Yllätä asiakkaasi positiivisesti

Menestyvä yrittäjä tuntee asiakkaansa hyvin. Hän tietää, mitä asiakas tarvitsee ja parhaassa tapauksessa osaa ennakoida, mitä hän tulee tarvitsemaan. Asiakas on myös hyvä osata yllättää. Pitää nähdä jotain, mitä asiakas ei tiedäkään tarvitsevansa. Näin muotoilee menestyksekkään asiakassuhteen Moilasen Leipomon toimitusjohtaja Arto Tikkanen.

Tikkasen mukaan asiakaskuntaan tutustuu parhaiten, kun menee suoraan paikan päälle. Hän kertoo kiertäneensä itse kauppojen leipähyllyjä ahkeraan. Vain siten voi oppia tuntemaan asiakkaan riittävän hyvin ja myös kehittää asiakaspalvelua toivottuun suuntaan.

Kaikille pitää tarjota aika-ajoin myös jotain uutta.

Tikkasen mielestä yrittäjän pitää tuntea asiakaskuntansa niin hyvin, että tietää minkälaisia tuotteita kenellekin kannattaa tarjota. Kuluttajatuotevalmistajan on tunnettava myös kuluttajien tarpeet ja niiden muutokset. Tässä auttavat erilaiset kuluttajatutkimukset ja kulutustrendien tunteminen.

– Meillä suora-asiakkaita ovat vähittäiskauppayritykset ja niin sanottu Food Service -ala eli ravintolat, hotellit, työpaikkaravintolat, kioskit ja niin edelleen. Kuluttajien tarpeiden lisäksi, meidän pitää tietää, millaisia tuotteita esimerkiksi hotellit tarvitsevat. Kaikille pitää tarjota aika-ajoin myös jotain uutta, Tikkanen kertoo.

Orkesteri soittamaan samaa säveltä

Seuraava askel on saada henkilökunta tekemään parhaansa asiakkaan eteen. On tärkeää pohtia, miten työntekijät saa innostumaan ja tekemään työnsä tänään paremmin kuin eilen. Tikkasen mukaan johtaminen on tärkeää ja erityisesti se, miten joukkoja johtaa.

Johtajan pitää olla läsnä ja haastaa porukkaa sopivalla tavalla. Hyvä johtaja tietää, mikä on porukan kompetenssi: mitä tietoja ja taitoja kullakin on ja miten niitä kehitetään.

Joukkueen saa pelaamaan hyvin yhteen, kun johtaa heitä keskeltä.

– Joukkueen saa pelaamaan hyvin yhteen, kun johtaa heitä sieltä keskeltä, eikä nosta itseään ylemmäs, Tikkanen neuvoo.

Hyvällä johtajalla pitää olla myös kyky nähdä eteenpäin. Välillä voi olla hankalaa, mutta pitää nähdä, että parempaa on tulossa. Pitää pystyä ennakoimaan tulevaa ja miettiä valmiiksi useita mahdollisia polkuja, sillä toimintaympäristö muuttuu koko ajan ja sen vuoksi pitää olla valmis muuttamaan yrityksen suuntaa nopeasti.

Laatu, laatu ja laatu

Pk-yritykset eivät pärjää tekemällä massatuotteita. Suurten tehtaiden kanssa on turha yrittää kilpailla kustannustehokkuudella. Arto Tikkasen mielestä menestyksen tae ovat erikoistuotteet. Tuotteissa pitää olla jotain lisäarvoa, jota ei ole massatuotteissa.

– Meillä menestyksen tekijänä on aina ollut leipomoyrittäjä Juha Moilasen ajatus erikoistua johonkin uuteen ja tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Hyvänä esimerkkinä on gluteenittomat tuotteet. Niiden valmistus aloitettiin vuonna 1985, jolloin niitä ei ollut vielä markkinoilla. Nyt ne ovat yksi yrityksen kivijalka, Tikkanen kehuu.

Moilas Oy on panostanut gluteenittomien tuotteiden tuotekehitykseen jo yli 30 vuotta ja he ovatkin alansa edelläkävijöitä. 40 prosenttia heidän gluteenittomista tuotteistaan menee ulkomaille.

– Me pienet emme pärjää helpoilla hommilla. Meidän pitää tehdä asioita, jotka vaativat osaamista. Siksi kolme tärkeintä ohjettani ovatkin laatu, laatu ja laatu. Kun laatu on kunnossa, on toimitusvarmuuskin hyvä ja valmistus kustannustehokasta.

Pienellä yrityksellä ei Tikkasen mukaan ole myöskään varaa hosua. Työ kannattaa tehdä kerralla kunnolla. Silloin laatu on kohdallaan ja se tuo myös kustannussäästöjä, kun ei tarvitse tehdä samaa työtä monta kertaa.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.