Yrittäjä: Aseta rima riittävän korkealle

Yrittäjän pitää olla rohkea, ajatella isosti ja nostaa rima riittävän korkealle. Se ei ole meille suomalaisille aivan luonnollista, kun meidät on kasvatettu olemaan vaatimattomia ja nöyriä. Markkinoinnin ja myynnin konsultti Jarno Kukila kuitenkin kehottaa yrittäjiä opettelemaan pois vanhoista ajatusmalleista ja kurottamaan sinne kuuluisaan kuusen latvaan.

– Kun mennään Suomen rajojen ulkopuolelle, kukaan ei kiinnostu sinusta, jos et sano rohkeasti, että tavoittelet isoja asioita. Ketään ei kiinnosta, jos lähdet tavoittelemaan kuudetta sijaa markkinassasi. Jos sen sijaan ilmoitat pyrkiväsi markkinoiden ykköseksi, heti kiinnostaa enemmän, Kukila kuvailee.

Kun saappaat on hieman liian suuret, otat isoja harppauksia eteenpäin.

Suomi on pieni markkina, mutta nykyään koko maailma on vain muutaman näppäimen takana. Kansainvälisen konseptin rakentaminen on nykyisin paljon helpompaa ja kynnys maailman markkinoille on matalampi kuin ennen.

Mistä sitten tietää, että tavoitteet ovat riittävän korkealla? Kukilan mukaan siitä, kun vatsassa on perhosia. Jos itseä jännittää, on rima riittävän korkealla juuri sinulle. Kun saappaat on hieman liian suuret, otat isoja harppauksia eteenpäin.

Kolme tärkeää kysymystä

Kunnianhimoinen pitää olla, mutta yrityksen tarinan pitää myös puhutella potentiaalista asiakaskuntaa. Nykyään yrityksen olemassaolon oikeutus on, että se tekee sekä työntekijöilleen että asiakkailleen merkityksellisiä asioita. Yrityksellä pitää olla joku korkeampi tehtävä, jota se toteuttaa. Ja se tehtävä pitää pystyä sekä tarinallistamaan että tuotteistamaan, jotta koko yhtälö toimii.

Varsinkin start up -yrityksien pitää pystyä kertomaan, minkä asiakkaan ongelman he pyrkivät ratkaisemaan. Uutta yritystä perustettaessa kolme keskeisintä kysymystä, joihin yrittäjän täytyy miettiä vastauksia ovat: Minkä ongelman haluan ratkaista? Miten minä sen ratkaisen? ja Miten suuri on potentiaalinen markkina?

Asiakasta sopivasti kuunnellen

Menestyäkseen yrityksen täytyy myös olla nopea ja ketterä tekemään muutoksia. Paljon puhutaan Lean Startup-menetelmästä, jossa valmisteilla oleva tuote viedään hyvin aikaisessa vaiheessa kuluttajille testattavaksi. Näin tuotteeseen voidaan myös tehdä nopeasti muutoksia, jos asiakaspalaute sitä vaatii.

Suomessa on perinteisesti toimittu hyvin insinöörimäisesti ja hiottu tuotteet omasta mielestä täydellisiksi jo ennen kuin niitä on lähdetty viemään markkinoille. Siinä on kuitenkin se riski, että tuote ei toimikaan asiakkaille, jolloin tuotekehitykseen käytetty aika on mennyt hukkaan ja joudutaan aloittamaan alusta.

Täytyy pystyä myös näkemään jotain, mitä asiakas ei itsekään vielä tiedä tarvitsevansa.

Nopeasyklisyys ja asiakaslähtöisyys ovat tulevaisuuden yrittäjän valttikortteja. Tuotteen vieminen asiakkaille arvioitavaksi jo keskeneräisenä on tavallaan myös hyvää asiakaspalvelua.

– Toisaalta tuotetta ei kannata pohjata kokonaan asiakaspalautteisiin. Täytyy pystyä myös näkemään jotain, mitä asiakas ei itsekään vielä tiedä tarvitsevansa, Kukila muistuttaa.

Koskaan ei tiedä, mikä lähtee lentoon

Viime vuosien suurimmat menestyjät eivät ole syntyneet olemassa olevan tiedon pohjalta, vaan niiden kehittäjät ovat olleet tietynlaisia visionäärejä. Esimerkiksi mistään hotellialan tilastoista ei voinut nähdä merkkejä, että AirBnB:stä tulee yksi maailman suurimmista majoitusta tarjoavista palveluista. Tai mikään Facebookin data ei vuonna 2010 ennakoinut, millaiseksi se kasvaa seitsemässä vuodessa.

– Pitää olla muitakin keinoja ymmärtää ihmisiä ja kulttuuria kuin historiatieto. Pelkästään olemassa olevan tiedon varassa ei pysty luomaan merkittäviä uusia ideoita. Nämä isot liiketoiminnan innovaatiot ovat usein epälineaarisia, Jarno Kukila sanoo.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräsimme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Koko oppaan löydät täältä.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.