Useampi tukijalka takaa jatkuvuuden

– En suosittele yrittämistä kenellekään. Jos pystyy toteuttamaan itseään toisen palveluksessa, on se paljon helpompaa. Eikä yrittäjyys sovi läheskään kaikille, aloittaa lappeenrantalainen Hito Hyvä -brändin kehittäjä, Suunnittelutoimisto Koskine & Muukkone Oy:n toimitusjohtaja Arttu Muukkonen.

Heti perään hän naurahtaa, että tämä kuulostaa varmaan hassulta sellaisen ihmisen suusta, jolla on itsellään kolme yritystä. Jollain tapaa Muukkonen kuitenkin kokee, että hänellä ei ollut vaihtoehtoja, vaan yrittäjäksi ryhtyminen oli välttämätöntä. Hän on ammatiltaan kuvajournalisti, eikä lehtikuvaajien paikkoja ole Suomessa kovin paljoa tarjolla.

Osaamistaan kannattaa laajentaa

Omassa elämässään Muukkonen on huomannut, että yrittäjyydessä tärkeintä on asettaa itselleen tavoite. Kun on tavoite, lähtee sitä kohti pyrkimään kuin automaattisesti. Ja kun sitä kohti matkaa, voi löytää monta muutakin asiaa. Huomata esimerkiksi itsestään uusia lahjakkuuksia.

Substanssiosaaminen on olennaista, sillä yrittäjänä ei pärjää kovin pitkään, jos toimittaa huonoa laatua. Yrittäjän pitää osata hyvin se, mitä hän myy. Muukkosen mielestä nykyaikana se ei kuitenkaan välttämättä riitä. Hänen mukaansa yrittäjän ei kannata keskittyä vain yhteen asiaan, vaan on hyvä olla monialainen. Kaikilla meillä on useampia lahjakkuuksia. Niiden löytäminen ja uuden oppiminen on arvokasta.

Itseään ei pidä rajoittaa, vaan kannattaa kokeilla ja opetella uusia asioita koko ajan.

– Itseään ei pidä rajoittaa, vaan kannattaa kokeilla ja opetella uusia asioita koko ajan. Kun on monialainen, ei elämä ole koskaan yhdestä asiasta kiinni, vaan on monta tukijalkaa, opastaa muun muassa kahvipaahtimossakin osakkaana työskentelevä valokuvaaja.

Monialaisuus ei myöskään välttämättä tarkoita, että sinulla on monta eri alan yritystä, vaan kaikissa yrityksissä tarvitaan monenlaista osaamista. Asiakkaillakin on erilaisia tarpeita.

Avoimuus ja avunanto kannattaa

Ystävällisyys ja avoin kommunikointi auttavat monessa tilanteessa. Muukkosen mielestä liian moni olettaa asioita, jolloin yleensä mennään metsään. Asiakkailta kannattaa kysyä ja selvittää tarkasti, mitä he haluavat. Sillä tavoin säästyy monelta mielipahalta ja asioiden viivästymiseltä. Ja jos esimerkiksi tuotteen toimitus on viivästymässä, pitää siitäkin kommunikoida avoimesti. Piilottelulla ei saavuta mitään hyvää.

Sama pätee kollegoiden ja yhteistyökumppaneiden kohtelussa. On hyvä ymmärtää, että ystävällistä ja avuliasta ihmistä myös autetaan aina, kun hän tarvitsee apua. Pitää nähdä asiat laajemmassa kontekstissa, eikä ajatella vain omaa etua.

– Kaveri sanoi kerran, että meidän jokaisen sauna palaa vuorollaan. Se tarkoittaa, että pitää luottaa laajempaan auttamisen kehään. Kun on valmis auttamaan muita, saa myös apua silloin, kun itse sitä tarvitsee, Muukkonen muistuttaa.

Tämä blogi on osa Visma Solutionsin Suomi 100 -projektia. Keräämme Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi sata vinkkiä yritysten menestymiseen. Jaamme vinkkejä somessa hashtagilla #solutions100


Ani Malmi on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.