Yrittäjä: Kuuntele asiakkaitasi

Asiakkaan kohtaaminen ja hänen tarpeidensa selvittäminen on yrittäjän tärkein tehtävä. Recover Nordic on muutaman vuoden ikäinen vahinkosaneerauksia tekevä yritys. Toimitusjohtaja Susanne Hellstrandin mukaan juuri asiakasrajapinnan järjestelmällinen läpikäynti on heidän tärkeimpiä kehityskohteitaan tällä hetkellä.

– Varsinkin palvelualoilla on olennaista kuunnella asiakasta. Vain sillä tavoin pystyy varmistamaan, että asiakas saa juuri sen palvelun, jota hän oikeasti tarvitsee.

Recover Nordicin taustalla on vuosikymmenten ammattitaito ISS Vahinkosaneerauksesta, mutta yrityskauppojen ansiosta yritys on aloittanut liiketoiminnan kehittämisen tavallaan alusta.

– Meille on juuri palkattu ensimmäinen kokoaikainen myyntipäällikkö. Hänen avullaan on tarkoitus aloittaa säännöllinen ja järjestelmällinen asiakkaiden kontaktointi, Hellstrand kertoo.

Henkilöstöstä pidettävä huolta

Toinen tärkeä asia palvelualalla on henkilöstön hyvinvointi.

– Mehän tavallaan myymme ihmisiä. Kun asiakaspalvelijat ovat tyytyväisiä, se korreloi positiivisesti asiakaspalvelun tasoon.

Työntekijöiden hyvinvointia voi edistää monin eri tavoin. Keinot vaihtelevat yrityksen koosta riippuen, mutta tietyillä asioilla voidaan vaikuttaa työyhteisön ilmapiiriin ja henkilökunnan jaksamiseen kaiken kokoisissa yrityksissä. Avoimuus on yksi sellainen.

– Elämme yrityksessämme juuri nyt haasteellista aikaa. Olemme halunneet kertoa siitä ja sen vaikutuksista avoimesti henkilöstölle. Nyt ei esimerkiksi ole varaa käyttää paljon rahaa ylimääräisiin tapahtumiin, mutta tarpeellinen koulutus ja työssä tarvittavat asiat kyllä hoidetaan, Susanne Hellstrand kertoo.

Mittarit töihin yrityksen kehittämiseksi

Kun on huolehdittu, että asiakas ja työntekijä voivat hyvin, on seuraava askel yrityksen toiminnan ja kehityksen seuraaminen. Nykyaikaisilla toiminnanohjausjärjestelmillä on mahdollista mitata lähes mitä vain. Jokaisessa yrityksessä on kuitenkin itse päätettävä, mitä mittareita halutaan seurata ja mikä on liiketoiminnan kannalta järkevää.

Mietityillä ja toimivilla mittareilla huolehditaan, että yritys on tehokas ja sen toiminta kehittyy haluttuun suuntaan.

– Vain sillä tavoin voimme varmistaa, että olemme kilpailukykyisiä, Susanne Hellstrand sanoo.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.