tiedätkö mistä teidän asiakkaanne tulevat? Miksi he valitsivat juuri teidät? Tilitoimistoa etsivä yrittäjä kääntyy monesti omien tuttujen puoleen. Sen lisäksi tilitoimiston on tärkeä pitää huolta myös omasta näkyvyydestään ja löydettävyydestään.
Uutta tilitoimistoa etsivä yrittäjä kääntyy monesti tuttavien puoleen. Kentältä saadun palautteen perusteella keskimäärin ⅔ uusista asiakkuuksista tulee nykyasiakkaiden antamien suosittelujen kautta. Seuraavaksi tärkein lähde ovat verkkosivut ja vertailusivustot, jonka jälkeen tulee aktiivisella myynnillä ja markkinoinnilla saavutetut asiakkaat.
Kannusta siis omia asiakkaitasi suosittelemaan teitä ja palkitse heitä siitä. Kerro rohkeasti, että teillä on tilaa uusille asiakkaille. Suosittelun palkkiona voisi olla esimerkiksi jokin elämyksellinen kokonaisuus omasta asiakassalkusta kuten lahjakortti hyvään ravintolaan, joka on tilitoimiston asiakkaana. Rahaa kannattaa kierrättää omassa ekosysteemissä – win-win-win.
Muista, että viime kädessä sinä päätät, sopiiko ja otetaanko uusi asiakas teille hoidettavaksi. Kaikki potentiaaliset asiakkaat eivät välttämättä ole teille sopivia ja nämä tilanteet tulee hoitaa taitavasti.
Älä huku massaan joukkoon
Kymmenien vuosien kokemuksella jo vuodesta… Luotettava… Helposti lähestyttävä… Henkilökohtainen palvelu… Täyden palvelun… Talouden kumppani… Asiantunteva palvelu… Sähköinen… Auktorisoitu…
Kuulostaako tutulta? Tilitoimistojen tarinoissa toistuu usein tutut ja turvalliset fraasit. Käytetyt termit ja lauseet eivät kuitenkaan kolahda tai jää kuulijansa mieleen, ja tarina hukkuu massaan. Joskus hienot fraasit ovat myös katteettomia. Siinä, kuinka puhumme omasta tekemisestämme onkin paljon viilaamisen varaa.
Mikä erottaa meidät niistä tuhansista muista tilitoimistoista – niin asiakkaiden kuin potentiaalisten työntekijöidenkin näkökulmasta? Miksi juuri meidät kannattaisi valita talouden kumppaniksi tai työpaikaksi? Kuinka jäämme siis ihmisten mieleen?
Näkyvyys sosiaalisen median kanavissa
Ihmiset viettävät sosiaalisen median palveluissa paljon aikaa. Ennen hyppäämistä somen maailmaan mieti, missä palveluissa sinun kohderyhmäsi viihtyy? Missä palveluissa haluat olla läsnä?
Mitä haluat saavuttaa? Miten erottaudut kilpailijoista ja millä sävyllä yrityksesi viestii?
LinkedIn tarjoaa hyvän foorumin ilmaiselle näkyvyydelle, mikäli olet aktiivinen. Osallistu keskusteluihin, jaa omaa asiantuntemusta ja osaamista muille. LinkedIn käyttäjät ovat usein “työmoodissa” ja siten kiinnostuneita lukemaan omaan työhönsä liittyvää sisältöä.
Instagram, Facebook ja muut kevyemmät foorumit ovat tilitoimistoille harvemmin kultakaivoksia. Niissä on hyvä olla löydettävissä ja parasta sisältöä sosiaaliseen mediaan ovat erilaiset oppaat, testit, skaalautuvat ohjeistus- ja neuvontapalvelut.
Mikäli olet valmis laittamaan rahaa näkyvyyden taakse, Facebook, Instagram ja LinkedIn tarjoavat kustannustehokkaan ja matalan kynnyksen kanavan mainoksille, joita voi kohdentaa esimerkiksi alueellisesti tai käyttäjän kiinnostusten kohteiden perusteella.
Hyödynnä myös ohjelmistokumppanisi tarjoamat valmiit markkinointimateriaalit. Esimerkiksi Netvisor ja Fivaldi tarjoaavat tilitoimistoille valmiita tekstejä ja kuvia, joita voit hyödyntää tilitoimiston omissa some-julkaisuissa!
Perehdy Netvisorin kumppanietuihin tarkemmin täällä. ›
Perehdy Fivaldin kumppanietuihin tarkemmin täällä. ›
Näkyvyyttä massamainonnalla
Massamainonta on perinteikäs keino kasvattaa yleisön tietoutta yrityksen olemassaolosta ja sen tarjoamista palveluista. Sen tehokkuutta ja panos-tuotos -suhdetta on usein vaikea todentaa.
Suomesta löytyy iso kirjo mainostilaa myyviä julkaisuja. Mieti ensin, mitä kautta tavoitat haluamasi potentiaaliset asiakkaat parhaiten. Haluatko näkyvyyttä omassa kotikunnassa vai tietyn toimialan julkaisuissa?
Voit hyödyntää oman alueen mediataloja ja osaajia, ja kysyä heiltä tarjouksia ilman ostopakkoa. Näin saat viitettä siitä, olisiko yrityksen fiksuin investoida lehtimainontaan vai sittenkin verkossa pyöriviin display-mainoksiin.
