Tilitoimistot: The Perfect Firm on auttanut meidät kasvuun

Tilitoimiston kehittäminen ja kasvattaminen vaatii paljon työtä. Jokaisen kasvuhakuisen tilitoimiston ei kuitenkaan tarvitse keksiä pyörää uudestaan, kun tarjolla on sadoissa tilitoimistoissa toimivaksi testattu kasvuohjelma.

Panalitix ja Visma Solutions järjestivät ensimmäisen The Perfect Firm -tapahtuman Suomessa vuosi sitten syksyllä. Kymmenen kasvuhakuista tilitoimistoa sai tapahtumasta alkusysäyksen ja he lähtivät kehittämään toimintaansa Perfect Firm:n oppien mukaisesti. Pietarsaarelainen Nooga ja helsinkiläinen Valjas ovat aloittaneet ohjelman toteuttamisen aktiivisesti ja tuloksia on jo nähtävissä.

Noogan toimitusjohtaja Monika Ahlskog ja Valjaan toimitusjohtaja Pasi Tasanen vastasivat kysymyksiimme The Perfect Firmistä.

Mitä haluatte saavuttaa kasvuohjelman avulla?

Nooga: Haluamme saavuttaa oikean hinnoittelun, tehokkaan organisaation ja kannattavan kasvun. Haluamme myös olla yksi Suomen parhaista työpaikoista.

Valjas: Tavoitteenamme ovat kannattava kasvu, toiminnan koon tuplaaminen kolmessa vuodessa, ja että nykyistä suurempi osa liikevaihdosta tulee lisäarvopalveluista. Saavutamme nämä hankkimalla lisää meille sopivia asiakkaita ja tarjoamalla asiakkaille sopivia palveluita, joista he saavat lisäarvoa.

Mitä olette tähän mennessä tehneet?

Nooga: Olemme tehneet uudet sopimukset asiakkaiden kanssa ja ottaneet käyttöön uuden työkalun, jonka avulla voimme suunnitella omaa työtämme paremmin.

Valjas: Isoimpana muutoksena on kolmen kuukauden tavoiteasetanta. Eli olemme valinneet 3 projektia, jotka vedämme läpi 3 kuukaudessa. Ajanjakso on varsin sopiva; ei liian lyhyt, eikä toisaalta liian pitkäkään, etteivät asiat unohdu. Tällä hetkellä mm. on menossa Netvisorin ostolaskujen automaatiotyökaluun liittyvät projekti. Toinen Panalitixin idea, jota on hyödynnetty, on töiden visualisointi. Esimerkiksi tilinpäätössesonkina listasimme isolle valkoiselle taululle kaikki tilinpäätökset ja merkitsimme eri tavoin työjonossa, työn alla ja valmiina olevat. Tämä lista käytiin päivittäin läpi.

Mitä olette näillä toimilla saavuttaneet?

Nooga: Olemme päässeet parempaan resurssien suunnitteluun ja saaneet vaihdettua asiakkaille osittain kiinteät hinnat.

Valjas: Toiminnasta on tullut helpommin ohjattavaa edellä mainitun töiden visualisoinnin myötä. Kolmen kuukauden projektien myötä olemme saaneet maaliin asioita, jotka normaalisti jäävät kaiken muun alle ja unohtuvat.

Mistä olette hyötyneet eniten The Perfect Firm:ssä?

Nooga: The Perfect Firm -tapahtuma ja uudet ideat. Ajattelemme nyt toisella tavalla esimerkiksi hinnoittelusta.

Valjas: Uudet ideat. Verkkokoulutusmateriaaleissa on valtavasti aineistoa. Sieltä voi poimia isompia ja pienempiä ideoita omaan toimintaansa, vaikka ihan kaikki eivät sovellukaan Suomeen työtapojen tai lainsäädännön erilaisuuden vuoksi.

Miten henkilökunta on ottanut uudistukset vastaan?

Nooga: He ovat olleet innokkaita.

Valjas: Henkilökunta on ollut hyvin mukana. Olen osallistanut useampia henkilöitä tapaamisiin ja projekteissa on ollut koko porukka mukana tekemässä. Muun muassa alkustartissa oltiin useamman hengen kokoonpanolla mukana.

Suosittelisitko muillekin?

Nooga: Kyllä suosittelemme. The Perfect Firm:n myötä innostuimme tekemään muutoksia yrityksessä ja ne auttavat meitä parantamaan yrityksen kannattavuutta.

Valjas: Ehdottomasti. Meille parasta kasvuohjelmassa on ollut vertaistuki, jonka kautta tulee tietyllä tapaa tilivelvolliseksi. Kun asetetaan tavoitteet ja niitä myös seurataan, ei voi vain jämähtää paikalleen ja jatkaa samaa rataa kuin ennen. Toinen tärkeä asia on käytettävissä oleva valtava materiaalipankki. Myös ryhmätapaamiset isommalla porukalla ovat hyviä tilaisuuksia edistää asioita omassa yrityksessä.

The Perfect Firm -tapahtuma

Lokakuussa sinullakin on mahdollisuus aloittaa yrityksesi kehittäminen yhdessä monien muiden tilitoimistojen kanssa. The Perfect Firm -tapahtuma saa jatkoa 4.10.2018. Tämä yhden päivän tapahtuma tarjoaa tiiviin läpileikkauksen Panalitixin terävimpiin oppeihin. Tule kuulemaan, mistä on oikein kyse!


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.