Unohda asiakas

Kuuntele Podcastina 4’15 min

Tuotekehityksessä päivämme rakentuvat kehittämisestä. Tehtävämme on tuottaa innovatiivisia ratkaisuja, jotta asiakkaamme arki olisi mahdollisimman hyvää työnsä parissa. Uutta luodessa, on pakko välillä unohtaa asiakas tyystin.

Onko sinulle koskaan käynyt niin, että olet lähdössä kotoa, etkä millään löydä avaimia, vaikka kuinka etsit? Kun puoliso tulee avuksesi, löytyvät avaimet heti ilmiselvältä paikalta. Entä oletko koskaan pohtinut töissä ongelmaa, johon kollega paikalle tullessaan sanoo heti ratkaisun? Kuulostaako tutulta?

Tuotekehityksessä me olemme usein ne silmät, jotka näkevät taloushallinnon rutiinit riittävän ulkopuolisina, jotta voimme nähdä ne kadonneet avaimet tai ongelmaan ratkaisun.

Netvisorin palkanlaskenta on alansa edelläkävijä

Ne, jotka ovat käyttäneet Netvisorin palkanlaskentaa ja muita palkanlaskentaohjelmia, ovat huomanneet Netvisorin olevan omanlaisensa. Edelläkävijänä koemme, että meillä on velvollisuus tuottaa tehokkuutta asiakkaillemme, kun havaitsemme sen tarpeelliseksi. Esimerkiksi, alusta alkaen meille on ollut tärkeää se, että palkanlaskijalla ei kulu aikaa palkanlaskenta-aineiston koostamiseen eri tuntilistoista, sähköposteista ja muista lähteistä.

Miksi sitten toimimme näin? Miksi teemme asioita eri tavalla, kun asiakkaamme ovat tottuneet jo omiin toimintamalleihinsa? Rutiinithan auttavat toimimaan nopeasti.

Meille ei riitä manuaalisen työn helpottaminen, vaan haluamme poistaa manuaaliseen työhön käytetyn ajan kokonaan.

Teemme niin siksi, että haluamme tuoda vielä enemmän tehokkuutta tilitoimistojen, yritysten ja palkanlaskijoiden työhön. Meille ei riitä manuaalisen työn helpottaminen tilanteissa, joissa voimme auttaa poistamalla manuaaliseen työhön käytetyn ajan kokonaan.

Yhteistyöllä kohti uusia innovaatioita

Kännykkämaailman edelläkävijä Steve Jobs on kuvannut luovuutta asioiden huomaamisena. Luovuus itsessään ei vaadi tekemistä, vain asioiden huomaamista. Näiden huomioiden edistäminen konkreettisiksi muutoksiksi tuo lisäarvon.

Innovatiivisen työyhteisön kulmakiviä ovat inspiroiva ja kunnianhimoinen johto, joka näyttää suuntaa ja asettaa tavoitteita sekä sitoutuu itse muutoksiin. Johtoporras mahdollistaa innovoinnin ja jopa edellyttää sitä. Jos haluamme yrityksenä ja tuotteena olla markkinoilla mukana jatkossakin, tulee meidän kehittyä muun maailman mukaisesti – aina parempi jos kehitymme muita edellä.

Toisena tärkeänä asiana on kehitystiimin fokusoituminen käsillä olevaan haasteeseen. Kaikilla on tiedossa tavoite ja sen määrittämät rajat. On helpompi olla luova tavoitteen saavuttamiseksi, kun kaikki luovuus kohdistuu käsiteltävään haasteeseen eikä luovuutta tarvitse jakaa joka suuntaan.

Kokonaan emme halua asiakasta unohtaa.

Kolmantena kulmakivenä on asiakas- ja markkinatuntemus. Eli kokonaan emme halua asiakasta unohtaa. Ilman keskusteluja asiakkaidemme kanssa ja heidän arkensa tuntemista, emme voisi toteuttaa ratkaisuja, jotka palvelevat heitä. Innovatiivisten ratkaisujen lisäarvo ei voi kohdistua vain omaan organisaatioomme, vaan todellinen hyöty saavutetaan tuottamalla lisäarvoa asiakkaille. Tätä kautta kaikki voittavat.

Tämä oli viestini omalle tuotekehitystiimilleni sekä muillekin Visman tuotteiden kehitystiimeille PUDD tuotekehityspäivillä Berliinissä. Hienointa tuotekehityksen parissa työskentelyssä on ylittää itsensä ja asiakkaan odotukset. Erityisen lisän työhön tuo se, että omilla kokemuksilla voi inspiroida myös muita tavoittelemaan enemmän.


Sini Alamäki työskentelee tiimiesimiehenä Visma Solutionsin taloushallinnon ratkaisun Netvisorin tuotekehityksessä ja on intohimoinen kehittämään arkea tehostavia toimintamalleja.