logo-Artboard 3

Tilitoimistonkin kannattaa kehittää liiketoimintaansa.

Keskiverto suomalainen tilitoimisto tekee noin puolelle asiakkaistaan kirjanpitoa lähes talkootyönä. Kerran kuukaudessa hoidettava kuittishow, laskujen maksu ja kuukauden päättäminen vievät pahimmillaan kokonaisen työpäivän, eikä kerran kuussa tehtävästä toimenpiteestä kehtaa pyytää kovin kovaa hintaa.

Jokaisella tilitoimistolla on myös joukko hyviä asiakkaita ja yleensä vielä pienempi joukko erinomaisia asiakkaita. Näiden toiminta on aktiivista ja tuottoisaa niin heille itselleen kuin tilitoimistollekin. Näitä yrityksiä jokainen tilitoimisto toivoisi asiakkaikseen enemmän. Kuitenkin niiden pienten, lähes tuottamattomien asiakkaiden annetaan usein määrittää koko oman tilitoimistoyrittäjyyden malli.

Netvisorin Partner Managerin Mikko Karjalaisen mukaan tähän umpikujaan löytyy ratkaisu Netvisor-kumppanuudesta. Netvisor tilitoimistokumppanina pääset mukaan tilitoimistoille räätälöityihin kehittämisohjelmiin, joissa keskitetään asiakkaat yhteen sähköiseen järjestelmään ja mietitään tilitoimiston toimintamalli uusiksi.

– Ja hankkiudutaan eroon niistä kaikkein hankalimmista asiakkaista, jotka hidastavat tilitoimiston kehitystyötä, Karjalainen kertoo.

Mieluummin erinomainen yhdessä kuin kohtalainen viidessä

Netvisor-kumppanien toiminnan kehittäminen aloitetaan keskittämisprojektilla, jossa tavoitteena on siirtää kaikki tilitoimiston asiakkaat samaan sähköiseen taloushallinto-ohjelmistoon, Netvisoriin. Netvisor on laaja ohjelmisto, jolla tilitoimisto pystyy hallinnoimaan lähes kaikkien asiakkaidensa talouden toimialasta riippumatta.

Yhteen järjestelmään keskittämisestä on tilitoimistolle monia hyötyjä. Ensinnäkin jokainen tilitoimiston työntekijä oppii käyttämään yhtä järjestelmää erinomaisesti, jolloin järjestelmää pystytään käyttämään juuri niin kuin sitä on tarkoitettukin käytettävän ja saadaan siten enemmän tehoja irti. Työprosessit muotoutuvat mahdollisimman tehokkaiksi ja turhat vaiheet jäävät pois.

– Lupauksemme on, että kirjanpidon läpimenoaika lyhenee ja siitä meillä on käytännön todisteitakin olemassa. Esimerkiksi yksi lappeenrantalainen tilitoimisto kertoo saaneensa neljässä kuukaudessa typistettyä keskikokoisen asiakkaan kirjanpidon työstöajan kahteen kolmasosaan aikaisemmasta, Mikko Karjalainen kertoo.

Lupauksemme on, että kirjanpidon läpimenoaika lyhenee ja siitä meillä on käytännön todisteitakin olemassa.

Neljä kuukautta on vielä hyvin lyhyt aika saada noinkin merkittäviä muutoksia aikaan. Kun keskittämisprojektiin paneutuu todenteolla; keskittää kaikki asiakkaansa samaan järjestelmään ja opettelee järjestelmän käytön mahdollisimman syvällisesti, saa varmasti vielä enemmän aikasäästöä aikaiseksi. Säästetty aika myydään jatkossa uusille asiakkaille ja myös hinnoittelua muokataan aikaperusteisesta pakettihinnoittelun suuntaan.

Yhden järjestelmän malli helpottaa myös työntekijöiden kiireitä, kun heidän ei tarvitse kesken työpäivän vaihtaa järjestelmästä toiseen ja niin sanotusti kääntää aivojaan toiseen asentoon. Kun kaikki osaavat käyttää sama järjestelmää, ei myöskään tuurauksista synny ongelmaa.

Netvisor-kumppanuus tuo lisäksi selkeitä kustannussäästöjä tilitoimistollesi. Mitä enemmän keskität asiakkaitasi Netvisoriin, sitä enemmän saat kasvubonusta. Voit saada Netvisorin jopa ilmaiseksi tilitoimistosi käyttöön. Saat myös tuntuvan jälleenmyyntipalkkion Netvisorin myynnistä asiakkaillesi. Lisäksi saat käyttöösi Netvisor-kumppaneiden maksuttomat tukikanavat.

Mitä tarkoittaa käytännössä?

Netvisor-keskittämisohjelma on valmiiksi rakennettu ja aikataulutettu, noin vuoden mittainen kehittämispaketti. Se sisältää kaikki tarvittavat työkalut ja kattavat koulutukset. Ohjelmassa keskitytään juuri sinun tilitoimistosi toimintaan; miten liiketoiminta rakennetaan uudelleen Netvisorin infrastruktuurin kautta, miten asiasta tiedotetaan asiakkaille, miten siirto tapahtuu, miten myyntiä seurataan jne.

Ohjelma antaa paljon käytännön oppeja, joiden avulla tilitoimisto voi kasvattaa tehokkuuttaan ja sitä kautta myös liikevaihtoaan. Vuosi voi kuulostaa pitkältä ajalta tehdä kehitystyötä kaiken muun työn ohessa, mutta käytännössä se on minimiaika joka keskittämisohjelmaan kuluu. Hätiköiden tällaista uudistusta ei kannata tehdä, sillä liiketoiminnan kehittämisen lisäksi tavoitteena ovat tyytyväisemmät asiakkaat.

Hätiköiden tällaista uudistusta ei kannata tehdä, sillä liiketoiminnan kehittämisen lisäksi tavoitteena ovat tyytyväisemmät asiakkaat.

Tilitoimistossa täytyy kouluttaa koko henkilökunta uuteen järjestelmään ja toimintamalliin. Työyhteisön täytyy löytää omat rutiinit, ennen kuin uusia palveluita aletaan tarjota asiakkaille. Muokataan palvelutuotanto uusiksi ja käynnistetään uusmyynti. Uudistuksista viestiminen asiakkaille vie myös oman aikansa, kun jokainen asiakas täytyy mielellään tavata kasvotusten ja selittää heille, mitä uusi palvelukonsepti tarkoittaa. Koko matkan ajan tilitoimistoilla ovat tukenaan Netvisorin kokeneet kouluttajat.

– On todella mukavaa ja antoisaa olla tekemässä muutosta tilitoimistokenttään. Auttamassa heitä nykyaikaistamaan toimintaansa, Mikko Karjalainen kertoo.

Jos kiinnostuksesi heräsi ja koet olevasi valmis ottamaan askeleen kohti tilitoimistojen tulevaisuutta, ota yhteyttä tilitoimistotiimiimme.

Jos olet kiinnostunut kasvusta ja pohdit, miten voisit kehittää liiketoimintaasi edelleen, lue blogi myös Netvisor Kasvuohjelmasta.


Ani Rumpu on sisällöntuottaja Visma Solutionsin markkinoinnissa. Pitkän linjan journalisti uskoo, että markkinoinnissakin totuus päihittää kaunopuheet.