Yrittäjyys alkaa jo koulunpenkiltä

Moni sanoisi, että yrittäjäksi ei voi opiskella, se on geeneissä. Kaikista ei ole yrittäjäksi, mutta tiettyjä yrittäjyyden perustaitoja voi opetella ja pikkuhiljaa taitoja kartuttamalla lähes kuka tahansa voi menestyä yrittäjänä.

Duudsonit Activity Parkin toimitusjohtaja Jani Karvonen on toiminut yrittäjänä monella eri alalla, muun muassa vanhustenpalveluissa ja ravintola-alalla. Hän päätti jo nuorena, että hän elättää itsensä yrittäjänä ja lukion jälkeen hän lähtikin opiskelemaan yrittäjyyttä. Silti yrittäjäksi ryhtyminen ei ollut helppoa.

– Ammattikorkeakoulun yrittäjätutkinnon jälkeen mietin, että onko minusta oikeasti yrittäjäksi. Se oli yksi elämäni suurimmista päätöksistä. Lopulta päätin, että jos en viiden vuoden yrittäjyysopintojen jälkeen pysty siihen, en pysty siihen koskaan.

Kannattaa lähteä ulkomaille ja sinne kannattaa mennä yksin

Rohkeudestaan ryhtyä yrittäjäksi Karvonen kiittää paljolti Ruotsissa vietettyä opintojaksoa. Hän suosittelee kaikille nuorille, että ulkomaille kannattaa lähteä ja sinne kannattaa mennä yksin. Silloin oppii paremmin kielen ja myös pärjäämään monissa tilanteissa ilman tuttujen ihmisten tukea.

– Itselleni se oli erittäin opettava ja henkisen kasvu kannalta tärkeä aika. Sen vajaan vuoden aikana kasvoin ihmisenä ja itsetunto parani huomattavasti, Karvonen muistelee.

Perustiedot koulusta, taidot täytyy hankkia itse

Karvosen mukaan koulussa oppii tuntemaan toimintaympäristön, jossa yrittäjä työskentelee. Opinnot antavat perustiedot tukiverkostoista ja siitä, mistä tietoa saa, kun sitä tarvitsee.

Koko yrittäjyyteen tarvittavaa valtavaa tietomäärä kouluissa ei opeteta, eikä kaikkea Karvosen mielestä voikaan opiskella. Tietty substanssiosaaminen pitää hankkia muualta kuin koulunpenkiltä. Ja yhtä yrittäjän tärkeimmistä ominaisuuksista ei voi oppia mistään kurssikirjoista.

– Yrittäjyys perustuu luottamukseen ja kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Jos ei ole luontaista kykyä tulla ihmisten kanssa toimeen, vie se kyllä vähän pohjaa yrittäjänä toimimiselta, Karvonen arvioi.

Liiketalouden opintoihin enemmän käytäntöä

Jani Karvonen jakaa nykyään aktiivisesti osaamistaan nuorille yrittäjäksi aikoville. Hän opastaa nuoria keksimään jo opiskeluaikana itselleen yrityksen, johon koulussa opittavaa teoriaa voi peilata.

– Kaikissa liiketalouden opinnoissa pitäisi ensimmäiseksi keksiä kuvitteellinen liikeidea. Se konkretisoi tunneilla läpikäytävää teoriaa ja siten koulusta saa paljon enemmän irti.

Karvonen vannoo myös jatkuvan oppimisen nimeen. Itse hän on yrittäjyyden ohella opiskellut useammankin ammattialan taitoja, aina sen mukaan, millä alalla hän on toiminut yrittäjänä. Jatkokoulutus yrittäjyyden aikana on hänen mielestään erittäin kannattavaa, sillä sitä kautta voi laajentaa liiketoimintaansa ja se antaa myös hyvän katkon työntekoon.

Nykyaikana yrittäjä voi tarvita kielitaitoa vaikka toimisi pelkästään Suomen markkinoilla.

Ainoa asia, jota Karvonen katuu omissa opinnoissaan, on liian vähäinen panostus kieliopintoihin. Nykyaikana yrittäjä voi tarvita kielitaitoa vaikka toimisi pelkästään Suomen markkinoilla.

– Esimerkiksi Duudsonit Activity Parkissa käy paljon ulkomaisia asiakkaita ja konsepti on herättäny kiinnostusta myös ulkomailla. Joudun siis säännöllisesti esittelemään puistoa ja ravintolamaailmaa ulkomaalaisille ryhmille. Olisi mukavaa, jos olisi hieman parempi kielitaito, Karvonen sanoo.

Rahoitus suurin kompastuskivi

Suurin este yrittäjyydelle ovat Karvosen mielestä Suomen vaikeahkot yritysrahoituskuviot. Rahoituksen saaminen ja pitkäaikaisen kestävän kassan rakentaminen ovat aloittelevan yrittäjän suurimmat haasteet. Jokaisen pitäisi pystyä rakentamaan rahoituspohja, joka kestää myös suhdannevaihteluita, mutta useimmiten aloitteleva yrittäjä kompastuu juuri rahoitusongelmiin.

– Valtion pitäisi tarjota nuorille yrittäjäksi pyrkiville enemmän rahotustyökaluja. Yrittäjälaina on vähän sen suuntainen, mutta vastaavanlaisia omapääomaehtoisia rahoitusmuotoja pitäisi olla enemmän tarjolla, Jani Karvonen toivoo.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.