Yrittäjä, keskity siihen missä olet paras

Yrittäjän ja yrityksen täytyy olla maailman paras voidakseen menestyä ja kasvaa. Näin väittää enkelisijoittaja Ari Korhonen, joka on sijoittajaurallaan auttanut osaamisellaan ja verkostojensa kautta ja myös pääomittanut jo noin kolmeakymmentä yritystä. Jokaisen yrittäjän täytyy miettiä tarkkaan, mikä on hänen parasta osaamistaan ja keskittyä siihen.

– Fokusoidu alueelle, jossa olet maailman paras. Älä tee laveasti kaikkea kaikille. Markkinat ja talous on tällä hetkellä sellaisia, että jos et ole paras, et pärjää, Korhonen sanoo.

Osta taloushallinto ja muut palvelut ulkopuolelta

Yrityksen kannattaa jo alkuvaiheessa hankkia muun muassa lakitoimistopalvelut, sähköinen taloushallinto-ohjelma ja osaava tilitoimisto. Ari Korhosen mielestä nykyaikana ajantasaisen taloushallinto-ohjelman ja ulkopuolisen kirjanpitäjän käyttö on yrityksessä välttämätöntä, jotta yrittäjä pystyy keskittymään olennaiseen.

– Kaikki kannattaa ostaa ulkoa mitä pystyy. Yrittäjän aika menee hukkaan, jos hän tekee rutiinitöitä, kuten kirjanpitoa. Sekin aika pitää pystyä käyttämään myymiseen tai muuhun yrityksen kannalta kannattavaan työhön, Korhonen perustelee.

Kirjanpidon lisäksi useat tilitoimistot tarjoavat nykyaikana myös muita taloushallinnon palveluita. Esimerkiksi talousjohtajan palvelut voi ostaa tilitoimistosta. Korhonen suosittelee talousjohtajan hankkimista.

– Yrityksessä pitää olla talousosaamista. On hyvä olla talouspäällikkö, joka katsoo asioita talouden vinkkelistä.

Talousjohtajapalvelun voi ostaa alkuun ulkopuolelta mutta sitten, kun siitä tulee kokopäiväinen tehtävä, kannattaa yritykselle palkata oma talousjohtaja.

– Talon sisällä oleva henkilö ajattelee asioita paljon enemmän yrityksen näkövinkkelistä. Konsultti on kuitenkin aina konsultti, Korhonen arvioi.

Ole valmis muuntautumaan

Yrittäjän täytyy tulevaisuudessa olla myös hyvin muuntautumiskykyinen. Hänen pitää pystyä seuraamaan markkinoita ja reagoimaan nopeasti siellä tapahtuviin muutoksiin. Asiakkaiden tarpeiden tunteminen on Ari Korhosen mielestä yksi yrityksen tärkeimpiä tehtäviä.

– Yrittäjän kannattaa ottaa kontaktia asiakkaisiin mahdollisimman aikaisin, jotta hän saa tietoa markkinasta, eikä lähde tekemään turhia asioita esimerkiksi tuotekehityksessä, Korhonen opastaa.

Hänen mielestään erityisesti yrityksen alkuvaiheessa on tärkeää testata ideoita asiakkailla, mutta ei yrittäjän kannata sen jälkeenkään asettua laakereilleen. Olemalla säännöllisesti yhteydessä asiakkaisiin, yrittäjä osaa mukauttaa tarjontansa markkinatilanteeseen sopivaksi eli niin sanotusti ”pivotoida”. Vain muuntautumiskykyiset yrittäjät ja yritykset säilyvät hengissä ja kehittyvät.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.