Erottuvat ja puhuttelevat verkkosivut
Yrityksen omat verkkosivut ovat nykyisin jo perusvaatimus ja niiden on oltava kunnossa. Asiakkaat, rekrytoitavat henkilöt ja muut sidosryhmät suuntaavat ensimmäisenä verkkosivuille tutustumaan yritykseen. Valtaosa sivuliikenteestä tulee google kautta, joten muista huolehtia omien verkkosivujen hakukoneoptimoinnista (SEO = search engine optimization), jotta sivusi nousevat hakutuloksissa mahdollisimman korkealle.
Verkkosivujen rakentamiseen, päivitykseen ja hakukoneoptimointiin voi ostaa apua ulkopuolelta. Kilpailuta ainakin pari eri toimijaa, pyydä heiltä rohkeasti referenssejä aiemmista töistä. Huolehdi, että myös sinulla on mahdollisuus muokata sivuja ja voit tarvittaessa hoitaa pikkupäivitykset nopeasti itse.
Varmista ennen verkkosivuprojektin aloitusta, että sinulla on selkeä visio siitä, mitä sivuilta haluat. Verkkosivuprojekti menee helposti metsään liian suurpiirteisten suunnitelmien takia, joita sivujen tekijä on vaikea tulkita ja viedä käytäntöön.
Ideoita tilitoimiston verkkosivuja varten
Yrityksen verkkosivut on usein nähty tilitoimiston näyteikkunana. Hyvin tehtynä ne toimivat myös aktiivisena uusien asiakkaiden sisäänheittäjänä.
Hyvän verkkosivun tulee puhutella lukijaansa ja tarjota heitä kiinnostavat vastaukset. Rakenna rohkeasti omannäköiset sivut, jotka erottuvat muista, jäävät mieleen ja näyttävät omalta.
1. Mitä arvoa teistä on asiakkaille? Kerro sivuilla tilitoimiston tarjoamista palveluista tai palvelupaketeista sekä selkeä hinnasto tai hintalaskuri, jolla asiakas voi laskea itselle tarjouksen.
2. Miksi valita juuri teidät? Nosta esiin asiakastarinoita ja referenssejä, jotka antavat uskottavuutta ja poistavat turhia epäilyjä.
3. Tilitoimiston henkilökunnan esittely. Potentiaalisen asiakkaan yhteydenottokynnys madaltuu kun kuvissa näkyy oikeita ihmisiä ja elävää elämää.
4. Asiantuntevaa sisältöä. Ajankohtaisia blogikirjoituksia, ilmaisia oppaita ja muuta sisältöä asiakkaita kiinnostavista aiheista. Arvokkaimmat sisällöt voi “portittaa”, jolloin vierailija saa niihin lukuoikeuden omia yhteystietojaan vastaan.
5. Palvelun tuotanto. Millä ohjelmistoilla palvelette asiakkaita? Asiakkailla on monesti mielessään tietty ohjelmisto, joten tuo rohkeasti esille käyttämänne ohjelmistot.
6. Helppo yhteydenotto. Mahdollisuus yhteydenottoon, esimerkiksi yhteydenottolomake, sähköposti, puhelinnumero, chattibotti. Näin jokainen voi valita itselleen luontaisimman tavan olla yhteydessä.
Varmista, että omat verkkosivusi toimivat tietokoneen lisäksi hyvin myös mobiililaitteilla, sillä yhä suurempi osa käyttää surffaamiseen omaa kännykkää.
Tyylikäs aloitus uudelle asiakasuhteelle
Määrittele tilitoimistolle selkeä prosessi, miten liidistä (eli kiinnostusta osoittaneesta kontaktista) edetään asiakassuhteen aloittamiseen. Huomioi ainakin seuraavat kysymykset:
1. Kuka teistä kontaktoi potentiaalisen asiakkaan? Kuinka nopeasti? Tarjouspyyntöön vastaamisen nopeus kertoo paljon tilitoimistosta ja miten aktiivinen ja helposti saavutettava se on.
2. Asiakkaaksitulo ja miten ensimmäiset 100 päivää etenee? Prosessin tulee olla läpinäkyvä, selvä, ennalta-arvattava.
3. Miten asiakas tuli teille ja millainen tausta hänellä on? Miksi hän valitsee teidät, miksi hän vaihtaa tilitoimistoa, mitä hän odottaa palvelulta? Dokumentoi tämä tieto, jotta sitä voidaan hyödyntää jatkossakin.
4. Voimmeko palvella asiakasta laajemmin, ratkoa ongelmia projekteina, onko asiakas kehittynyt pisteeseen, jossa laajemmasta palvelupaketista olisi hyötyä? Muista, että myynti ei pysähdy allekirjoitettuun sopimukseen!
Moni tilitoimisto on ajanut itsensä ongelmiin hyväksymällä kaikenlaisia asiakkaita kuntaansa. Asiakassalkkua on haastavaa muuttaa jälkikäteen, ainakaan kovin mukavaan sävyyn. Pohdi onko mosaiikkimainen asiakaskunta teille okei, vai olisiko syytä olla valikoivampi nyt ja jatkossa. Tilitoimisto ei ole lääkäri eikä sillä ole hippokrateen valaa – jokaista potilasta sen ei ole pakko pelastaa.